Inlägg från: lyckligtlottad1982 |Visa alla inlägg
  • lyckligtlottad1982

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Här har ni en till som skall göra ÄD i Finland. Jag bor i Göteborg och är 29 år.  Vi skall göra vår första ÄD i Tammerfors. Vi var på första besök i mars och har precis fått en donator. Förväntad insättning under vecka 32. 

Vad kul att följa fler som gör ÄD  i Finland!

• lyckligtlottad1982
    Lie71 skrev 2011-06-11 10:28:00 följande:

Hej.

Det är bra att ha skickat in alla papper, så man är klar så att säga.
    De säger väntetider på 7-9 mån, vi gjorde nu efter 5-6 mån. Men man vet aldrig.

Lycka till alla här i tråden
    Kram

vad kul att du ruvar! Håller tummarna för att det bli plus nu! Är det din första ÄD? har du barn innan?
  • lyckligtlottad1982

Jag fick faktura förra veckan. Står att den skall vara betald 1 aug. Vi har beräknad insättning kring 15e aug. Betalade ni i förskott? Jag trodde att man kunde betala med kort på plats?

• lyckligtlottad1982
    Lie71 skrev 2011-06-14 10:14:13 följande:
    Vi betalade också in i förskott, men om du ringer till dem så kanske de godkänner en betalningsplan.

Lycka till nu
    Det gör dom kanske, men vi betalar gärna innan försöket. Jag ville helst dra kortet bara och inte på faktura. Men spelar ingen roll egentligen. Galet mycket pengar... :S
  • lyckligtlottad1982
    NinaCamilla skrev 2011-06-14 13:12:25 följande:
    Hej,
    Vi fick en lista via AVA på psykologer som kan hjälpa med konsultation. Vi gjorde det efter vårt första besök. Det behövs inte göra innan och ni tappar inte er plats i kön. Vi hade fått också tid under juni för ÄD (i kön sen december 2010) men pga.stress och jobb ville vi inte riskera att något går snett. Vi har sagt att augusti eller september gäller för oss

Vad roligt att så många har hittat hit
    Vad kul! Då kommer vi att föra ÄD nästan samtidigt. Vi har också stått i kö sedan december och vi har nu hittat en donator för att göra ÄD efter sommaren. :)
  • lyckligtlottad1982

Vi slutade med p-piller mars 2010. I okt 2010 sökte jag hjälp för att få igång mensen efter p-piller, men mätte ett FAH om 60 och fick diagnosen för tidigt klimakterium samt POF (premature ovarian failure) och utredningen var ett faktum. Vi fick remiss till ÄD i Sverige, men vill göra några försök i Finland, medan vi väntar på de långa kötiderna i Sverige. Jag är 29 år. 

Någon mer som vill dela med sig av sin historia? 

• lyckligtlottad1982

Vi tackade nej till en donator som hade grågröna ögon. Både jag och min man har blå ögon.

Angående det här med att berätta för omgivningen så har jag bytt linje lite. I början var jag mån om att barnet var den första som skulle få veta och jag var jätterädd att mammor och andra barn på dagis skulle säga dumma saker som barnet inte fattade. Jag tyckte att det var bäst att barnet först fick veta och när barnet var mogen nog att förstå så kunde det själv berätta för andra. Jag var så rädd att berätta för barnets skull.

Jag har varit hos psykologen på reproduktionsmedicinska och vi pratade lite om detta. Hon menade på att det finns fördelar med att personer som är viktiga för barnet vet om hur det gått till. Exempelvis dagisfröken, mor och farföräldrar och andra. Hon menade på att om barnet säger något om detta till någon är det dumt om den vuxna reagerar som om det är något konstigt med det, exempelvis; men vad du pratar dumt, varför säger du så? Bättre om andra vuxna kan svara som att det vore fullt naturligt för då blir det även naturligt för barnet.

Vi berättar för nära och kära. Inte vitt och brett , men vi har berättat för vissa nära vänner. Det känns bra. 

• lyckligtlottad1982

Lie1, då kommer vi göra insättning nästan samtidgt! :) jag skall börja med progynova kring 20 juli, beräknat äggplock vecka 32 och insättning några dagar senare! Fast vi går på kliniken i Tammerfors! :)

• lyckligtlottad1982

Myrslok: spännande med första besök! Hur kommer det sig att nu skall olika ställen? Alltså till Tammerfors nu o Åbo sen om jag förstår dig rätt?

Sissan, välkommen till tråden! :) Är du på väg mot ditt första äggdonationsförsök eller har du gjort behandlingar tidigare?

• lyckligtlottad1982

Sissan: Vi är på väg mot vårt förstra ÄD-försök. Vi har inte gjort några IVF tidigare för det får vi inte för läkarna varken via landstinget, privat i Sverige eller privat i Finland. Pga mina värden hänvisar de till att IVF verkligen inte är någon idé. 

Jag slutade med p-piller mars 2010. Fick besked om högt FSH om 60 och för tidigt klimakterie i nov 2010 och fick remiss till  utredning på Sahlgrenska. Där visade sig även min äggreserv vara i princip noll, mitt AMHvärde var 0,1. Vi har nu remiss till ÄD på Sahlgrenska, men kötiden är lång och vi prövar i Tammerfors sålänge.

I utredningen fick vi även upptäckt att jag har problem med sköldskörterln, vilket bidrar till ökad missfallsrisk om jag så skulle bli gravid (ev genom ÄD). Detta kan man dock medicinera och jag äter nu lexavin och värdena har gått ner. Det tråkiga är dock att jag måste fortsätta med det vid ev gravidiget och ja, ännu mer tabeltter i tidi graviditet, det känns ju inte bra.

Vår resa har inte varit lång hittills (1 år och 3 mån) , men väldigt intensiv med många jobbiga besked. 

Mer om min historia finns på min anonyma blogg där jag varje dag ventilerar tankar om vår   resa mot vårt efterlängtade barn.  Det är mycket bra terapi! Välkomna att titta in :)

alltinggar.blogspot.com/ 

Någon annan här som bloggar? 

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011