• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Fru xx

Jag som trodde att missfallet hade kommit igång ordentligt i söndags kväll... så fel jag hade! I måndags eftermiddag fick jag fruktansvärda smärtor i magen, livmodern drog ihop sig i kramp, hade även ont i ländryggen. Hade så ont så att jag låg i sängen och vred mig och jämrade mig, kunde knappt prata. Mannen ringde till gyn akuten och de sa att vi skulle komma in direkt. På gyn akuten fick jag direkt en infart i armen och fick smärtstillande intravenöst, blev helt snurrig av det men det hjälpte mot smärtan. Sen blev jag undersökt av en gynekolog och då visade det sig att hela graviditeten var kvar i livmodern. Livmoderhalsen hade inte öppnat sig, det var därför jag bara blött rent blod och inga klumpar. Jag blev inlagd på sjukhuset, fick sedan ta två tabletter under tungan för att mjuka upp livmoderhalsen och sätta igång missfallet. Efter att jag fått dom tabletterna fick jag ont igen och fick då mer smärtstillande intravenöst, det hjälpte direkt men blev trött och groggy av det. Efter fyra timmar fick jag på nytt ta två tabletter under tungan för att hjälpa till att få ut graviditeten, sedan fick jag smärtlindring igen. Efter andra omgången med tabletterna började jag blöda mer. Var tvungen att vara fastande hela tiden för ifall inte allt kom ut kanske jag skulle behöva skrapas. Men jag fick dropp, kände mig som en riktig sjukling med droppställning med mig överallt. Sov inte mycket den natten på sjukhuset. Tidigt på morgonen var jag på toaletten och då rann det ut massor av blod och sen kände jag hur en klump gled ur mig och plumsade ner i toaletten. Kunde inte se vad det var för det var så mycket blod i toaletten att det inte gick att se igenom. Senare på morgonen blev jag undersökt igen och då syntes inte längre någon graviditet. Lite slemhinna var det kvar men inte mycket, läkaren trodde att det skulle komma ut av sig själv, så någon skrapning behövdes inte som tur var. Fick lämna sjukhuset på förmiddagen och det var skönt att få komma hem. Var fortfarande helt slut och lite snurrig, somnade direkt hemma och sov till eftermiddagen. Idag har jag fortfarande kännt mig trött och sliten, känner mig som en 95-åring, orkar knappt gå på toa. Magen har svullnat upp, så ser helt gravid ut fast jag ju inte är det, har fortfarande ont i magen och ländryggen även om det inte gör lika ont som när jag blev inlagd och blöder fortfarande, nu mer som vanlig mens. Ska på efterkontroll om en vecka. Måste säga att mitt i allt detta eländet så fick jag ett fantastiskt omhändertagande på sjukhuset. Omtänksamma och snälla barnmorskor och en lugn och trygg läkare, även hon väldigt omtänksam. Fick också eget rum med jätteskön säng, egen toalett och en platt-tv som mannen kunde kika på medan jag låg och blundade helt groggy av all smärtlindring. En eloge till sjukvården för att de gör ett så himla bra jobb! Nu kommer jag stanna hemma resten av veckan och försöka komma i form. Gråter fortfarande flera gånger om dagen och känner mig nedstämd men det blir nog bättre och bättre med lite tid.

• WannabeFler

Fru xx, stackare, vad du har gått igenom!! Själv är jag också rätt nere... Ett tydligt streck på testet idag... Inte två :( Ringde Ava. Ska testa igen på lördag. Om neg då oxå slutar jag med medicin och inväntar blödning. Orkar knappt hoppas mer... Kramar till alla!

• Lie71

Fru xx, vilken smärtsam upplevelse. Jag lider med dig.
    Tur att personalen var så bra och förstående.
    Jag hoppas det kommer gå bättre med de som ni har i frysen.
    Styrkekram till dig{#emotions_dlg.flower}

Wannabefler, avvakta till om 4 dagar. Det kan ändra på sig, man vet aldrig.
    Hoppas ni kommer orkar gå vidare och ta nya tag.
    Styrkekram till dig.{#emotions_dlg.flower}       

• Tjobabi

Fru xx, suttit och skrivit o raderat o skrivit o raderat.... saknar ord... fruktansvärt jäkla jobbigt för er. Håller tummarna att ni lyckas fortare än fortast nu!

