Hej igen allihopa!
Har samlat tankarna lite och försöker sammanfatta ifall någon har nytta av informationen. Hjärnan är bara mos, alla mediciner gör mig seg och trött.
Vi fick diagnosen infertilitet pga manlig faktor för snart 6 år sedan (eller om det är 7 år nu, jag minns inte exakt).
3 IVF/ICSI i landstingsregi till ingen nytta, usel fertilisering, inga embryon överhuvudtaget och jag fick färre och färre ägg för varje gång.
2 IVF/ICSI privat i Sverige, ett ägg per gång, första blev till ett 3-dagarsembryo som sattes in. Dock minus
---Ungefär här släppte vi allt hopp. Har man inget hopp så blir man inte besviken heller---
Fortsatta behandlingar gör vi med tanken "När vi är 75 ska vi kunna säga att vi gjorde vårt bästa innan vi gav upp. Vi snålade inte med pengar eller tid och vi kan med gott samvete säga att det gick inte.".
Vi gick över till äggdonation och körde ett försök i april 2011 i Estland (Elite i Tartu). Två dugliga 3-dagarsembryon totalt, båda sattes in. Minus. fick ersättning för behandlingen från Försäkringskassan.
Vi blev oroliga över att ICSI alltid gav så onormalt dåligt resultat, tog kontakt med en klinik i danska Ballerup och gjorde ett dnafragmenteringstest på spermierna. Resultatet var på gränsen till "ICSI rekommenderas", men långt ifrån "helt infertil, kommer aldrig att funka med dessa spermier". Experimentell teknik, men vad gör man?
Blev oroliga över att FK kanske inte tänkte ersätta för anonyma donationer, bytte därför till Finland.
Gillar Helsingfors och känner staden bra, bra flygförbindelser. Kollade vilka kliniker som fanns och valde Fertinova av bl a följande anledningar:
Första besöket kostade inget och pga askmolnet som stoppade flygtrafik så fryser de rutinmässigt numera in spermier på första besöket för säkerhets skull. 6 månaders väntetid. Ligger centralt i staden, kanske hundra meter från fontänen Haavis Amanda.
Embryotransfer 14/5, med två st 5-dagars av god kvalitet (en morula och en blastocyst). Inget till frysen, av 4 mogna donatorägg utvecklades endast två normalt (4 ägg var omogna).
Testdag 28/5: ett starkt rött plus, direkt . Inget svagt eller spökstreck, så fort stickan blev fuktig så blev det plus.
Håller en viss distans till resultatet, vågar inte hoppas och funderar mest över när det är dags att bli "normal" blivande förälder? Efter 12:e graviditetsveckan kanske?
Har inga symtom annat än medicinbiverkningar. Det verkar vara ganska vanligt, man känner verkigen ingen skillnad mellan plus eller minus.
Nu har vi kommit så här långt, känslan jag har är att om detta går åt pipan så kommer vi att försöka igen. Nu vet vi att det kan bli åtminstone så här stora embryon med makens spermier. Tidigare trodde vi att det inte skulle gå alls förbi 3-dagarsstadiet.
Utöver de vanliga medicinerna äter jag 10 mg kortison och tar blodförtunnande sprutor dagligen.
Fick dessutom en spruta att ta dagen efter ET som i studier visat sig förbättra chansen för implantation (låg dos Gonapeptyl). Alltså en del "det kanske hjälper till" och en del "stöd finns i studier"-mediciner.
Har lämnat in ansökan om ersättning till FK.
Tack för alla lyckönskningar och jag håller tummarna att alla lyckas! Det är trots allt de flesta som gör det efter 3-4 behandlingar, men orken ska ju räcka också. Om man jobbat i projektform så kan man ha nytta av att planera som för ett projekt, lägga upp actions etc. Maken har nästan 100 % ansvar över att medicinerna finns och när de ska tas, jag har i dagsläget så dåligt minne (biverkning) att jag klarar det inte utan stöttning. Han blir mer delaktig på det sättet också.
Jag kommer nog att lurka lite framöver, måste för min egen skull undvika att leta på Familjeliv och nätet efter "tidigt missfall", "missed abortion" och så vidare. Går det bra så uppdaterar jag, går det dåligt så gör jag det när jag orkar.
/Dustpuppy