• UBL

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hej alla.

Jag funderar lite allmänt runt det här m äggdonation. Hur ni som har kommit fram till det valet tänker. Med ÄD kommer man ju inte alls att var det minsta biologisk släkt med sitt barn, även fast man har fött det. Varför väljer man då ÄD i st f adoption t ex?

Är det för att det trots allt är enklare, man slipper hela godkännandeproceduren via soc.. slipper flyga långt bort till främmande land och stanna där x veckor.. slipper köa i åratal och inte veta vad man blir erbjuden till slut... eller vad? Inte är det väl bara för att få vara med om själva förlossningen i sig?

Sen undrar jag oxå hur ni agerar sen ni beslutat er för ÄD, fortsätter ni ändå att ha regelbundna samlag med er partner ifall det skulle bli ett barn på naturlig väg, eller lägger ni ner hela den biten? Och hur länge provar man "som vanligt" innan man beslutar sig för ÄD?

UB, 50 - som helst vill ha ett eget biologiskt barn :)

• UBL

Lie1: "När de ringde från Åbo så sa de bara hennes längd, hårfärg och ögonfärg. Jag frågade om ålder och vikt också men fick till svar att hon ligger inom deras värden som de har."

Är det alltid så? Klart man vill veta mer om den människa vars barn man ska föda. Tänk om hon är 38 och väger 108 kilo.. Känns ju som om man vill ha valuta for all that money spent - säg 25-åriga ägg från en smal och vacker donna, haha.

Kollar de förresten efter psykiska sjukdomar i hennes familj? Och kollar de IQ eller kan väldigt lågbegåvade få donera ägg?

Finns det inga öppna äggdonatorer, alltså icke anonyma? I Finland eller nån annanstans.

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011