• Dustpuppy

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Ypke skrev 2013-06-10 16:17:49 följande:
    Pia och Nina - tänker på er, hur känns det, känns det nåt? Fler tjuvtestningar? 

Jag tror också det kan bli svårt att tacka nej till svensk vård och få ersättning för vård utomlands. Hela grejen med ersättning är konstigt - det är absurt att OM man kan få privat vårt i Sverige, som kostar jättemycket pengar, då får man betala - men om man inte kan få det men kan få det utomlands, DÅ kan man få ersättning! Det är nåt som inte stämmer där, och jag misstänker att de snart kommer att komma på att de behöver justera reglerna. 

Tilda, jag har lärt mig att det i praktiken i princip är omöjligt att få förhandsbesked om ersättning. Ring och prata med dem - men jag tror det är hoppa och hoppas som gäller. Vilket ju inte går om man inte har möjlighet att förlora de där pengarna. Konstigt, även där.

Men det finns ju en tråd här som handlar enbart om ersättning från FK vid ÄD - ni läser väl den?  
    Ypke, man kan tacka ja till privat vård i Sverige och det påverkar inte möjligheten att få ersättning för vård utomlands. Det är endast landstingets vårdutbud som påverkar möjligheten att få ersättning, privata kliniker räknas inte. ÄD i Umeå stoppar alltså inte ersättning för ÄD i Finland.

/Dustpuppy
  • Dustpuppy

Lillan15: Ofta är det så att mängden ägg ger en indikation på kvaliteten. Med stigande ålder minskar antalet ägg som går att få ut vid IVF, och ofta sjunker kvaliteten samtidigt. Äggen kan se bra ut med de tester som görs, men funkar ändå inte, kvaliteten är inte bra, men det finns ännu inga tester som visar var felet sitter. Mängden misslyckade försök ger inte facit, men en hint.

Jämför med den IVF som gav upphov till din dotter. Hur många ägg plockades, hur många blev befruktade, hur många gick att frysa osv.

Titta sedan på de misslyckade IVFerna, ser siffrorna annorlunda ut? Färre ägg, färre befruktade är ett tecken på att äggstockarna håller på att bli för gamla. Livmodern kan vara i tiptop-skick, men äggen och äggstockarna är det inte. Om siffrorna ser liknande ut, då kanske det är värt att misstänka livmodern, men om du får färre ägg och färre befruktade, så är det sannolikt äggen.

Kvinnor som är i klimakteriet har fortfarande en livmoder som fungerar och äggdonationer ger lika bra resultat som för kvinnor som fortfarande är fertila. Prata med en barnmorska eller gynekolog om din oro över din livmoder, de kanske kan ta en titt på den och säga något klokt.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Singoallaa: din syster behöver inte få sina recept omvandlade, det blir inte så himla mycket dyrare att gå till apoteket med utländska recept.

Det är jättejobbigt med att få nej, nej, nej när man är i ett sårbart läge, men saker ordnar sig alltid på något sätt.
    Recepten är inte det stora problemet, jag skulle med facit i hand säga att de stora problemen är sådant man inte har makt att påverka (eller kan köpa sig ur med pengar). Det finns alltid en plan B, men det kostar kanske lite mera pengar. Får man det inte till landstingstaxa, så brukar det gå att hitta en privatklinik som gör det till högre pris. Arg ska man bli så klart.

Exempel:

Problem med flyget.

Min klinik införde infrysning av sperma på första besöket, alltså det besök när man skriver under och ställer sig i kö, eftersom de hade några par som drabbades av askmolnet över Island. Föreställ dig att ha fina ägg från donatorn, men maken sitter strandad på Arlanda.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Ett första besök och sedan ett besök för mannen för befruktning och ett besök för kvinnan för ET.
    Andra besöket kan man antingen åka båda på en liten minisemester eller åka varsin gång över dagen.
    Flyg sparar tid, men i och med att man inte kan boka förrän i sista stund blir det dyrt, färja tar längre tid, men går ofta att boka om billigare.

Helsingfors är enklast med direktflyg och direktfärja, Åbo har direktfärja, men flyget går bäst till Helsingfors (enklast att ta tåg eller buss sista biten, inrikesflyg blir bara knöligt och dyrt).

Jag brukar råda folk att ta en liten minisemester runt ET oavsett stad. Livet ska inte bara vara behandlingar och transit till och från. Lev lite och se omgivningen också, gå på fik, shoppa, ät gott och försök smälta upplevelsen medans ni är där. Beror dock på hur ni är som personer, så det som funkade för mig, funkar inte för alla.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Ypke: Spec-MVC, åtminstone 2012 så hänvisade alla MVC ÄD patienter direkt till Spec-MVC på Östra. Ring och fråga den MVC du är sugen på (Barnmorskegruppen vid Götaälvbron kanske tar emot, deras hemsida hänvisar inte direkt till Spec-mvc längre, det var dit jag ville för många kompisar har varit nöjda.).

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Bara till specmvc, det hade blivit väldigt MVC-många besök annars. KUB-test gjorde jag dock på Barnmorskegruppen. Det var bedrövligt knöligt att ta sig till Östra när man som jag bor i Torslanda, men i slutändan var det bra att jag hamnade där, i och med att jag fick havandeskapsförgiftning.

