• Dustpuppy

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hej Mirakel!

Jag tog blodprov på ruvardag 15 och det var 5-dagarsodlat. Clearbluetest gjordes ruvardag 14.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

NinaCamilla:

för oss kostade långtidsodling inget extra. Ofta börjar man inte med det om patienten är ung och man inte har en dålig historik eftersom det är dyrare för kliniken att göra det, och eftersom inte alla 3-dagars klarar sig till 5-dagars så undviker man det när det är få ägg. Varför vår klinik valde det utan att vi bad om det vet jag inte, är bara tacksam att jag slapp fråga.

Fördelen med 5-dagars är att de 2-3-dagars som slutar växa gallras bort. De skulle ändå slutat växa i livmodern och på så sätt sätter man inte in "dåliga" i onödan. Nackdelen som jag läst om är att tidigare tekniker gjorde att även bra 2 eller 3-dagars ofta dog pga att 5-dagarsodling gjordes, men nu ska tekniken ha utvecklats och risken ha minskat.

Sedan finns det inga garantier att en 5-dagars fortsätter att växa till ett barn, det kan finnas kromosomfel som inte går att upptäcka med dagens metoder, men jag tror att man slipper några onödiga embryo transfers på det här sättet.

Fråga din klinik!

/Dustpuppy

• Dustpuppy
    Uppdaterar....glömde göra det tidigare

ÄD I FINLAND

Funderar på ÄD:    

Första ÄD-möte inplanerat:

V
    arit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:

Fått donator o väntar på ÄD:
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i   juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov   2011 - testade minus, FET prel Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3)

På gång:  
    Tigermamman (köat sen Agu-11 i Åbo). Procrensprutan togs den 29/2, åker över till Åbo v 13, fick avbryta försöket då donatorn fick omogna ägg. Tar procrenspruta igen den 21/4
    WannabeFler (kö sen maj -11 i åbo) ET 7/3. Testdag 21/3, testade minus. Tolv embryon i frysen. Inplanerat FET med långtidsodling 15/5 om embryona klarar upptining.

Ruvare:
    Fru xx, FET med två embryon 3/5, testdag blodprov 15/5.

Gravid:
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET   prel   9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo  ET 30/11-11 o 2   till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Väntar tvillingar.
    Fru xx, stått i kö sedan juni -11, ET med 2 embryon 6/2, fick PLUS 18/2, VUL 12/3 såg hjärtslag, missfall i 9:e veckan.
    Dustpuppy, ställde sig i kö dec-11, ET 14/5 med 2 embryon, PLUS 27/5, VUL 13/6 ett foster, hjärtslag, VUL 25/6 hjärtslag och fosterrörelser storlek mätt till 8+2

2:a ÄD och väntar på donator:
    Myran:  1a ÄD, 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11,  2 FET i  jan 2012 (4 ägg i frysen) inget klarade sig. Står i kö, förhoppningsvis  ny donator hösten -12.
    mirakel ( kö sedan maj -11, Tammerfors) Procrenspruta togs 11/3. ET 23/4 två 8-celliga embryon, ett till magen o ett till frysen, testade minus. FET maj -12, testade minus. Står i kö, förhoppningsvis ny donator hösten -12.  
  • Dustpuppy

Puh78: du kan stå i kö i 100 länder om du vill, de olika köerna påverkar inte varandra överhuvudtaget.
    Ingen i Sverige vet att du står i kö i Finland eller vice versa, det finns inga register eller lagstiftning som reglerar detta.

Tvärtom, det finns EU-direktiv som gör det lättare för medborgarna att köpa varor och tjänster i medlemsländerna, och du är alltså fri att söka hjälp i ett annat EU-land.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Puh76:

Vi ställde oss i kö i december 2011, insättning blev 14/5 2012, cirka 6 månader. Vet inte hur det är nu.

Vissa kliniker tar betalt för att man ställer sig i kö, någon tusenlapp av totalsumman (Åtminstone AVA-klinikerna)
    Vissa kliniker tar inte betalt för att stå i kö (åtminstone Fertinova).

Man brukar inte betala de riktigt stora pengarna förrän strax före eller efter embryotransfer. Vissa avtal ger rabatt eller pengarna tillbaka om man får färre än ett visst antal embryon (eller inga alls). Olika för olika kliniker.
    Du får tänka på att dessa kliniker inte är som i Sverige, alltså sköts av landstinget, utan är helt privata företag och vissa praktiska detaljer fungerar alltså helt annorlunda.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Puh76: Kika även på denna tråd, den handlar om ersättning i efterhand för vård i utlandet:

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m57763470.html

Om köerna för ÄD i Sverige är väldigt långa, så har ni rätt till att få tillbaka pengar för behandling ni fått i ett annat EU-land. För till fället blir det i praktiken Finland eller Island eftersom Försäkringskassan ändrade sig ifall anonyma donationer ska vara okej. Folk håller på att överklaga, så vi får väl se om det ändras tillbaka igen, men i dagsläget funkar Finland och Island som har öppna donationer.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

WannabeFler: Jodå, allt är bra än så länge. Är dödstrött på dagarna och konstant illamående (inget hjälper, jag har provat alla huskurer och att äta lite men ofta). Fick Lergigan och Lergigan Comp utskrivet men somnar på båda, så dagtid är det bara att stå ut. Sover bort eftermiddagarna. Med facit i hand kan jag säga att hormonbehandlingar är rätt sköna jämfört med de krämpor jag har nu. Är hemskt sugen på goda viner och de alkoholfria alternativen är odrickbara.

Idag är det KUB-ultraljud och jag är lite nervös.

Jag önskar så innerligt att det ska gå vägen för er alla, ibland kan det hjälpa att byta klinik eller donator. Orkar ni så gör det, för med otur har den nuvarande donatorn gett dåliga ägg eller nuvarande kliniken gör något/låter bli att göra något som inte hjälper mot ens besvär. Det känns som att det är lite roulette över det hela,

Ifall någon behöver tips om samarbetsgynekolog i Göteborg som bara tar landstingstaxa för prover, UL och mediciner, inboxa mig. 

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Lie71: Grattis till tvillingarna!
    KUB-testet gick bra, väldigt höga värden på trisomi 13 och 18 (1:25000 resp 1:250000), 1:9033 trisomi 21.

Hoppas ni snart får komma hem hela familjen!

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Lie71: Har precis kommit tillbaka från semesterresa så alla svar kommer två veckor för sent.  Just nu är jag i vecka 14+2, och svär över alla MVC-besök som kommer att hacka upp resten av min semester...

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Hej allihopa!

Har varit dålig på uppdateringar, mest pga semester utan internet. Allt ser fortfarande bra ut, vi var på rutinultraljud idag och allt är fortfarande på räls. Nu kommer den jobbiga biten att börja berätta på jobbet, har ännu inte gjort det och planer för 2013 som jag varit med att ta fram kommer att krascha och gå sönder.

På något sätt föreställde jag mig att allt skulle bli så mycket enklare om man bara lyckades bli med barn, men tji vad fel jag fick. Istället för "tänk om det aldrig lyckas"-ångest har jag nu "tänk om den dör"-ångest kombinerat med "hur fanken skall jag sy ihop jobbet på 4 månader"-ångest och en liten släng av "hur skall vi få plats"-ångest.

"Tänk om den dör"-ångesten är dock värst, så när ni andra lyckas (för det kommer ni att göra, det har jag bestämt), var förberedda på den.

Måste gå och jobba nu, tänkte mest säga att allt är bra än så länge.

/Dustpuppy

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011