• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Lie71

Grattis Mårran69 Kul att det gått bra.

Hur är det med dig Lyckligtlottad1982? Går allt bra?

Bra här och sak på RUL i slutet av Mars.
    Kram    

• lyckligtlottad1234

Lie: Grattis till tvillinggraviditet! Stort! :)

För mig går det bra. Jag har haft en lång välbehövlig paus från behandlingar. Vi har fått utrymme att bearbeta och välkomna tankar avseende adoption och kommit igång med adoptionsprocessen till viss del. Det som skrämmer mig mest med adoptionsprocessen är att det tar så galet lång tid. Därför börjar vi nu känna oss redo att snart göra ytterligare försök med äggdonation. Vi har stått i kö i Tammerfors sedan november 2011 för en ny donator och redan 1 dec fick vi erbjudande om en donator som matchade fint. Dock var vi utmattade både psykiskt och ekonomiskt och valde då att tacka nej och avvakta. 

Jag har bestämt mig för att vänta ett par månader till och därefter bedöma om jag vill komma igång så snart som möjligt eller först efter sommaren. 

• WannabeFler

Hej! Mårran, stort grattis! Och kul att höra av er andra, hur det går för er! Insättningen i onsdags gick ju smidigt och jag fick ett litet fyrcelligt klass3 embryo. Av femton befruktade var det ingen som var bättre än klass 3. Två var inte bra nog för infrysning så tolv gick t frysen. Jag vet att det är fina siffror, men skulle ändå så djupt önska att det fick gå vägen redan vid första ET. Nåja.... Försöker inte tänka på det för mycket. Om knappt två veckor får vi veta. Ni som redan plussat och sen fortsätter m UL, i vilken vecka har ni gjort det? Kan man göra det på MVC eller måste det vara något särskilt ställe? Tänkte att vanligt UL på MVC är billigare än om jag gör det på Fertilitetscentfum, där jag gjort mina två första. Kram!

• Fru xx

Uppdaterar listan då jag såg att jag försvunnit från gravida och istället låg under "på gång".

Grattis Mårran, underbart! Solig

Roligt att höra ifrån dig Lyckligtlottad! Glad  Ja visst är adoptionsprocessen med utredning, kötid och allt väldigt lång. Vi har gått föräldrarutbildning, blivit utredda och fått medgivande att adoptera och står i adoptionskö hos AC. Sedan bestämde vi oss för att ändå pröva ÄD också, eftersom vi ändå hade så lång kötid kvar (vi står fortfarande i den passiva kön). Vill ni och orkar ni ska ni köra på med fler försök under väntetiden, oavsett vad soc säger. De tycker ju att man ska vara färdig med andra försök innan man går vidare med adoptionsprocessen men jag tycker inte att det ena måste utesluta det andra. I alla fall för oss är det så att när vi kommit hit där vi är nu så spelar det ingen roll hur vi får barn, bara det blir ett barn till slut, alla sätt är lika bra de är bara lite olika. Håller tummarna för att allt går bra för er, vilken väg ni än väljer!

ÄD I FINLAND

Funderar på ÄD:

Första ÄD-möte inplanerat:

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator: 
    Myrslok69 ( kö sedan maj -11, Tammerfors)

Fått donator o väntar på ÄD:
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 - testade minus, FET prel Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3)

Myran, 1a ÄD, 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11,  väntar på 2 FET i jan/feb 2012 (4 ägg i Frysen)

På gång:
    WannabeFler (köat sedan maj -11 i Åbo). Procrenspruta togs 27/1 och insättning 7/3 (idag!) om allt går bra.

Ruvare:

Gravid:
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel   9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo  ET 30/11-11 o 2 till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Väntar tvillingar.

Fru xx, stått i kö sedan juni -11, ET med 2 embryon 6/2, fick PLUS 18/2, VUL 12/3.

Övrigt:

• mirakel

Hello, uppdaterar i listan... 
    på g nu.... sprutor är ju inte riktigt min grej....var dax för Procren-sprutan idag.  
    Vilket adrenalinpåslag att ta den...blev helt darrig..men nu är det gjort!

Wannablifler - vilket fint resultat på äggplockningen. :)

Kramar!!     

ÄD I FINLAND

Funderar på ÄD:

NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 - testade minus, FET prel Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3)

Myran, 1a ÄD, 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11,  väntar på 2 FET i jan/feb 2012 (4 ägg i Frysen)

På gång:
    WannabeFler (köat sedan maj -11 i Åbo). Procrenspruta togs 27/1 och insättning 7/3 (idag!) om allt går bra.
    mirakel ( kö sedan maj -11, Tammerfors) Procrenspruta togs 11/3.

Ruvare:

Gravid:
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel   9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo  ET 30/11-11 o 2 till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Väntar tvillingar.

Fru xx, stått i kö sedan juni -11, ET med 2 embryon 6/2, fick PLUS 18/2, VUL 12/3.    

Övrigt:

• NinaCamilla

Wannabefler: vilken fin skört har ni fått i frysen! Lycka till med ruvningen. Lie1 och Fru xx: Så skönt att höra av er och att graviditet går bra . Jag läser på tråden hela tiden och håller tummar här. Jag börjar nu träningen igen på allvar efter alla hormonsprutor och är inställd att nästa försök blir på hösten. Vi funderar också att ha second opinion i Grekland under sommaren. Vi åker dit ändå på semester.

• Tigermamman72

Hej alla!

Nu är det inte långt kvar tills vi åker över. Ska på UV på måndag så då hoppas jag att allt ser bra ut för  att
    åka över till Åbo. Har också försvunnit från listan så jag uppdaterar den igen.

Tänker på er alla kram!

ÄD I FINLAND

Funderar på ÄD:

På gång:
    mirakel ( kö sedan maj -11, Tammerfors) Procrenspruta togs 11/3.
    Tigermamman (köat sen Agu-11 i Åbo). Procrensprutan togs den 29/2, åker över till åbo v 13  

Ruvare:

Gravid:

Fru xx, stått i kö sedan juni -11, ET med 2 embryon 6/2, fick PLUS 18/2, VUL 12/3.    

Övrigt:

• Fru xx

Roligt att det närmar sig Tigermamman! Heja heja, håller tummarna för att allt ska gå bra!

• Lie71

LyckligtLottad: Skönt att det går framåt i adoptionsprocessen. Har varit inne mellan varven och följt din blogg.
    Ibland blir det olika sätt till vägen att få ett barn.  

Tigermamma, skönt att du är på G, Vi hoppas på ett bra resultat
    Mirakel, det går framåt även för dig

NinaCamilla: Man ska kunna vänta tills det passar en själv. Det är ju som du säger, pengar ska till och mentalt ska man också orka.

Följer tråden med spänning här hur det går för alla.     
    Kram Lie 

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011