Sissan: Vi är på väg mot vårt förstra ÄD-försök. Vi har inte gjort några IVF tidigare för det får vi inte för läkarna varken via landstinget, privat i Sverige eller privat i Finland. Pga mina värden hänvisar de till att IVF verkligen inte är någon idé.
Jag slutade med p-piller mars 2010. Fick besked om högt FSH om 60 och för tidigt klimakterie i nov 2010 och fick remiss till utredning på Sahlgrenska. Där visade sig även min äggreserv vara i princip noll, mitt AMHvärde var 0,1. Vi har nu remiss till ÄD på Sahlgrenska, men kötiden är lång och vi prövar i Tammerfors sålänge.
I utredningen fick vi även upptäckt att jag har problem med sköldskörterln, vilket bidrar till ökad missfallsrisk om jag så skulle bli gravid (ev genom ÄD). Detta kan man dock medicinera och jag äter nu lexavin och värdena har gått ner. Det tråkiga är dock att jag måste fortsätta med det vid ev gravidiget och ja, ännu mer tabeltter i tidi graviditet, det känns ju inte bra.
Vår resa har inte varit lång hittills (1 år och 3 mån) , men väldigt intensiv med många jobbiga besked.
Mer om min historia finns på min anonyma blogg där jag varje dag ventilerar tankar om vår resa mot vårt efterlängtade barn. Det är mycket bra terapi! Välkomna att titta in :)
alltinggar.blogspot.com/
Någon annan här som bloggar?