Wannabefler: Låtsas som att du inte ruvar, glöm bort allt som har med ÄD att göra, surfa _inte_ på Familjelivs "Svårt att få barn"-sidor! Lev som om du inte försöker få barn!
Toksvårt att följa i praktiken, men sista gången var jag så uppgiven så att jag orkade inte bry mig jättemycket och det gjorde susen för sinnesron. Lev livet!
NinaCamilla: symtomen kom cirka 4-5 veckor efter insättningen, lite smygande så det är svårt att minnas exakt.
Trodde inte på det i och med att inget kändes. Jag åkte på hemsk trötthet och ett kraftigt dygnet runt illamående utan kräkningar (absolut inget hjälpte). Det gav sig runt vecka 18 ungefär när jag istället började må ohyggligt bra och återigen kände mig ogravid. Mår fortfarande ganska okej, men är orolig för blodtrycket.
Ypke: Finland har länge tillåtit ÄD på privatkliniker och de är geografiskt bättre spridda.
Helt enkelt ett större upptagningsområde för donatorer och längre historik av att syssla med ÄD. Sverige ligger långt efter när det gäller både teknik, att locka till sig donatorer och erfarenhet. Ersättningen (som är ungefär lika kass som i Sverige) regleras av EU-direktiv för att förhindra organhandel, vilket innebär att man inte kan bli rik på att donera ägg.
Fertinova som jag gick hos vågade prova en del av de senaste rönen när det gäller medicinering, Prednisolon, Klexane och en låg dos Gonapeptyl fick jag utöver de vanliga hormonerna. Det kan alltså skilja sig lite åt mellan läkare och hur pålästa de är.
/Dustpuppy