• Dustpuppy

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hittade följande om rätt till sjukskrivning:

www.barnlangtan.com/arbete-och-arbetssituation

"Under behandlingarna behöver man ofta vara borta mycket från arbetet. Då har man rätt att vara sjukskriven den tid som behandlingen tar. Arbetsgivaren har inte rätt att neka dig sjukskrivning med motiv som att "det inte är en sjukdom" eller att du går på en privat mottagning.

Om man får så mycket humörsvängningar eller sömnbrist att det är svårt att fullfölja sitt arbete ska man också få vara sjukskriven. Ibland är det bra att be husläkaren om hjälp med sjukskrivning för psykiska besvär, eftersom de är mycket vana vid att behandla psykiatriska besvär.

Däremot motiverar inte IVF i sig sjukskrivning för att ägget ska fästa bättre eller liknande."

Kan ha hängt ihop med längden på sjukskrivningen, men jag är osäker. Minnet är som ett såll, det fastnar detaljer, men helheter försvinner.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Wannabefler: Jag är så glad! Grattis, det är helt underbart att vakna till sådana nyheter!

NinaCamilla: jag fick 5-dagarsodlade embryon insatta, 2 st, de enda som fanns kvar (ingen idé att frysa tyckte de och även om bara 4 befruktades så odlades alla till 5-dagar). Helt vanlig ET, inte FET. Antagligen olika på olika kliniker.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Myran:

Blodförtunnande eftersom viss forskning visat att en del tidiga missfall beror på små blodproppar i moderkakan.

Kortison kan minska risken för att kroppens immunförsvar stöter ut embryot. Det hjälper åtminstone om man har en autoimmun sjukdom som reumatiska sjukdomar, vissa allergier osv.

Min läkare sade att det skadar inte i alla fall, och eftersom jag har atopiskt eksem så var det definitivt värt att testa.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Germany: skickar helst inte via post. Orken att fixa kuvert, porto, gå till brevlåda finns inte, har lite dåligt järnvärde och allt extrafixande tar emot. Hade jag varit piggare så hade det inte varit något problem.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Myran: det  är högre chans att bli gravid  (och få barn) vid ÄD än naturligt. Jag hinner inte leta länkar till varför, men det beror dels på att donatorerna ofta är unga (=bättre ägg) och att man kasserar ägg och embryon som är dåliga redan innan insättning. Om jag minns rätt så är förhållandet någonstans i häradet 25 % chans att bli gravid naturligt och 50 % med ÄD.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Tuvalina: infektionsproverna får inte vara äldre än 6 månader och kolla så att alla Hepatitproverna är tagna. Finland brukar kräva ett Hepatitprov som inte alltid tas i Sverige: S-HBcAB

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Och du Wannabefler, och du!

Härligt att det var falsklarm, jag hoppades att det var så! Urk för all känslomässig berg- och dalbana med fertilitetsbehandlingar, ibland funderar jag på om man inte borde ta jobb som ambulansförare för att det i jämförelse verkar så lugnt och skönt...dåligt skämt, jag vet...

/Dustpuppy

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011