• Anonym (Sorg.)

Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU

Hej, är en mamma som fått min dotter placerad i ett familjehem, väntar på besked om det skall vara fortsatt placering elelr ej,

Ville göra en tråd för oss mammor eller pappor, släktingar eller så som vill prata av sig,

Många barn därute lever i detta nu i en familj dom inte växt upp med,
    Många föräldrar fåt inte natta sina barn eller pussa på sina barn som förut...

Till oss som väntar besked från förvaltningsrätten eller kammarätten,
    till oss som överklagat, överklagar och vunnit elelr förlorat,
    Till oss som inte förstår varför barnen är borta,
    eller till oss som anser att soc gjort fel,
    till oss som kanske haft en orsak till att få barnen placerade/placerat men ändå sörjer och finner allt obegripligt.

Denna tråd är till oss...

Jag hoppas ni vill knyta an hit,,,,ja behöver folk därute,,kanske fler som känner sig ensamma?

• Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU
  • Anonym (lola)

Då har du gjort allt vad du kan i din makt....du kan komplettera med personliga brev....

• Anonym (empati?)

Eftersom jag har släktingar som jobbar som socialsekreterare så kan jag bara referera deras åsikter: Så klart att det ibland sker felaktiga eller tveksamma omhändertaganden, det är sällsynt men borde inte hända alls. Socialsekreterare är ju människor med fel och brister.

Många på Soc är duktiga, andra mindre så. Precis som det inte finns tydliga avgränsade A-lag och ett B-lag när det gäller föräldrar. De stora flertalet på Soc gör så gott de kan, precis som de flesta bio-föräldrar och familjehemsförälsrar gör så gott de kan.

Och ibland kan omständigheterna förvilla. Så att säga att alla omhändertaganden är motiverade till en bio-förälder som blivit av med sitt barn är känslokallt. Se bara på inkompetensen som blottades i fallet i Marks kommun …

• ELBA61

Socialen sköter sina utredningar så dom får som dom vill. Allt vinklas....jag har själv läst ett hundratal. Ja, det må ligga massa timmars arbete bakom..men snäll du, hur naiv är du?????
    Det som erbjuds kanske inte alls passar, då är man omöjlig att arbeta med osv   och så skrivs det om det...och gör du inte som vi vill....ja då tvingar vi dig...så lägg ner, jag blir så förbannad över anonyma fega uttalanden..... 

• Hypnos
    ELBA61 skrev 2011-05-30 02:33:04 följande:
    Socialen sköter sina utredningar så dom får som dom vill. Allt vinklas....jag har själv läst ett hundratal.
    Och hur vet du åt vilket håll det vinklas utan att ha "båda sidorna framför dig?
    Myntet har alltid två sidor!

• Anonym

Hej, jag är helt ny  i den här tråden, men jag tycker att ni borde läsa "anxiety by proxy" på nkmr.org
    Det är vad jag varit med om. kanske fler här som varit med om.

• smulpaj01
    Anonym skrev 2011-06-09 19:20:44 följande:
    Hej, jag är helt ny  i den här tråden, men jag tycker att ni borde läsa "anxiety by proxy" på nkmr.org
    Det är vad jag varit med om. kanske fler här som varit med om.
    Hittade inte ??
  • smulpaj01
    Anonym skrev 2011-06-09 22:57:35 följande:
    www.nkmr.org/artikel_lvu_barnmisshandel_i_lag...
    fast man måste skrolla ner, så det inte hamnar på munchaussen by proxy, helt olika saker nämligen ^^
    Jadu, det där beteendet är det nog många många föräldar som råkar ut för. Jag tror det är mer vanligt än ovanligt tyvärr.

Särskilt reagerade jag på detta citat:

"En av offrets släktingar säger exempelvis: "Om hon hade misskött barnen, hade jag anmält henne." I utredningen blir det: " Släktingen har funderat på att anmäla henne."

Precis såna formuleringar fanns det många av i den utredning socialtjänsten gjorde på mig och min familj.
    Tyvärr kan man inte ändra i utredningen då den är skriven, vilket gör att felaktiga formuleringar som denna är vad rätten får kännedom om.
    Det gör det "lätt" för soc att få igenom ett tvångsomhändertagande/LVU och socsekreteraren har "räddat" ännu ett barn och kan känna sig duktig. Vansinne!!!
  • Anonym

Ni får det att låta som att soc bara bestämmer sig för att omhänderta ett barn bara för att de har lite att göra. Det finns alltid bakomliggande orsaker till et omhändertagande.

smulpaj01 skrev 2011-06-10 06:44:05 följande:
    Jadu, det där beteendet är det nog många många föräldar som råkar ut för. Jag tror det är mer vanligt än ovanligt tyvärr.

Särskilt reagerade jag på detta citat:

"En av offrets släktingar säger exempelvis: "Om hon hade misskött barnen, hade jag anmält henne." I utredningen blir det: " Släktingen har funderat på att anmäla henne."

Precis såna formuleringar fanns det många av i den utredning socialtjänsten gjorde på mig och min familj.
    Tyvärr kan man inte ändra i utredningen då den är skriven, vilket gör att felaktiga formuleringar som denna är vad rätten får kännedom om.
    Det gör det "lätt" för soc att få igenom ett tvångsomhändertagande/LVU och socsekreteraren har "räddat" ännu ett barn och kan känna sig duktig. Vansinne!!!
  • smulpaj01

Sista anonym : Läs länken så kanske du förstår vad vi pratar om, litet tips bara

Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU