• Mårran69

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

lyckligtlottad1982 skrev 2011-06-12 21:31:46 följande:
    Här har ni en till som skall göra ÄD i Finland. Jag bor i Göteborg och är 29 år.  Vi skall göra vår första ÄD i Tammerfors. Vi var på första besök i mars och har precis fått en donator. Förväntad insättning under vecka 32. 

Vad kul att följa fler som gör ÄD  i Finland!
    Hej!

Jag står också i kö för ett första ÄD i Tammerfors sedan i början av mars. Men jag har inte hört ett knyst om att det skulle börja närma sig. Nu blir jag ju nervös.... Det är ju förstås så att det säkert skiljer sig beroende på önskemål man har på längd, hårfärg och ögonfärg, men ändå.... Vem är din behandlande doktor där?

Jag har gjort flera IVF med egna ägg i Tammerfors och kanske förklaringen till att vi inte hört något är att vi just avslutat det sista. Jag fick missfall (fjärde) och var inne för skrapning i torsdags. Så jag är inte precis mottaglig för en ÄD än, varken fysiskt eller psykiskt. Jag är oerhört tacksam över att kvinnor donerar sina ägg, men just nu är jag också oerhört ledsen över att inte mina egna ägg kan hjälpa mig att bli mamma. Hur har ni andra tänkt kring sånt? Har det varit självklart för er genast eller har ni mognat in i processen?

Sen har jag inte ens tänkt tanken att de kan föreslå donatorer som inte överensstämmer med ens egna värden. Hu, vad svårt att ta ställning till sånt. Tackar man nej så vet man ju inte hur länge man får vänta. Samtidigt som det är stora beslut som måste kännas rätt.
  • Mårran69

Tack Myrsloken! :)

Det är säkert så att man funderar på allt sånt här (likna eller inte likna) jättemycket före, men att det inte spelar så stor roll sen. Man börjar säkert likna varandra till sättet!

Har ni uppgett er blodgrupp till AVA? Det har inte jag och är inte sånt egentligen viktigt? Då man sjäv är Rh+ är det väl inte så bra om donatorn är Rh-?

Vet någon ifall man får veta åldern på donatorn sedan ifall man blir gravid? Är ju ganska stor skillnad ifall man får en 22- årig donator eller en 35- årig donator vad gäller äggkvalitet.

• Mårran69

Bra med en lista, för det är faktiskt inte så lätt att hålla reda på alla! ;) Tycker det kunde vara kul att se hur länge alla varit i kö också.

Jag har köat sedan i mars och tror att jag borde börja närma mig rätt rejält. Speciellt som någon skrev här, att det fanns gott om donatorer just nu. Idag fick jag min mens, men eftersom man helst ska ha två mensen efter missfall så får jag nog vänta ett tag än. Ska till sjukhuset på onsdag på efterkontroll för att se att allt ser bra ut där inne efter skrapningen. Hoppas! Men spännande att tänka att jag kanske redan skulle få en donator, om det inte varit för missfallsväntandet.

ÄD I FINLAND

Funderar på ÄD:

Första ÄD-möte inplanerat:

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:
    Myrslok69
    Fru xx
    Amy69 (köat sedan mars)

Fått donator o väntar på ÄD:
    Lyckligtlottad 1982: Beräknad insättning ET vecka 32 2011

Ruvare:

Gravid:

Övrigt:

• Mårran69

Hej alla!

Här händer inte mycket på ÄD- fronten. Vi har bestämt att göra ett eget äggplock ännu innan vi slutligen använder oss av donator. Eftersom vi redan har spermadonator, så finns ju tanken på hur identitetsutvecklingen hos ett barn skulle påverkas av att inte ha någon genetisk koppling till någon av oss. Så ett sista desperat försök i slutet av september antagligen. Så en mindre framför i kön!

Hur går det för dig lyckligtlottad? Du ruvar visst just nu? Håller tummarna!

NinaCamilla: Går ni i Tammerfors eller Åbo? Otroligt spännande att veta att ni har en donator och att allt rullar igång!

• Mårran69

Beklagar verkligen, lyckligtlottad. Jättejobbigt förstås. Även om man ställer in sig på att det kanske inte lyckas första gången, så hoppas man ju så klart. Ta hand om dig ett tag nu innan ni kör igen"

• Mårran69

Hej alla!

Jag gjorde ett sista IVF med egna ägg nu i fredags. Eftersom det är vårt trettonde försök är ju nog hoppet långt borta, så jag passade på att diskutera ÄD när jag var där (köat sedan mars i Tammerfors).

Jag frågade specifikt om det här med blodgrupp och Rh- faktor eftersom jag också förstått att det kan ställa till bekymmer om man har olika Rh- faktorer. Men hon ville nog inte diskutera det så mycket utan sa bara att det inte spelar roll och att man är under sån kontroll i mödravård sedan att det inte är någon fara. Men lite fundersam blir man allt..... Klart det skulle kännas tryggare om man redan i detta skede gjorde allt för att underlätta. Är ju inte precis några billiga behandlingar heller.

Har ju också hört att andra kliniker kollar upp lite med kroppsbyggnad och sånt. Ja, till och med foton. I Tammerfors tittar man ju enbart till längd, ögon- och hårfärg. Och eftersom vi kommer att göra heldonation (både sperma och äggdonation) så skulle man ju vilja att de tar våra egenskaper lite mer i beaktande.

Ja, svårt att veta. Och svårt att stå på sig.

• Mårran69

ÄD I FINLAND

Funderar på ÄD:

Första ÄD-möte inplanerat:

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:
    Myrslok69 ( kö sedan maj -11, Tammerfors) 

Fått donator o väntar på ÄD:
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 - testade minus, FET prel Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3)
    Myran, 1a ÄD, 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11,  väntar på 2 FET i jan/feb 2012 (4 ägg i Frysen)

På gång: Fru XX, 1a ÄD, tog Procren injektion 25/12, är igång med medicineringen nu, prel ET i början av februari 2012.
    WannabeFler (köat sedan maj -11 i Åbo). Procrenspruta togs 27/1 och insättning 7/3 (idag!) om allt går bra.

Ruvare:

Gravid:
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel   9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo  ET 30/11-11 o 2 till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Väntar tvillingar

Övrigt:

Hej alla kämpare!
    Det är länge sedan jag varit in här och tittat och tar nu bort mig från listan. Vi ställde oss i kö i mars 2011, men i september 2011 blev jag gravid med egna ägg och donatorsperma och är nu i vecka 25. En ständig oro finns för att något ska gå fel och om det gör det så återvänder jag till kön.

Jag önskar alla stort lycka till här inne. Så roligt att läsa att många är gravida! 

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011