• Anonym (Sorg.)

Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU

Hej, är en mamma som fått min dotter placerad i ett familjehem, väntar på besked om det skall vara fortsatt placering elelr ej,

Ville göra en tråd för oss mammor eller pappor, släktingar eller så som vill prata av sig,

Många barn därute lever i detta nu i en familj dom inte växt upp med,
    Många föräldrar fåt inte natta sina barn eller pussa på sina barn som förut...

Till oss som väntar besked från förvaltningsrätten eller kammarätten,
    till oss som överklagat, överklagar och vunnit elelr förlorat,
    Till oss som inte förstår varför barnen är borta,
    eller till oss som anser att soc gjort fel,
    till oss som kanske haft en orsak till att få barnen placerade/placerat men ändå sörjer och finner allt obegripligt.

Denna tråd är till oss...

Jag hoppas ni vill knyta an hit,,,,ja behöver folk därute,,kanske fler som känner sig ensamma?

• Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU
  • Anonym (kanske)
    smulpaj01 skrev 2011-07-09 15:00:12 följande:
    Oavsett hur DU beter dig nar du traffar nya manniskor sa behover det inte betyda att dina barn tar efter. Aven om man sager "barn gor inte som man sager utan som man sjalv gor" sa tror jag nog du ar formogen att lara dina barn trots dina egna problem?
    Ja det tror jag och psykiatrin också..
  • Anonym (Lisa)
    Anonym skrev 2011-07-09 03:31:25 följande:
    Ha LVU på sina barn endast för att man har asperger kan väl inte va den enda anledningen!Har själv asperger, har 3 barn och ingen som helst kontakt med Soc mer än i jobbet ibland,jobbar som förskole lärare. Känneräven  många med den diagnosen som både har 1,2,3 och 4 barn och inte fått nåt LVU på barnen, som inte har något behov av Soc hjälp överhuvettagetSså att aneldningen skulle vara asperger är absurt!Nånstans så måste dom ha haft en misstanke,  en anledning till att ens påbörja utredning och nåt bevis på omsorgslöshet iom ett LVU
    Så bara för att det inte är så för dig så kan det inte vara så för någon annan? Folk med asperger kan verka konstiga, de kanske var det som blev misstänkt, sen kör soc på - för de kan ju inte ha fel^^
    Dessutom behövs ofta inga bevis med LVU, däremot behöver föräldern motbevis 
  • Anonym
    Anonym (Lisa) skrev 2011-07-11 10:39:22 följande:
    Total osanning!
    Klart det behövs bevis i domstolarna!
    Och det självklart åt båda hållen!
  • Anonym
    Anonym (Lisa) skrev 2011-07-11 10:39:22 följande:
    Så bara för att det inte är så för dig så kan det inte vara så för någon annan? Folk med asperger kan verka konstiga, de kanske var det som blev misstänkt, sen kör soc på - för de kan ju inte ha fel^^
    Bara för att det nu är så för mig så har jag väl inte påstått att det är så för alla!
    Men Soc inleder väl i alla fall ingen utredning bara för att någon är konstig och förresten så behöver man inte ens vara synligt konstig bara för att man har aspbeger! 
  • smulpaj01
    Anonym skrev 2011-07-11 11:55:53 följande:
    Total osanning!
    Klart det behövs bevis i domstolarna!
    Och det självklart åt båda hållen!
    Ehh.......... NEJ, soc behover inga bevis, det enda dem behover ar sin utredning som kan vara vinklad hur som helst. Inga bevis behovs for nagonting!!!
  • Anonym
    smulpaj01 skrev 2011-07-11 13:19:12 följande:
    Ehh.......... NEJ, soc behover inga bevis, det enda dem behover ar sin utredning som kan vara vinklad hur som helst. Inga bevis behovs for nagonting!!!
    Jasså.... inte?
    Och hur går det till under förhandlingen i Rättsalen sen då menar du?
    Juristerna läser igenom Soc vinklade utredning och utan någon annans talan fastställer dom.... eller vad menar du?
    Utredningen kan vara hur vinklad den vill, den i sig är väl inget bevis på ev vanvård! 
    Finns så många konkreta bevis som läggs upp under en LVU förhandling som i sin tur då i så fall själfallet leder till ett LVU!
  • smulpaj01
    Anonym skrev 2011-07-11 16:25:47 följande:
    Jasså.... inte?
    Juristerna läser igenom Soc vinklade utredning och utan någon annans talan fastställer dom.... eller vad menar du?
    Utredningen kan vara hur vinklad den vill, den i sig är väl inget bevis på ev vanvård! 
    Finns så många konkreta bevis som läggs upp under en LVU förhandling som i sin tur då i så fall själfallet leder till ett LVU!
    Det gar till som du beskriver.........
  • Anonym (Fy f*n)
    Anonym skrev 2011-07-11 16:25:47 följande:
    Jasså.... inte?
    Precis, helt rätt..

I många fall så är det mamman eller pappan samt nån vän som för talan men rätten beslutar i många fall enligt Soc "bevis"

I många fall så har Soc rätt men det är hjälpen som Soc kan erbjuda som inte erbjuds i många fall tyvärr..
  • Anonym
    Trött mamma01 skrev 2011-07-07 14:50:42 följande:
    Och mig hittade de egentligen inget fel på utan att min dotter hade varit mobbad några år och ibland när hon var i  för dåligt skick psykiskt lät jag henne vara hemma. Därför ansåg de att jag ej uppfyllde föräldraransvaret och såg till att hon dagligen ska gå till skolan. Därför ville de ha ett LVU. Det är pinsamt att läsa utredningen. Både min advokat och dotterns säger att det finns inget som tyder på att hon far illa hos mig utan att de verkar mer ha något emot mig samt att det är ett skolproblem och då ska man int6e ta barnet från mamman.

Soc ringde tom och skällde på dotterns advokat eftersom hon valde att stå på min dotters och min sida

Det är kalrt att din advokat stod på din sida; det är ju du som är advokatens uppdrsggivare. Så varifrån fick soc att skälla på advokaten? Verkar helt galet.
    Jag lär ett va mina barn vara hemma ibalnd pga av mobbing i skolan; jag klarade inte att se hans rädsla på morgonen och tvinga iväg honom med magont och ångest. Skolan agerade inte mot mobbingen, men anmälde mig till soc för barnets frånvaro, precis som för dig. Soc konstatarade att barnets problem fanns i skolan, inte hemma, och att de därför inte kunde göra nåt.
    Hur kan det bli så olika? Hade jag världens tur? Hur kan den här situationen leda till LVUplacering för en familj, och ingenting alls för en annan?
  • Dr Mupp

Jag har inga placerade barn och har heller inte själv varit placerad. Har dock två syskon som omhändertagits av soc i två olika länder och det med rätta.

För det mesta gör soc helt rätt när de omhändertar, men föräldrarn kan eller vill inte acceptera att det är en fara för sina barn. Visst blir det fel i några enstaka fall, framförallt vid akuta omhändertaganden, men det uppmärksammas ju då oftast i rätten. Men har man ett barn som är omhändertaget i flera år så är det gjort på rätta grunden. LVU omprövas ju trots allt var 6:e månad.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU