Fru xx skrev 2011-12-21 18:46:47 följande:
Jag har inte kravet att donatorn måste vara exakt lika som jag, min man tycker inte heller att det är viktigt. Man vet ju så lite om donatorn ändå, kan ju se helt annorlunda ut i kroppsbyggnad/form och ansiktsdrag än en själv och tex helt andra inressen och så vidare även om hon har samma längd och ögon/hårfärg. Bara det stämmer hyfsat tycker vi räcker. Vi godtog en donator som är 170 cm med blå ögon och ljusbrunt hår. Själv är jag 175 cm med grön/blå ögon och mörkblont hår. Barnet blir likt sina föräldrar ändå, det blir även adoptivbarn ju som inte har någon genetisk koppling alls. Det handlar om så mycket mer tänker vi, barnet tar efter mimik, rörelser och tal med mera.
Precis, är svårt att få en donator som är mycket lik en själv då personlighet inte går att matcha
Att jag var tveksam till gröna ögon beror på att vi båda har blå ögon och risken finns att barnet får bruna ögon då (om jag tolkat dominanta och recessiva färganlag rätt) Nu spelar självklart inte ögonfärg någon roll på barnet , vi vill bara ha ett friskt barn.