• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • WannabeFler

Hej vänner. Så tråkigt Tigermamman, vilket frustration. Ni fick inte ens chansen att försöka. Hoppas på snart nytt försök. Håller mina tummar för dig Sakura. Och kramar till alla er andra. Själv bestämde vi enligt rekommendation från Ava att låta en mens komma och gå innan vi sätter igång med ny medicinering inför FET. Det innebär nytt försök nån gång runt mitten på maj. Om allt går som den ska och kroppen sammarbetar. Just nu jävlas den och jah har fortfarande mensblandade flytningar efter det förra misslyckade ET. Mensen kom f 10 dagar sen och har alltså inte slutat helt än. Visst är det lite märkligt? Vi har tolv ägg i frysen som är grupperade 2 och 2 och 3 och 3. Känner mig orolig förstås för upptiningen och villrådig om båda klarar det, om ett eller två ska sättas in... Jag har funderat på en annan sak också. Det här med långtidsodlong: är det värt de extra pengara, riskerna och ökade möjligheterna? Hur tänker ni? Alla mina varma och förhoppningsfulla tankar. Kram från WannabeFler

• Sakura77

Hej!

Hoppas ni har haft en skön påsk.
    Min påskhelg har varit mycket jobbigt. Jag har blivit så orolig och nervös inför att resa till Finland i veckan. Och inte lite nervös och orolig utan helt blockerad. Igår grät jag nästan hela dagen och kunde nästan inte umgås med familjen. Idag känns det lite bättre och jag är mer positiv. 

Wannabefler jag tycker också det är jättesvårt att veta om man ska köra på långtidsodling. Hur mycket jag än googlar får blir jag inte riktigt klok på hur det är med möjligheterna och riskerna. Är det någon som vet?

Och hur ska man göra med ett eller två ägg. Självklart beror det på hur många embryon det blir så jag försöker tänka ut hur man ska göra vid olika resultat. Om det blir få embryon (vad är få?) så kommer jag vilja sätta in 2 men om det blir många vet jag inte. Just nu är jag inne på att sätta in två. 

Min man åker till Åbo imorgon och om allt funkar så åker jag dit på torsdag. Kommer även vara ledig på fredag. 

kram till er alla 

• mirakel

Hej!!

Tigermamman ... vad ska man säga... när man åkt över o allt vill man ju att det ska funka att iaf sätta in ett ägg.
    blir mer o mer klart för mig att detta med äggdonation inte är så himla simpelt ...det är många faktorer som måste stämma...hela vägen......styrkekramar!!

myran .- bra där med en ny rad!! :)

Sakura77 - Tråkigt att du känner dig så orolig! Håller alla tummar!! FÅR man välja långtidsodling SJÄLV?? o FÅR man välja ett el två ägg själv??? Så lät det inte när vi var på första mötet i somras! 

Vi ska fara över i nästa vecka. Kommer båda att stanna ca. en vecka o kolla lite på Finland....kanske för att avdramatisera det hela lite.... blir lite som en semester samtidigt.
    Det jobbigaste just nu är att inte VETA vilken dag vi ska vara där.... med båt/flygbiljetter, hotell, vikarier på jobbet, hundvakter osv.
    Allt är så "i luften" o det passar ju inte mig som är en riktig "planerarmänniska"....

När fick ni börja med Progesteronet? (hur länge innan insättning)

Och gärna lite diskussion ang.
    hur många dagar 1-2-3 innan insättning
    och långtidsodling(till blastocyst) 
    och allt ang. ett lr två ägg.
    o om ni själva fått bestämma detta??

Känner att jag inte alls vet tillräckligt...... Ut med er kunskap :) TACK!!

Kram!

• Lie71

Hej alla:)

Glad Påsk i efterskott.
    Kul att så många av er är på gång, läser tråden och håller tummarna för er ALLA

Tigermamma, jag beklagar verkligen, men säger som de andra att skönt att ni får förtur i kön.
    Hoppas ni kan åka snart igen. 

