Inlägg från: Anonym (Fy f*n) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fy f*n)

Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU

smulpaj01 skrev 2011-06-10 06:44:05 följande:
    Jadu, det där beteendet är det nog många många föräldar som råkar ut för. Jag tror det är mer vanligt än ovanligt tyvärr.

Särskilt reagerade jag på detta citat:

"En av offrets släktingar säger exempelvis: "Om hon hade misskött barnen, hade jag anmält henne." I utredningen blir det: " Släktingen har funderat på att anmäla henne."

Precis såna formuleringar fanns det många av i den utredning socialtjänsten gjorde på mig och min familj.
    Tyvärr kan man inte ändra i utredningen då den är skriven, vilket gör att felaktiga formuleringar som denna är vad rätten får kännedom om.
    Det gör det "lätt" för soc att få igenom ett tvångsomhändertagande/LVU och socsekreteraren har "räddat" ännu ett barn och kan känna sig duktig. Vansinne!!!
    Just detta att Soc skriver egna rader än vad man berättar stämmer in på mig!

Jag skulle hjälpa en vän genom att vara referens och efter samtalet fick jag ett pappaer jag skulle skriva under och dem hade nytt ut många ord och sen hade dem inte tagit med det positiva jag hade sagt!
  • Anonym (Fy f*n)
    Anonym (Lisa) skrev 2011-07-07 02:03:11 följande:
    Även om det finns en anledning att akut omhänderta barn så betyder det inte att man inte skall få tillbax dem när soc fått fakta på att de har fel. Där kommer deras makt in. De vill bevisa för sig själva att ed har rätt, trots att bvc, förskola, kyrka, far&morföräldrar osv intygar att de har fel. Hälften av mina barn är "frivilligt" placerade, under hot om att de blir LVUade om jag inte gör som soc säger. Den andra hälften ska upp i förvaltningsrätt i mitten av augusti, då har de varit borta i 5 månader...
    Socialens utredning är ett stort svammel av omformuleringar och bortplockat positivt omdöme. De som endast har positivt att säga har inte ens hamnat med i utredningen. Socialen har även brutit mot sekretess och behandlat oss föräldrar som smuts. Kom sen och försök få mig att tro på samhället. Aldrig! En gång trodde jag på Sverige, detta hände endast de som inte klarade av sina barn, och om ett misstag hänt, rättades det till direkt. Så är inte fallet, vi är många som kan skriva under på det - och med så många historier kan väl inte alla vara inbilska lögnare? 
    Halften av barnen? Har ni gemensamma och är nån av er bonusförälder?

Om det finns positivt så kan vederbörande skriva eget formulär och sedan lämna in.. Dra en kopia och skriv under både den som skriver och Sochandläggaren..
  • Anonym (Fy f*n)
    Anonym (Lisa) skrev 2011-07-07 12:00:17 följande:
    nu förstod jag - tack, de var en bra idé! :) Men kan man göra så trots att utredningar är klara?
    Man kan alltid göra komplement.. Eller så begär du omprövning och då lämnar in papper och sådant som inte har kommit med!

Begär att SoL upphör då måste dem göra en omprövning.

Är utredningen klar?
  • Anonym (Fy f*n)
    Anonym (Lisa) skrev 2011-07-07 14:36:17 följande:
    på de minsta är den klar - på de äldre ska den vara klar 27 juli. De äldre är inte ens SoL, bara "frivilligt".
    Får du hem dem minsta nu då?
  • Anonym (Fy f*n)
    Anonym skrev 2011-07-11 16:25:47 följande:
    Jasså.... inte?
    Och hur går det till under förhandlingen i Rättsalen sen då menar du?
    Juristerna läser igenom Soc vinklade utredning och utan någon annans talan fastställer dom.... eller vad menar du?
    Utredningen kan vara hur vinklad den vill, den i sig är väl inget bevis på ev vanvård! 
    Finns så många konkreta bevis som läggs upp under en LVU förhandling som i sin tur då i så fall själfallet leder till ett LVU!
    Precis, helt rätt..

I många fall så är det mamman eller pappan samt nån vän som för talan men rätten beslutar i många fall enligt Soc "bevis"

I många fall så har Soc rätt men det är hjälpen som Soc kan erbjuda som inte erbjuds i många fall tyvärr..
Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU