• Anonym (Sorg.)

Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU

Hej, är en mamma som fått min dotter placerad i ett familjehem, väntar på besked om det skall vara fortsatt placering elelr ej,

Ville göra en tråd för oss mammor eller pappor, släktingar eller så som vill prata av sig,

Många barn därute lever i detta nu i en familj dom inte växt upp med,
    Många föräldrar fåt inte natta sina barn eller pussa på sina barn som förut...

Till oss som väntar besked från förvaltningsrätten eller kammarätten,
    till oss som överklagat, överklagar och vunnit elelr förlorat,
    Till oss som inte förstår varför barnen är borta,
    eller till oss som anser att soc gjort fel,
    till oss som kanske haft en orsak till att få barnen placerade/placerat men ändå sörjer och finner allt obegripligt.

Denna tråd är till oss...

Jag hoppas ni vill knyta an hit,,,,ja behöver folk därute,,kanske fler som känner sig ensamma?

• Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU
  • Anonym (Fy f*n)
    Anonym (Lisa) skrev 2011-07-07 02:03:11 följande:
    Även om det finns en anledning att akut omhänderta barn så betyder det inte att man inte skall få tillbax dem när soc fått fakta på att de har fel. Där kommer deras makt in. De vill bevisa för sig själva att ed har rätt, trots att bvc, förskola, kyrka, far&morföräldrar osv intygar att de har fel. Hälften av mina barn är "frivilligt" placerade, under hot om att de blir LVUade om jag inte gör som soc säger. Den andra hälften ska upp i förvaltningsrätt i mitten av augusti, då har de varit borta i 5 månader...
    Socialens utredning är ett stort svammel av omformuleringar och bortplockat positivt omdöme. De som endast har positivt att säga har inte ens hamnat med i utredningen. Socialen har även brutit mot sekretess och behandlat oss föräldrar som smuts. Kom sen och försök få mig att tro på samhället. Aldrig! En gång trodde jag på Sverige, detta hände endast de som inte klarade av sina barn, och om ett misstag hänt, rättades det till direkt. Så är inte fallet, vi är många som kan skriva under på det - och med så många historier kan väl inte alla vara inbilska lögnare? 
    Halften av barnen? Har ni gemensamma och är nån av er bonusförälder?

Om det finns positivt så kan vederbörande skriva eget formulär och sedan lämna in.. Dra en kopia och skriv under både den som skriver och Sochandläggaren..
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Fy f*n) skrev 2011-07-07 11:07:28 följande:

Om det finns positivt så kan vederbörande skriva eget formulär och sedan lämna in.. Dra en kopia och skriv under både den som skriver och Sochandläggaren..
    Jag förstår inte andra meningen?

De som är LVU är mina och min sambos, de andra är mina sen innan (men de bor inte med sin pappa nu, utan hos sin mormor)

Lvu gäller de små, där troligtvis ett äldre syskon skadat en av dem (om han inte är sjuk).  Alla andra barnen mår  bra o har aldrig visat tecken på något dåligt - men soc har bestämmt sig för att det är barnmisshandel. Gissa hur fint vi är beskrivna i deras "opartiska" utredning?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Fy f*n) skrev 2011-07-07 11:07:28 följande:

