• Dustpuppy

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Lyckligtlottad: antagligen kan din hormonbehandling efter mens i värsta fall förlängas lite utan problem. Det är ju livmoderslemhinnan som bestämmer när du är klar och man brukar kunna dra ut på det lite. Annars brukar kliniker även erbjuda alternativet att köra befruktning och frysa in embryona och senare göra FET när du är redo. Det är inte kört än!

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Wannabefler: Jag håller tår och tummar! Det behövs bara ett enda guldembryo, och har du riktig tur så är det två.
    Jag misströstade i 6 år och sitter nu och svär över fisken jag svalt, det är inte alls mysigt med sparkar.

Vi fick som bäst bara två embryon kvar på 5-dagarsodling, och den ene av dem är fisken.
    Om vi lyckades, så har du betydligt bättre chanser än vi, vi fick aldrig ens något till frysen.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Wannabefler: En räcker gott och väl om det är guldembryot, att det fortfarande ser bra ut efter långtidsodling ökar chanserna för att det ska vara livsdugligt. Man ska egentligen inte sörja de embryon som slutade växa, det är
    ett tecken på att de även den naturliga vägen sannolikt inte hade lett till en graviditet. Man slipper ett antal onödiga insättningar. Jag fick kvar en blastocyst och en morula på dag 5, en av dem fastnade och fortsatte växa, antagligen var det  morulan som inte blev något, för den växte lite för långsamt.

Just nu är fisken i vecka 22+2, jag har eventuellt lite för högt blodtryck på G, men ingen protein i urinen än så länge. Ny mätning i nästa vecka och jag är orolig för både graviditetshypertoni och havandeskapsförgiftning.

/Dustpuppy, håller tummar och tår så att de vitnar!

• Dustpuppy

Wannabefler: Låtsas som att du inte ruvar, glöm bort allt som har med ÄD att göra, surfa _inte_ på Familjelivs "Svårt att få barn"-sidor! Lev som om du inte försöker få barn!
    Toksvårt att följa i praktiken, men sista gången var jag så uppgiven så att jag orkade inte bry mig jättemycket och det gjorde susen för sinnesron. Lev livet!

NinaCamilla: symtomen kom cirka 4-5 veckor efter insättningen, lite smygande så det är svårt att minnas exakt.
    Trodde inte på det i och med att inget kändes. Jag åkte på hemsk trötthet och ett kraftigt dygnet runt illamående utan kräkningar (absolut inget hjälpte). Det gav sig runt vecka 18 ungefär när jag istället började må ohyggligt bra och återigen kände mig ogravid. Mår fortfarande ganska okej, men är orolig för blodtrycket.

Ypke: Finland har länge tillåtit ÄD på privatkliniker och de är geografiskt bättre spridda.
    Helt enkelt ett större upptagningsområde för donatorer och längre historik av att syssla med ÄD. Sverige ligger långt efter när det gäller både teknik, att locka till sig donatorer och erfarenhet.  Ersättningen (som är ungefär lika kass som i Sverige) regleras av EU-direktiv för att förhindra organhandel, vilket innebär att man inte kan bli rik på att donera ägg.
    Fertinova som jag gick hos vågade prova en del av de senaste rönen när det gäller medicinering, Prednisolon, Klexane och en låg dos Gonapeptyl fick jag utöver de vanliga hormonerna. Det kan alltså skilja sig lite åt mellan läkare och hur pålästa de är.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Ypke, alldeles korrekt. Privat i Sverige=0 kr. Privat (eller Finska landstinget)= ersättning för vård.

Finska landstinget har långa köer, så där är det ingen idé att fråga.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Germany: jag tror på mer regel än undantag. Alla som i ÄD-trådarna berättat att de sökt ersättning har fått det.
    Alltså de som uppfyller FKs krav, dvs öppen donator, och att det är medicinskt befogat.

Det är jätteknäppt, men förklaringen är att EU-lagstiftningen gäller för vård utanför det egna landet. Har man ett ohjälpsamt landsting så är utlandsvård enda möjligheten att få ersättning, även om motsvarande vård erbjuds privat i egna landet. ÄD är inte enda vården man kan få utomlands. All vård man har behov av och är medicinskt befogad har man rätt att få utomlands, tex IVF, canceroperationer etc.

/dustpuppy

• Dustpuppy

Wannabefler: usch vad arg jag blir på apoteket! Helt klart svarade någon i telefon som inte hade koll på vad som gäller. Nästa gång det händer, be att få prata med personens chef eller be dem hänvisa till vilket lagrum det är som påstås förbjuda.

Du har lagen på din sida och behöver inte känna någon oro inför nästa gång, läs
    "(LVFS 2009:13) om förordnande och utlämnande av läkemedel och teknisk sprit
    www.lakemedelsverket.se/upload/lvfs/LVFS%2013%202009.pdf"

Läkemedelsverket har en bra vägledning av vad lagen innebär:
    www.lakemedelsverket.se/upload/vagledning_LVFS_2009-13_2011-11-28%5B1%5D.pdf

5:e kapitlet 27-29 §
    "Recept som utfärdats i annat land inom EES 27-29 §
    Recept som utfärdats av förskrivare från annat EES-landkan expedieras om förskrivaren i det
    berörda landet är behörig att förskriva aktuellaläkemedel. Läkemedel som förskrivs måste vara
    godkänt för försäljning både i Sverige och i det land där receptet utfärdats. Läkemedlet som
    förskrivits kan ha annat namn än det som lämnasut under förutsättning att det rör sig om samma
    preparat och samma tillverkare. Kravet på förskrivarkod gäller inte för recept som utfärdats i annat
    EES-land. Telefon- eller faxrecept är inte tillåtna. "

/Dustpuppy, redigt irriterad över folk som borde veta bättre och inte gör det...

• Dustpuppy

Mirakel: ta semester. Om du vill ansöka om ersättning i efterhand från FK så kommer FK att börja bråka om att du varit sjukskriven när du inte är sjuk, så semester är att rekommendera.
    Det var någon i en av ÄD-trådarna som hade fått problem i och med att hon sjukskrev sig , kan varit ett halvår sedan (jag minns inte vem det var).

/Dustpuppy

ps Lycka till med försöket! Tummar och tår hålls! ds

• Dustpuppy

Germany: jag har försökt hitta tråden och inlägget, men lyckas inte just nu. Jag har en känsla av cirka 6 månader sedan men minns inte vem som skrev.

Om jag minns rätt så ifrågasatte FK sjukskrivningen, inte ersättningen och jag tror att det  var sjukskrivningens längd, man kan inte sjukskriva sig för att embryot ska få lugn och ro. Utan att ha kollat upp det så kanske man kan jämföra en embryotransfer med insättning av en spiral, det är ett mycket enklare ingrepp än äggplock. Får man sjuksriva sig en heldag för det, eller bara om man mår dåligt i samband med det? Jag vet inte. Ska försöka leta vidare.

Det jag minns är att vi valde att ta ut semester pga inlägget, för att slippa eventuellt strul.

/dustpuppy

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011