• Sakura77

Fru xx. Vet inte vad jag ska skriva. Så fruktansvärt. Finner inga ord och kan inte föreställa mig hur du känner. Vad skönt att höra att du blev så väl omhändertagen. Styrkekramar till er båda och ta hand om varandra.

WannabeFler åh nej. Har tänkt på dig idag och hoppats och hoppats. Fortsätter och hålla tummarna. Och om det fortfarande är minus på lördag hoppas jag ni orkar ta nya tag snart igen.

Tigermamma72, nu är det inte långt kvar till er resa. Spännande.

Mirakel, jag hade mycket kortare blödning efter procrensprutan än vanligt. Frågade läkaren när jag var på VUL men hon reagerade inte på det utan sa att nu är det bara fokus på slemhinnan.

• Fröken Bus

Usch, så fasanfullt Fru XX!

Inte nog med att du är så ledsen över att allt gick fel, men så blir det komplikationer också! Hoppas att det ser bra ut på efterkontrollen och att ni repar er så småningom. Skönt i all missär att ni blev väl omhändertagna iallafall.

Jag hamnade också på gynakuten med mitt missfall i v.8, men det var inte i din kaliber. Tyckte ändå att det kändes så himla hemskt och medan jag satt och väntade själv med smärtor (mannen bortrest) kom nyblivna mammor med bebisar dit och en del höggravida.

Kram till dig!

Kram också till dig Wannabefler, vet hur besviken man blir.

Fröken Bus

• WannabeFler

God morgon! Det blir till att ställa in sig på ny resa t Åbo och FET... Minus idag med. Lie eller någon annan som vet, hur långt efter neg testdag kan jag vänta mig blödning? Sen en annan fundering då jag vet att någon av er åkte ner för FET och fick veta att inget embryo klarat upptining så reSan blev för jäves. Hur lång tid tror ni det tar innan man vet om tiningen lyckas? Man tinar dem ju två och två och börjar dagen innan insättning, men om inget av de två klarar sig, tror ni man hin er tina två till tills jag kommer, eller måste jag åka fram o tillbaka alternativt övernatta för detta. Förstår ni min knasiga fråga? Det är ju en detalj men det blir mucket fix och logitisk och bortförklaringar i jobbet... Skulle kännas bra om nästa resa åtminstone resulterade i en lyckad upptining och insättning... Varm lycka till kram t Tigermamma oc Mirakel. När åker ni? Kram r Fru xx också. Hur känner du dig nu? Och kram t alla andra som delar forumet! :)

• Lie71

Så tråkigt Wannabefler Inte kul.

För mig tog det några dagar så kom det igång. Typ tisd/onsd.
    Vi skulle dit på FET en tisdag och måndag morgon ringde de och sa att de inte klarade upptiningen.  
    Så de vet det dagen innan insättning. Bästa svaren får du om du frågar dem.

Klart vi alla hoppas på att det kommer att resultera i en lyckad upptining samt insätning för dig

Hoppas du mår bättre Fru xx. Tänker på dig.

Lycka till nu alla som ska till Finland snart.
    Stor kram till er alla         

• Tigermamman72

Hej!

Har nu pratat med AVA Åbo och allt är klart inför onsdagen! Nu är resan och boendet bokat så nu är
    det bara att vänta och hålla tummarna att allt går bra för donatorn så vi får många, starka ägg:)

Kram till er alla!

• Sakura77

Hej! Tigermamman vad spännande. Håller tummarna. Fru xx. Skickar en stor kram. Tänker på er och hoppas du mår bättre. Är det någon som har gått på akupunktur i Åbo? kram

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011