• Dustpuppy

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Wannabefler: 28+0 idag och börjar tycka att det är tradigt, hur ska jag stå ut i 12 veckor till?

Slappna av, du behöver det, men det är enklare sagt än gjort. Av egen erfaranhet kan jag säga att oron håller i sig en bra bit efter vecka 18, det är först nu jag börjat tycka att "det ordnar sig nog".

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Mirakel: vår donator var 34, vi fick reda på det när vi fick plusset.
    KUB-testet hade vi gjort i vilket fall som helst.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Tuvalina: vår andra donator gav 8 ägg.
    Varav 4 var omogna
               1 mognade efter någon dag, befruktades och utvecklades dag 5 till en morula som sattes in
               3 mogna befruktades, 2 slutade växa, 1 utvecklades dag 5 till en blastocyst och sattes in.

För min del var det alltså morulan eller blastocysten som tog sig, båda sattes in, ett hjärta syntes på första UL.
    Eftersom lillen på varje UL legat -2 dagar mot beräknat, så var det kanske morulan som tog sig, men det är bara en lekmannagissning.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Tuvalina: Jag har gjort 2 ÄD med färska ägg, första satte de också in de två enda som blev något bra, 2 st 3-dagars.  1:a ÄD med 2 embryon gav minus, 2:a ÄD med 2 embryon gav 1 foster.

Mediciner kan läkaren i Finland skriva ut recept som kan hämtas ut på svenska apotek, dock inte med högskostnadsskydd, utan man betalar vad det kostar (tusenlappar).

Därför försöker många hitta en gynekolog i Sverige som kan översätta (alltså omvandla) utländska recept till svenska recept så att man får ut medicinerna inom högskostnadsskyddet. Jag känner till en gyn i Göteborg som kan hjälpa med det, jag vet att andra har bra kontakt med gyn i Stockholmsområdet.
    Tyvärr vägrar många gyn att göra det eftersom de inte är den behandlande läkaren och vill inte ta ansvar för medicineringen.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Lyckligtlottad1234: Köp ett eller tio Clearblue digitalt, nu! Plåga inte dig själv med Testlagrets stickor, de är lite flaky i sin noggrannhet, men har det väl blivit ett plus på så många så är det plus, styrkan kan du ignorera. Clearblue ger dig ett definitivt svar och du slipper tvivla.

Grattis är det minsta man kan säga! Du kan bli gravid, du ÄR gravid! Bara det är ett fantastiskt framsteg!

/Dustpuppy, blir lite gråtmild nu och det händer inte ofta...

• Dustpuppy

ÄD I FINLAND:

Funderar på ÄD
    : .
    Ypke: Just skickat anmälan till Åbo.

Första ÄD-möte inplanerat:

Tuvalina: Möte i Åbo den 27/11.
    Gjort 4 misslyckade IVF försök, blev spontant gravid 2010 och födde en död son i vecka 39.

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator

2:a ÄD och väntar på donator
    :
    Fru XX 1:a ÄD; ET med 2 embryon i februari 2012 blev plus men tyvärr missfall i 9:e veckan, har sedan gjort 2 FET med 2 embryon båda gångerna men fått minus. Väntar nu på ny donator.

Fått donator o väntar på ÄD eller ÄD2 eller ÄD3:
    Myran: 2a ÄD. 1 ET apr -11 (slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11, 2 FET i jan 2012 (4 ägg i frysen) inget klarade sig. Ny donator september -12. Åker prel för ET v 47.

Mirakel (kö sedan maj -11, Tammerfors) Procrenspruta togs 11/3. ET 23/4 två 8-celliga embryon, ett till magen o ett till frysen, testade minus. FET maj -12, testade minus. ÄD2- (ny donator) prel. i slutet av nov-12

På gång
    :
    Tigermamman (köat sen Agu-11 i Åbo). Procrensprutan togs den 29/2, åker över till Åbo v 13, fick avbryta försöket då donatorn fick omogna ägg. Tar procrenspruta igen den 21/4. Nytt försök med FET september 2012. -

NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 - testade minus, FET Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3, 1 st klarade upptiningen) - testade minus i Feb-12. En ny donator sep-12, prel insättning okt/nov-12

Skruttet 69 Första besöket i Åbo 14/6. Tog procrensprutan den 29/8. ET 1 embryo isatt 3/10 och testade minus 17/10. 2 embryon till frysen. Planerat FET runt 13/12.

Ruvare
    Lyckligtlottad: ET aug 2011 minus, FET1 okt 2011 minus, FET2 nov 2011 minus. ET2, insättning 29 okt 2012. TD 12 nov

Gravida:
    - Dustpuppy, ställde sig i kö dec-11, ET 14/5 med 2 embryon, PLUS 27/5, VUL 13/6 ett foster, hjärtslag. Vecka 28+0 passerad 2012-11-07. Beräknat datum 29/1 2013.

WannabeFler (kö sen maj -11 i åbo) ET 7/3- 12 Testade minus. Tolv embryon i frysen. FET1 med långtidsodling 15/5 testade negativt. FET2 28/9-12 testade positivt. PÅ UL efter blödning i v. 7 konstaterades ett foster med pickande hjärta <3.

Fått barn
    :
    Lie71, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel 9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo ET 30/11-11 o 2 till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Har fått tvillingar, BF Juli 2012 kille och tjej

• Dustpuppy

Wannabefler: Nej, KUB/NUPP visar inte donatorns/äggets ålder. Det måste du fråga din klinik om för att överhuvudtaget kunna göra ett KUB-test. En av faktorerna som matas in vid beräkning av sannolikhet för de olika trisomierna är ålder på kvinnan, och utan det så får man inget svar.

Det som stoppas in i beräkningsmodellen är kvinnans ålder (alltså den kvinna som producerade ägget, i ditt fall din donator), resultat av ett blodprov på den kvinna som bär barnet (dvs, du, man kollar vissa hormonnivåer) och ett antal mått på fostret (nackspalt, diverse organmått, längd på ben osv).

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Wannabefler: illamående, extrem trötthet och iskall frukt som enda föda hade jag som krämpor de första månaderna.
    Hade lättare för att äta söta saker än salta, och kött, fisk, fågel, vegetariskt protein var i princip omöjligt att få ned. Bara iskalla kolhydrater funkade. Kombinerat med förkylningen från Hades i tre veckor i juli gjorde att jag var som en zombie.

Många jag pratat med berättar om sug efter sött i början, det har nog ingen koppling till graviditetsdiabetes.
    Vissa har fått graviditetsdiabetes utan symtom, och det har märkts först på blodproven som BM tar.

Det som MVC brukar kolla på besöken är (det kollas säkert efter annat också, men detta känner jag till i alla fall):
    Stick i fingret: blodsocker
    Urinprov: protein, vita blodkroppar
    Blodtryck

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Jo glömde skriva: Lyckligtlottad1234 testade igår med Clearblue digital och det var "Gravid 2-3 veckor".
    Vi blir fler och fler!

/Dustpuppy

• Dustpuppy

NinaCamilla:

Några vanliga biverkningar med Trombyl (75 mg Acetylsalicylsyra) är ont i magen, om man är känslig. Reagerar du på Aspirin (500 mg Acetylsalicylsyra), så kanske du reagerar på Trombyl också.

Prednisolon: viktuppgång och svårt att sova, det är vad jag råkade ut för. Kortison är ett stresshormon och
    så här med facit hand så avskyr jag det.

/Dustpuppy

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011