• Dustpuppy

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Wannabefler: Japp KUB-testet får du i samtidigt som ultraljudet görs. BM matar in värdena i datorn och ut kommer sannolikheterna. Du får det med dig på ett urskrivet papper.

Visst känns det knepigt med MVC? En grej som är bra att komma ihåg är att om du inte gillar din barnmorska så är det bara att byta. I princip all vård är frivillig och ingen kan tvinga en till något. Nu menar jag inte att man ska tacka nej till viktiga prover, men om det känns som att ens BM inte lyssnar på en och försöker tuta i en att "du har inget val", så kan man be denna dra dit pepparn växer och få en som behandlar en som en intelligent, tänkande varelse (ja, jag är bitter och har stora och ömma tår). Jag är nöjd med min nya BM, vi har en dialog istället för monologen jag utsattes för av BM nr 1.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Wannabefler: nedtrappning under flera veckor. Minns inte allt, men nedtrappningen började nog runt vecka 8, och  vecka 12+0 var det slut på Klexane, Prednisolon, Progesteron, Progynon (vissa av dem slut tidigare än vecka 12). Sedan åt jag Trombyl tom vecka 20+0.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Tuvalina: det enda jag vet att jag läst om riskerna med två (eller flera) embryon är ökad risk för tvillingar (eller flera). Tvillinggraviditeter är alltid riskgraviditeter, bl a ökar risken för missfall och förtidsbörd. Det är en sådan belastning på kroppen, så det är inte säkert att det går bra. Förtidsbörd, alltså att man får barn som föds för tidigt innebär risker för barnet/barnen, blir det väldigt tidigt så ökar risken för livslånga handikapp eller död.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

NinaCamilla: Jag tackade ja till 2 mina båda ÄD gånger. Två anledningar:

Jag bara fick 2 bra embryon vardera gången och att då frysa in en av dem innebar stor risk för att det inte skulle överleva upptining.

och

Vår historik var så usel att chansen att bli gravid ens med ett embryo var liten, varje % som förbättrade chanserna ansågs överväga riskerna. Har man försökt länge (och är gammal) så kan det vara befogat med 2 embryon, första gångerna är det inte rekommenderat.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Jenkis: finska recept funkar på svenska apotek (det finns lagstiftning som reglerar det och ifall en nyexaminerad farmaceut är osäker, så ska man be att få prata med en chef eller någon som jobbat längre), men högskostnadsskyddet gäller inte. Man betalar alltså hutlöst mycket för medicinerna, och bäst är precis som Misskitty säger att hitta en svensk gynekolog som kan översätta recepten.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Wannabefler: lite strul med blodtrycket av och till, vilket leder till timmar av väntan på Spec-MVC för extraprovtagning. Ingen havandeskapsförgiftning ännu dock och imorgon är det 8 veckor kvar!
    Har inga symtom av blodtrycket, men det har varit högt vid några mätningar senaste veckan.
    Måendet lutar lite åt det trötta hållet, det märks att kroppen jobbar extra, börjar bli lite otymplig, men magen syns inte speciellt mycket ännu, lillen verkar mest växa uppåt och inte så mycket utåt. Undrar vart mina lungor ska ta vägen...

Hur mår du själv? Illamående, trötthet eller slipper du sådant (håller tummarna)?

/Dustpuppy

• Dustpuppy

NinaCamilla: det där med att donatorn är ny har jag inte hört från min läkare. Vår klinik gjorde 5-dagarsodling bl a för att jag skulle slippa onödiga insättningar. Jag har jättedåligt minne just nu, så jag kommer inte ihåg hur många gånger ni försökt och hur gammal du är, men om du är i samma situation som jag (många misslyckade försök+över 40), så skulle jag välja 5-dagars. Vissa kliniker har dessutom ET-garanti som gör att man betalar lägre pris eller inget om inga embryon finns för insättning. Kolla ert avtal.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

NinaCamilla: Jag fick börja med 4 dagar med 20 mg Prednisolon (började ta dem 8:e Progynondagen (östrogen)), sedan sänktes dosen till 10 mg och fortsatte till och med vecka 8+0. Nedtrappning gjordes under sista 10 dagarna. Allt som allt åt jag kortison i drygt 2 månader om jag räknat rätt. Mina tabletter var på 5 mg/st.
    Nedtrappning är viktigt om man ätit kortison någorlunda länge, man kan bli riktigt dålig av plötslig snabb dossänkning.

När det gäller kortisonbehandling mot tex muskelreumatism (min pappa har ätit doser på 30 mg/dag, vilket är väldigt, väldigt mycket) så ska man helst ta tabletterna på morgonen när kroppens egen produktion av kortison är som högst, så jag gjorde så inför ÄD.

Som en parentes kan jag säga att kortison var vidrigt att ta, viktuppgång, svullnad, och svåra sömnproblem. Jag kände mig "på" hela tiden,  vilket är normalt med kortison eftersom det är ett stresshormon. Även om 5 mg är en ganska låg dos, så skulle jag prata med min läkare innan jag höjde den på egen hand, det är lättare att återkomma med biverkningar om läkaren vet vilken dos man äter.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Wannabefler: 5+6 veckor kvar till BF (29/1), men vi får se hur länge det blir. Just hemkommen från SpecMVC med recept på blodtryckssänkande, protein +1 för första gången under hela graviditeten och alldeles för högt blodtryck. Ny BT-mätning på söndag. Jag mår bra (förutom förkylningen från Hades), så det känns konstigt att förbereda sig på att lillen kan komma alltemellan idag och 29/1, det beror helt på hur mitt blodtryck utvecklas, hur lillen mår och ifall jag har fått havandeskapsförgiftning eller inte.

/Dustpuppy

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011