Villsågärna38, självklart har du rätt i att tex alkohol knappast kan vara skadligt för fostret innan det så att säga har kommit in i kvinnans kropp..men i de fall mannens simmare ska användas vid ÄD, är det säkert bra om han tänker på vad han äter och dricker ett par månader innan "delivery" av simmarna. Med tanke på att det tar ca 3 månader, enl vad jag läst, för en spermie att bildas. Jag tror absolut det är jätteviktigt att mannen tänker på sitt leverne före befruktning, precis som att kvinnan bör göra det före och under graviditet. Och i vårt fall så har endast manlig faktor konstaterats som anledning till vår infertilitet - antagligen beroende på en infektion i barndomen.
Har också för mig att jag läst någonstans att det tar ett tag för kvinnan att bygga upp depån av folsyra, så det kan vara bra att börja i god tid. Självklart ska man alltid äta nyttigt, men folsyratillskott känns kanske lite onödigt att knapra på ifall man inte planerar barn eller är gravid. Folsyra finns naturligt i bl a gröna bladgrönsaker och apelsiner, fullkornsbröd och torkade bönor. Och i lever, för dem som gillar det...