• Juliette F

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

NinaCamilla, jättebra fråga! Jag undrar själv detsamma, som ska göra mitt första ÄD-försök i september. Har redan nu i juli (tillsammans med maken) slutat helt med alkohol, tänker på vad vi äter, motionerar mer och så där. Folsyra kommer jag att köpa i dagarna. Äter också mat som innehåller mycket folsyra, men frågan är om det är viktigt redan nu? Ingen som pratar om detta för oss ÄD-are!

• Juliette F

Villsågärna38, självklart har du rätt i att tex alkohol knappast kan vara skadligt för fostret innan det så att säga har kommit in i kvinnans kropp..men i de fall mannens simmare ska användas vid ÄD, är det säkert bra om han tänker på vad han äter och dricker ett par månader innan "delivery" av simmarnaSkrattande. Med tanke på att det tar ca 3 månader, enl vad jag läst, för en spermie att bildas. Jag tror absolut det är jätteviktigt att mannen tänker på sitt leverne före befruktning, precis som att kvinnan bör göra det före och under graviditet. Och i vårt fall så har endast manlig faktor konstaterats som anledning till vår infertilitet - antagligen beroende på en infektion i barndomen.

Har också för mig att jag läst någonstans att det tar ett tag för kvinnan att bygga upp depån av folsyra, så det kan vara bra att börja i god tid. Självklart ska man alltid äta nyttigt, men folsyratillskott känns kanske lite onödigt att knapra på ifall man inte planerar barn eller är gravid. Folsyra finns naturligt i bl a gröna bladgrönsaker och apelsiner, fullkornsbröd och torkade bönor. Och i lever, för dem som gillar det...Skrikandes 

• Juliette F

Då blev det nog lagom med 3,5 dagars avhållsamhet, som min man fick "uthärda" inför testet i måndags Skäms. Nu väntar vi med spänning på om hans spermogram kommer att vara bättre än förra året, då det var riktigt dåligt Rynkar på näsan, men då hade han stressat mycket på jobbet - samtidigt som vi flyttade till ny bostad (som vi dessutom renoverade först!!). Men trots det så hittade de tillräckligt med bra simmare för ISCI..

Nu har det varit betydligt mer laid-back, och nyttigare mat. Fast ikväll tänkte vi synda lite och dricka lite mousserande till maten. Det dröjer ju ändå lite till "sperm delivery" inför ÄD, och det är svårt att leva som en ängel hela tiden... OskyldigSkrattande Vi får passa på, för snart är det (förhoppningsvis) slut på glädjedropparna pga Nalle i magen, ljuva tanke Solig.

• Juliette F

Grattis Lyckligtlottad! Ett viktigt steg på vägen avklarat! Lycka till nu med resten av behandlingen mot ett fett Plus.

• Juliette F
    lyckligtlottad1982 skrev 2011-09-22 17:03:18 följande:
    Ninacamilla: oj vad oväntat! Snopet när man ställt in sig. Tur dr hittade en ny donator då snabbt..

Jag åker till Finland idag för insättning imorgon. FET för mig. Mina embryon klarade upptiningen idag. Nu får vi hoppas de fortsätter dela sig så det blir insättning imorgon!
    Spännande Lyckligtlottad1982 - nu är det din tur att få Plus! Håller tummar och tår dig och dina eskimåer Solig...
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011