• Dustpuppy

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Wannabefler: glömde fråga, hur går det nu? Har du börjat få tillbaka graviditetssymtomen? Blev du också inskriven på SpecMVC eller får du välja? Västra Götaland höll på att ändra sina ÄD-rutiner när jag letade MVC, så jag fick inte välja annat än SpecMVC och på ett sätt var det nog tur för mig, men saknar en del rutingrejer som görs på vanlig MVC.  

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Ny i GBG: ersättning i förväg funkar bara om kliniken godtar en betalningsförbindelse från Försäkringskassan som kallas S2. Jag känner inte till någon privatklinik som gör det, så i praktiken verkar man bara kunna få pengar i efterhand. Jag har försökt samla allt jag vet om det i tråden:

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m57763470.html

/Dustpuppy

• Dustpuppy

mirakel: Min klinik förvarnade om att blödningar och spottings är vanligt vid ÄD-graviditeter och att det inte är någon större fara. Mycket blod och mensliknande värk tyder på missfall, men bara små mängder blod var inget att oroas över.

Det som AVA skriver om dialog mellan ägg och livmoder har jag inte läst någon annanstans (har plöjt igenom en del publicerade papper om ÄD), så jag skulle ta det med en nypa salt.

Håller tummarna!

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Hej allihopa!

Har inte kunnat följa alla goda och dåliga nyheter på ett tg, så det blir ett "jag håller tummar och tår" till er alla. Jag blev inlagd pga havandeskapsförgiftning igår och idag är det varianten "svår". Firar alltså jul på specBB. Nu verkar blodtrycksmedicinen börja fungera, så jag har gått från 180/110 till 140/100. Proteinet steg dock från +1 i torsdags till +3 inatt, så det man då gör är att man får skriva upp allt man dricker och kissar under 24h, och sedan kollas hur mycket protein man verkligen läcker. Om det blir bra resultat imorgon får jag åka hem, om mellanbra så blir det barn inom 14 dagar, om dåligt så kan det bli barn imorgon. Både kotten och jag mår för tillfället bra, så nu är det bara att vänta på imorgon. Inte riktigt vad jag planerade för julen!

Vecka 35+0 på onsdag så läget är ganska OK, men orolig är jag. Ska helst ligga och stirra i taket så mycket jag kan.

Jag önskar er alla en god jul och ett gott nytt år, och ge inte upp, det är mörkt mitt i, men på ett eller annat sätt ordnar det sig.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

2012-12-27 kl 01:40 föddes vår lille pojk i vecka 35. 2240 g 45 cm och stark nog att slippa kuvös etc. Vi lever känguruliv nu hela familjen för att han ska slippa slösa energi på att hålla värmen.

Ett varningens ord: havandeskapsförgiftning är inte att leka med. Jag utvecklade svår hf på 4 dagar. Blodtrycket gock spikrakt uppåt trots mediciner. Vi började med en igångsättning 26/12 och fick avbryta efter några timmar pga blodtrycket. Det blev akutsnitt istället.

Jag hade inga symtom överhuvudtaget och höll på att vifta bort läkarnas oro. Gör inte det!

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Kattflickan: med symtom menar jag att jag inte kände av högt bt och protein. Jag mådde bra. I västra götaland hamnar man hos specmvc som äd-patient och går på tätare kontroller.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Lyckligtlottad: Tackar!

Hela familjen mår bra men vi är kvar på specBB, så både jul och nyår firas "i en sal på lasarettet...". Nu har lillen vänt uppåt i vikt och om det håller i sig är det preliminärt hem imorgon. Stabilisering av mitt blodtryck behöver funka också, men jag klättrar på väggarna här så ut vill jag NU!

Lillen är stark i åsikterna och blir röd som en julgranskula när han skriker, hela kroppen blir röd. Blöjbyte uppskattas inte alls.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

NinaCamilla:tack!

Vi fick komma hem 1/1 och kör just nu matning varannan var tredje timme dygnet runt. Sömnbrist har fått helt nya dimensioner.

Vi gjorde denna ÄD på Fertinova i maj, är bara nöjd med behandling och bemötande. Kön då var cirka 6månader.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Hej!

Har varit offline ett bra tag nu, alla storhelger har tillbringats på sjukhus, julafton, nyår, trettonhelg, tjugondagknut.
    Först fick jag svår havandeskapsförgiftning och låg inne 23/12-1/1. Som plåster på såren fick vi ju hem en liten knodd född i vecka 35+1 27/12, så helt förgäves var det ju inte. Men, redan på BB blev Lillen snuvig, och 3/1 blev han inlagd på observation för säkerhets skull i och med att han hostade också. Där är ett tips till alla i tråden, nyligen blivna föräldrar och i framtiden blivande, nyfödda ska inte hosta, gör de det, så ska man söka vård.

4/1 togs RS-prov som var positivt och under dagen blev han mycket sämre, med bl a 3 st attacker av livlöshet. Han började sondmatas, fick personal som satt vid hans sida dygnet runt och lades med sk CPAP eftersom han hade så svårt att andas. Nästan två veckor senare, 15/1 kom vi äntligen hem för andra gången och nu är Lillen i princip frisk från sin RS-infektion. Prematurer och RS-virus  är något jag inte önskar någon, några av mitt livs värsta dagar var i början av hans sjukdom. 6 års väntan, 7 IVF-behandlingar av olika slag, att äntligen få barn och att sedan se sitt barn kämpa förtvivlat efter varje andetag, lär ge mig mardrömmar tills den dag jag dör.

Eftersom ÄD ger ökad risk för havandeskapsförgiftning, vilket ökar risken för kejsarsnitt och prematura barn: kom ihåg att läsa på och vara försiktiga med infektioner. Vi badade i handsprit på BB, hade inga besök och ändå blev han smittad. Vi hade tur som redan var på sjukhus när han blev akut sämre, och vårdpersonalen som skrev in honom för säkerhets skull finns för evigt med på listan över "människor som antagligen är helgon in disguise".

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Evelinnea och andra: Självmedicinera inte Trombyl under graviditeten. Det är inte säkert för mor eller barn att ta hela graviditeten ut och kan vara farligt felanvänt. Rådgör med läkare innan ni börjar äta det.

Eftersom man inte vet exakt vad havandeskapsfögiftning beror på, så finns det heller inga säkra metoder att undvika det. Det finns dock faktorer som ökar risken, varför vet man inte.

Några sätt att minska risken för havandeskapsförgiftning är:

Undvik äggdonation (funkar inte för oss i tråden)
    Undvik att vara över 40 (funkar inte för många av oss i tråden)
    Undvik övervikt och fetma (och detta är ungefär det enda vi själva kan påverka risken med)

Allt annat är än så länge på experimentstadiet och vissa mediciner är fel använda direkt hälsovådliga för gravida och foster.

/Dustpuppy

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011