Ifall du hamnar på specmvc, prata med "din" MVC tidigt ifall du vill vara med i en föräldrautbildning. specmvc har inget sådant och man måste själv jaga föräldrautbildningsplats på en vanlig MVC.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Jag ringde dem och sade att vanliga Mvc hänvisade till Östra och jag jag var ÄD-patient. Sedan var det klart, ingen remiss behövdes.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Ypke: höjd risk för pre-eklampsi och graviditetshypertoni är vad jag känner till största anledningarna varför många landsting vill att ÄD-gravida hanteras av specmvc.

Ingen av komplikationerna är att leka med, obehandlade kan de vara dödliga för mor och/eller barn.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Det här med när kötiden räknas: klinkerna måste följa den lagstiftning som finns, och både i Sverige och Finland måste patienten genomgå ett antal prover och undersökningar innan man kan bli godkänd som mottagare av en äggdonation. Ställs man i kö utan att proverna är tagna och godkända, så hamnar både patient och klinik i ett väldigt konstigt läge.

Första träffen är således för att kontrollera så att alla prover är tagna och OK, diskutera annat som kan påverka utgången av donationen och skriva ut mediciner och ev stödmediciner. Tex Prednisolon är det inte många läkare som vill skriva ut utan att träffa patienten först.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Vargmor: Sahlgrenska hjälper inte till med den vård man behöver inför ett utlands-ÄD. Jag kan tipsa om en gynekolog i Göteborg som gör det och tar bara landstingstaxa. Många gyn har inte koll på utlandsvård och säger bara nej, vissa gör det motvilligt, men inte till landstingstaxa utan tar hutlöst mycket för tex ultraljud (1000 kr och uppåt). Några få har koll på regler och lagstiftning, och detta är en av dem.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Båda två?!?!

Grattis!!!!!

Rena babyboomen och vilken härlig tidig julklapp!

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Smurfan: ersättning till donatorer i Finland ligger på liknande nivåer som i Sverige, man går alltså back på att donera. Någon dag när jag har lite tid ska jag leta upp info om det, men de som donerar gör det av altruistiska skäl. Rent historiskt till och med mera än i Sverige, efterkrigstiden gjorde att många var fattiga och led nöd och de som hade lite delade ofta med sig.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Myra: för insättning skulle jag inte chansa att flyga samma dag. Det räcker med att flyget blir inställt/försenat och allt går åt pipan. Kliniken kan ju frysa embryot för en senare FET, men det är ju inget kul att behöva ändra planer i sista sekund. Flyg in kvällen innan och övernatta på hotell, finns många prisvärda i centrum, eller ta färjan dit och flyg tillbaka.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Myra: oj hoppsan, det var visst första besöket, då är det inte lika tidskritiskt. Läste lite slarvigt!

Val av transportmetod beror lite på vad ni vill få ut av besöket. Vill ni bara prata med kliniken, flyg ut och in samma dag. Vill ni göra annat, som att passa på att turista lite, då skulle jag (om jag hade råd) flyga in kvällen innan och hem sent samma dag som besöket, alternativt hem dagen efter. Det finns en massa att se och göra och man klarar sig bra på svenska. Färjan kan bli billigare, men jag är personligen trött på dem efter att ha harvat fram och tillbaka på dem i 42 års tid (jupp, har släkt i Finland).

Har ni varit i Helsingfors någon gång?

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Barnojag: Det är lite olika beroende på avtalet med kliniken, det finns några olika och alla skriver ju egna avtal.
    Du bör inte gå bara på svaren i tråden, utan också ställa frågorna direkt till de olika klinikerna.

På den tiden som Fertinova i Helsingfors var en fristående klinik, våren 2012, så kostade ÄD med ICSI runt 65 000 kr, kostnaden för egna mediciner och prover ingick inte, man får recept men får hämta det på apotek i Sverige sedan. Frysning minns jag inte och FET skulle kostat extra.
    Inga garantier om antalet ägg, men om det inte hade blivit ET, så hade man inte betalat något (ev var det också att mindre än 2 embryon gav reducerat pris). Minnet sviker och jag har inte avtalet framför mig.

Vår donator var 34 år, gav 8 ägg varav 4 blev befruktade. Av de 4 fanns 2 kvar på dag 5, båda sattes in i maj 2012, och december 2013 föddes en liten pojke.

/Dustpuppy, och detta var vår andra ÄD

• Dustpuppy

Proxima: se till att söka ersättning och överklaga om du får avslag. Idag vet ingen hur den nya lagstiftningen ska tolkas. Det vet man först när någon överklagat (kostar inget) och Förvaltningsdomstolen sagt sitt.

Svensk lag är inte bara lagtext rätt upp och ned, utan består av lagarna, förarbetena och domstolspraxis. Idag finns INTE praxis för den nya lagen och därför bör man läsa lagen med en nypa salt. FV kan säga att FKs första, för ÄD-patienter, negativa tolkning är fel. Men FV säger sitt först när någon överklagar FKs avslag. Avslag eller "Ja du får pengar" får man inte om man inte ansöker, så ansök och håll tummarna och överklaga vid behov.

/Dustpuppy

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011