• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • myran6801

Hej!
    Vi har kontakt med en klinik i Spanien för äd men tänkte oxå kontakta Ava. Hur väljer man Åbo eller Tammefors? Vet ni vad det är för skillnad? Vilken klinik rekommenderar ni och varför?

• mirakel

Hej Myran6801,

Det är nog inte någon större skillnad mellan Åbo o Tammerfors!?? Kösituationen kanske kan vara olika?!
    En sak som står på Tammerfors hemsida under "Ava-kliniken o  Aktuellt" är att de i Tammerfors numer använder embryoskåp vid odling av embryon... o det låter ju iaf. bra när man läser om det :) Åbo är ju nämre om man kommer med båt... flyger man spelar inte det heller nån roll... 

Skillnad mellan Spanien o Finland... den vet du väl antagligen. Okänd resp. Känd (för barnet som vill vid 18års ålder) donator.

Kramelikram   

• WannabeFler

Hej vänner! Hoppas alla har det bra. Själv går jag och ruvar men känner inte av några som helst gravidsymtom :(. Hur var det för er andra. När märkte ni nåt? Det enda jag märker är bieffekter av medicinen med fet och finnig hy. Testdag på onsdag... Nu ska vi inte måla fan på väggen, men tur att det finns ägg i frysen. Känner mig nästan lite besatt av tanken just nu. Träffar massor av gravida kvinnor på jobbet som på ett eller annat sätt har jobbigt pga sin graviditet. Det är minst sagt påfrestande beroende på min situation nu. Tur att ni som förstÅr finns här. :) Kramar

• Sakura77

Hej, jag är ny är även om jag har periodvis har följt tråden. Efter 5 misslyckade ivf så fick vi rådet att gå vidare med ÄD. Vi valde AVA i Åbo. Efter en lång seg väntan är det äntligen på gång. Tog procrensprutan 6/3 och ska imorgon på VUL för att mäta slemhinnan. Om det ser bra ut börjar jag med Progynon den 22/3. Om allt går bra kommer det bli ET i vecka 15. Donatorn är inte helt lik mig. Lite kortare, inte lika blond och inte lika blå ögon men vi kände, vad tusan.
    Efter alla misslyckade IVF:er så har jag nu fått nytt hopp om att vi ska lyckas nå vårt mål att få ett barn. Även om vi inte lyckas på första försöket så kanske vid ett andra eller tredje. När jag läst om äggdonation så får jag nytt hopp. Känns som om många lyckas även om det tar några försök. Samtidigt vågar jag inte hoppas för mycket. Oj oj. Så många tankar. Just nu är jag nervös för att det inte blir så många ägg och att det inte blir några fina embryon. Finns ju alltid något man kan vara nervös för.
    WannabeFler lycka till med testet på onsdag. Förstår att du är besatt. 
    Mirakel då är vi ganska lika i tid.
    kramar 

• Fru xx

Drömmen slutade med en mardröm, vårt pyre har dött därinne På VUL i måndags slog hjärtat men pyret var för liten för vecka 7+3 som jag var då. På nästa VUL i onsdags fanns inte längre hjärtslag. Så i fredags blev det ytterligare ett VUL och inget hjärtslag då heller samt att pyret hade krympt i storlek. Så i fredags, vecka 8+0, fick vi bekräftat att pyret dött. Kroppen hade bara inte fattat det ännu. Hade inga tecken på att något kunde vara fel. Hade kvar alla gravidsymptom och hade inte haft några blödningar. Men nu idag har jag börjat blöda lite smått så pyret är väl på väg ut nu. Det gör så förbannat ont i hjärtat, som en stor hård klump av smärta och sorg i bröstet. Känner mig tom och uppgiven

• Lie71

Fru xx, tänker på dig/er och lider med er .
    Hoppas ni orkar komma igen efter detta.
    Styrkekramar till er. 

• Sakura77

Fru XX skickar stora kramar till er. Så förfärligt tråkigt. Lider verkligen med er. Hoppas att ni kan få ny styrka och komma igen. stor kram

• Lie71
    Sakura77 skrev 2012-03-18 11:26:58 följande:
    Hej, jag är ny är även om jag har periodvis har följt tråden. Efter 5 misslyckade ivf så fick vi rådet att gå vidare med ÄD. Vi valde AVA i Åbo. Efter en lång seg väntan är det äntligen på gång. Tog procrensprutan 6/3 och ska imorgon på VUL för att mäta slemhinnan. Om det ser bra ut börjar jag med Progynon den 22/3. Om allt går bra kommer det bli ET i vecka 15. Donatorn är inte helt lik mig. Lite kortare, inte lika blond och inte lika blå ögon men vi kände, vad tusan.
    Efter alla misslyckade IVF:er så har jag nu fått nytt hopp om att vi ska lyckas nå vårt mål att få ett barn. Även om vi inte lyckas på första försöket så kanske vid ett andra eller tredje. När jag läst om äggdonation så får jag nytt hopp. Känns som om många lyckas även om det tar några försök. Samtidigt vågar jag inte hoppas för mycket. Oj oj. Så många tankar. Just nu är jag nervös för att det inte blir så många ägg och att det inte blir några fina embryon. Finns ju alltid något man kan vara nervös för.
    WannabeFler lycka till med testet på onsdag. Förstår att du är besatt. 
    Mirakel då är vi ganska lika i tid.
    kramar 
    Hej och välkommen

Min sista donator var inte heller riktigt lik mig och se hur det gick Det gick bra.
    Vi fick 6 ägg men 2 kastades, 2 fick vi insatta och 2 till frysen denna gång.  
    Jag tror och hoppas det kommer gå bra för er Lycka till nu.

• mirakel
    Neeej, Fru xx....så himla tråkigt....... återupplever vårt UL i nov. då vårt foster oxå dött...., man ville inte tro att det var sant....  Tänker på dig/er!! Stora varma kramar!!

Sakura 77 - välkommen!!! ja, då är vi ju nästan samtidigt :) Var din mens som kom normal? Min har inte varit så riklig o lång som den brukar....(har ju tagit p-piller i 21 dagar med blödningar sista 6 dagarna...innan sprutan.)
    Hoppas det ändå är grönt....
    läste lite på AVA peters sida (St Petersburg) o där verkar det vanligt att behandla m. p-piller först men vanligt var att man kunde behöva både en två o tre cyklar för att cynka med donatorn.....
    Vad vet ni andra om detta??

WannabeFler  - det är ju inte alla som känner av graviditetssymtom... annars är det vanligt att de dyker upp i v. 6-7 om jag minns rätt... vart är du nu? Håller tummarna för dig!

Lie71 - Du inger hopp! och det är sååå bra o skönt!!

Tigermamman72 - nu är det nära!!!! :)     

• mirakel
    WannabeFler: jag kollade bakåt... om en vecka lr två (om två v. måste väl bli runt det de kallar v. 6) kan du nog börja känna av symtom... Klart de KAN komma tidigare oxå men där nånstans är det vanligast ... så andas :) o vänta :) .... = inte det lättaste ... för man vill ju veta NUUUU.. Kram.
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011