Anonym (inte sant) skrev 2011-05-23 20:31:23 följande:
Att få sina eller sitt barn omhändertaget enligt LVU kan inte "hända vem som helst" uttalandet i sig är helt befängt, det visar att ni inte vet vilket arbete som krävs från myndigheters sida för att "kunna" omhänderta ett barn i Sverige, jag förstår att man kanske blir partisk när man "förlorar" sitt barn, men varja människa som försökt få igenom ett LVU efter att ha försökt alla andra lösningar under en lång tid, ibland så lång tid att andra i arbetsgruppen som hör omständigheterna (i tex handledning) undrar vad kollegan håller på med vet hur noggrant och seriöst allt material man presenterar måste ha behandlats inför länsrätten, glöm inte att det är en juridisk process, vet att inte "vem som helst" kan få sitt barn omhändertaget eligt LVU, det är helt enkelt inte sant.
Du har fel! Tyvärr! Mitt fall gick så galet till att jag hade alla möjligheter att stämma kommunen...och jag hade kunnat vinna!
Första veckorna behövs ingenting annat än soc. egna uppgifter. Till Länsrätten stod 3 rader om vf LVU. Soc. hade sedan ett par veckor på sig innan själva prövningen, för att få till den första månaden av LVU. Men de första veckorna krävs inget på fötterna för ett LVU. Det är helt godtyckligt, nämdemännen skriver under sjäva beslutet, men de förlitar sig på socialsekreterarens utsaga/indicier.
Så kanske inte 2 veckor då ens barn är borta och man är fråntagen vårdnaden låter så hemskt. Men det är det! Tro mig! Det är ett levande helvete när man inser att någon annan bestämmer när hur och var du ska träffa dina barn.
Att skriva som du gör visar på att du missat oss som faktiskt har fått betala ett pris för att LVU ska få existera. Jag hade inte gjort ngt fel och det erkännde soc samma dag som dom meddelande om LVU. Chefen meddelade mig också att nu var beslutet taget och så skulle det vara tills dom fått utreda vad som verkligen hänt. Det du, vad säger du då?? Att det inte händer vem som helst. Trillar dit barn och får ett märke så kan du bli av med ditt barn, om så för bara några veckor!!
DET KAN HÄNDA VEM SOM HELST!! Precis som vem som helst kan bli anklagad för ett brott, men i det här fallet är det fälla först, fria sen!