Bra där Myran med en till rad, smart

-Progesteronet började jag med ca 5-6 dagar innan insättning.   
    -Långtidsodling ansåg i alla fall Åbo inte att det behövdes.
    -Första gången ville de bara sätta in ett ägg för mig oavsett vad jag ville och andra gången frågade jag pga att mitt resultat innan som ni kan läsa om nedan..
    De var tveksamma och sa att det bestäms när vi kommer dit beroende på äggens kvalitet. Och de gav oss 2 ägg när vi kom dit bara för att jag frågade innan.

Angående detta med 1 eller 2 ägg, så tänkte jag att första gången funkade inte och de 2 ägg som fanns i frysen klarade inte upptiningen, vilket gjorde att jag tänkte med 2 ögg vid insättning så är chansen större att ett ägg fäster. Sen att bägge fäste vart snarare en chock, då jag inte var inställd på detta alls.
    Men man ska ha det i beräkningen att bägge kan fästa.    

Nu hoppas jag på lite mer nyheter framåt våren från er.
    Kram Lie 

• Sakura77

Hej!

Jag har tyvärr inget positivt att rapportera om.

Min man blev väldigt sjuk för ett par veckor sedan och för 2 veckor sedan konstaterade de att han fått en sällsynt immunologisk sjukdom. Han går just nu på en kortisonbehandling och hade fått infon före resan till Finland vilka bieffekter medecinen skulle kunna ge. Vi vet inte varför men efter att alltid ha lämnat väldigt bra spermieprov så hade han plötsligt inga spermier alls. Efter att ha pratat med Mika på AVA och fertilitetsläkare här i Sverige så är det fortfarande oklart varför det har blivit så här. De vet inte om det är kortisonet eller sjukdomen, om det är permanent eller reversibelt. Imorgon ska han träffa reumatologen och då be om remiss till en androlog. AVA sa att han skulle göra ett nytt prov 3 månader efter att kortisonbehandlingen hade avslutats, det blir i slutet av juli. 

Igår var vi både i chock och väldigt ledsna. Nu är jag mest fortfarande i chock. Det jobbiga just nu är att ingen bara kan säga "jaha, du äter stark kortisondos. då är det inte så konstigt". Hoppas veta mer inom närmsta veckorna för att kunna ha en ny plan. 

Inte nog med att min mans spermieproduktion plötsligt slutat fungera. Dessutom fick de bara ut 4 ägg från vår donator (t o m sämre än när jag gjort ivf med mina dåliga ägg). Kanske är det ändå en tröst att donatorn inte var så bra. Hade varit ännu mer knäckande om de hade fått ut 20 st perfekta ägg.

Ava har även sagt att vi fortfarande är längst upp i kön vilket såklart känns bra. De tyckte väldigt synd om oss och att vi både haft otur angående spermier och äggdonatorn. Om spermieproduktionen kommer igång så kan vi kommer igång efter sommaren igen. Känns som en evighet dit.

Mirakel, jag ber och håller tummar och tår för att den ska gå vägen för dig. Behövs mer positiv energi i denna tråd nu.

Angående 1 eller 2 ägg så rekommenderar ju AVA i Åbo ett ägg vid första försöket men jag tror att man kan tjata sig till 2 ägg även första gången. Om vi kan göra försök efter sommaren kommer jag kräva 2 ägg. 

Och vad gäller långtisdodling så har jag uppfattat det som om man kan välja själv men att det kostar lite mer.

kram till er all

• Fru xx

Åh så mycket jobbigt och tråkigt i tråden nu   Stackars er Sakura och Tigermamman, lider med er, måste vara jättejobbigt. Och vilken hemsk upplevelse för dig Myran med så sent missfall! Tur nu ändå att ni fått positivt besked från FK och kan försöka igen, det är ju positivt!

Själv behöver jag HJÄLP med lite kloka ord från er! 
    Jag ska ju börja behandling inför FET när nästa mens kommer. Det blev idag, jag fick alltså mens idag! Lite i tidigare än väntat, gyn sa att den skulle komma 4-6 veckor efter missfallet och det har inte ens riktigt gått 4 veckor, beror lite på hur man räknar iofs.

Så här var det för mig:
    12/3  VUL, ett pyre med hjärtslag, dock lite liten för att vara i vecka 7+3.
    14/3  VUL, ett pyre, bara en mm större än två dagar tidigare och inget hjärtslag.
    16/3  VUL inget hjärtslag nu heller och pyret hade minskat i storlek, bekräftat att pyret dött, vecka 8+0 Gråter
    18/3  Började blöda, vecka 8+2.
    19/3  Åkte in till gynakut på eftermiddagen pga kraftiga smärtor, pyret kvar i livmodern, blev inlagd och fick medicinering mot smärtor samt medicin för att hjälpa kroppen att få ut pyret.
    20/3  VUL på morgonen, inget pyre kvar, slapp skrapning, fick åka hem. Enligt gyn skulle nästa mens komma om 4-6 veckor.
    27/3  Testade fortfarande starkt positivt på grav.test. Gick på efterkontroll, VUL, allt såg bra ut. Enligt gyn kan man få positivt på grav.test både 2 och 3 veckor efter missfall, för det tar tid för hcg att försvinna från kroppen.

Om man räknar från första blödningsdagen (18/3) så är jag på cykeldag 26 idag när jag fick mens igen. Brukar normalt ha 26 dagars cykel. Men trodde att det skulle bli lite senare denna gången pga missfallet och att pyret faktiskt inte kom ut förrän lite senare, det har ju bara gått typ 3,5 veckor sedan pyret kom ut. Men pyret var i och för sig död redan ett antal dagar före det. Är det någon som förstår vad jag svamlar om? Har jag fått min riktiga mens nu och kan påbörja behandlingen eller är detta nåt knas?

Förlåt för den långa texten men känner mig lite förvirrad då jag inte alls väntade mens förrän tidigast nästa vecka någon gång. Har inte ens hunnit få mitt recept på prednisolon översatt ännu. Har progynon och trombyl hemma men inget prednisolon. Får gå till apoteket idag med mitt finska recept som iofs är skrivet på svenska och hoppas att jag får ut medicinen.

• mirakel

Sakura - neeej....så ohyggligt hemskt!! ... hoppas ATT det är medecinen det beror på nu.... tycker alla kommer SÅÅÅÅ nära o så skiter det sig.... Kraaam!!

Fru xx - det tog 4 veckor o 2 dagar innan min första (o riktiga) mens kom efter mitt missfall. Dvs efter den dagen att han var utfödd o jag skrapad. JAG tror att det kan vara helt olika o individuellt o att det absolut kan vara din riktiga mens nu!!
    om ni är jätteosäkra - finns möjlighet o vänta till nästkommande mens?? (så gjorde vi) Kram

Försöker hålla modet o hoppet uppe själv nu!!
    Tänker att det ska lyckas !! Iaf att få IN ett ägg!!
    ..men lite svårt är det när man läser om alla nederlag.....

• Kattflickan

Hejsan,

Jag är inte inne i ÄD svängen än, men har funderat mycket på det. Har ett genetiskt fel som gör att en stor andel av mina ägg ger upphov till foster med Downs syndrom. Har gjort en PGD och ska göra ytterligare en, men om det inte fungerar vill jag hellre göra äggdonation. Jag har dessutom lågt AMH och får ut få ägg.

Min fråga är egentligen, vad kostar det att göra privat ÄD i Finland? Ej landstingsfinansierat. Hur långa är köerna?

Millan

• Fru xx

Tack för ditt svar mirakel! Jag har varit i kontakt med Ava idag och de sa att jag kunde börja idag så det har jag gjort. Så började knapra progynon, prednisolon och trombyl idag. Nu är det till att hoppas på ett till plus och att den lilla får stanna kvar denna gången! 

Välkommen hit Kattflickan! Har för mig att vår ÄD kostade ca 70 000 kronor. Vi fick köa ca 5 månader på att få donator.   

• Lie71

Skönt att höra att du är på gång igen, Fru xx.
    Nu kommer jag hålla tummarna hårt för er att det funkar denna gång.

Välkommen Kattflickan, ÄD kostade 7410 Euro för en behandling.
    Lycka till     

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011