nu förstod jag - tack, de var en bra idé! :) Men kan man göra så trots att utredningar är klara?
  • Anonym
    mamman64 skrev 2011-06-16 21:37:18 följande:
    Självklart finns det anledningar till att barn blir placerade.
    Men vad jag upprörs av är att så många barn i Sverige som blivit placerade inte fått det bättre, utan kanske tom sämre mot innan pga familjer som inte alls kan tillgodose barnets behov av trygghet.
    Och där har de sociala myndigheterna ett stort ansvar till att så många barn och vuxna idag har fått men för livet med olika diagnoser.
    Sociala myndigheterna måste ha bättre kontroll av de familjer dom "anställer"!
     Otaliga berättelser finns genom åren men oxå på senare tid om hur barn blivit kränkta o misshandlade både psykiskt och fysiskt av familjehemmen.
    Det måste bli en lagändring så att en socialarbetare kan ställas till svars. Indirekt så behandlar de barnet lika illa som biologiska föräldern iom att de placerar barnet hos en familj som är olämplig och som kanske själva skulle behöva bli föremål för en utredning!
    Många barn hamnar i ett läge av "pest eller kolera" i samband med en placering-tyvärr!!
    Det finns många fall där familjehem kunnat utredas närmare, mer grundligt. Men det finns också saker man aldrig kan upptäcka via en utredning. I vissa fall borde familjehemmen säkert ha utretts närmare. I vissa fall tror inte jag att det hade gått att utreda mer. Människor kan dölja saker för omgivningen, till och med för de som står dem närmast. Då är det omöjligt att genom en utredning få ett 100% igt svar på om familje/personen i fråga är lämplig. Socialtjänsten har ett stort ansvar i att bedöma lämpligheten, men kan inte ensamma ställas till svars för missförhållanden i ett familjehem, det måste familjehemmet göra.
  • Trött mamma01
    Anonym (Lisa) skrev 2011-07-07 02:03:11 följande:
    Även om det finns en anledning att akut omhänderta barn så betyder det inte att man inte skall få tillbax dem när soc fått fakta på att de har fel. Där kommer deras makt in. De vill bevisa för sig själva att ed har rätt, trots att bvc, förskola, kyrka, far&morföräldrar osv intygar att de har fel. Hälften av mina barn är "frivilligt" placerade, under hot om att de blir LVUade om jag inte gör som soc säger. Den andra hälften ska upp i förvaltningsrätt i mitten av augusti, då har de varit borta i 5 månader...
    Socialens utredning är ett stort svammel av omformuleringar och bortplockat positivt omdöme. De som endast har positivt att säga har inte ens hamnat med i utredningen. Socialen har även brutit mot sekretess och behandlat oss föräldrar som smuts. Kom sen och försök få mig att tro på samhället. Aldrig! En gång trodde jag på Sverige, detta hände endast de som inte klarade av sina barn, och om ett misstag hänt, rättades det till direkt. Så är inte fallet, vi är många som kan skriva under på det - och med så många historier kan väl inte alla vara inbilska lögnare? 
    Jag trodde med en gång att sånt bara händer de som inte tar hand om sina barn. Jag minns ibland hur jag läste trådar här från ledsna mammor som var på väg att få LVU på barnet och minns att jag tänkte men herregud det måste finnas mer bakom. För soc tar bara inte barn

Det fick jag äta upp. Sedan dess dömmer jag verkligen inte ut någon och anser att soc utredningar behövs granskas noga av någon opartisk. De har sjukt stor makt och behöver inte ta eget  ansvar.

Även socialstyrelsen tyckte att jag borde lämna in en anmälan men jag kommer ju aldrig åt de två som djävlades med oss ändå 
  • Anonym (Lisa)
    Trött mamma01 skrev 2011-07-07 13:08:50 följande:
    Jag trodde med en gång att sånt bara händer de som inte tar hand om sina barn. Jag minns ibland hur jag läste trådar här från ledsna mammor som var på väg att få LVU på barnet och minns att jag tänkte men herregud det måste finnas mer bakom. För soc tar bara inte barn

Det fick jag äta upp. Sedan dess dömmer jag verkligen inte ut någon och anser att soc utredningar behövs granskas noga av någon opartisk. De har sjukt stor makt och behöver inte ta eget  ansvar.

Även socialstyrelsen tyckte att jag borde lämna in en anmälan men jag kommer ju aldrig åt de två som djävlades med oss ändå 
    nej, de håller varann om ryggen och ord står mot ord. Och vad är en "barnmisshandlare" mot en myndighet?!
    Det är sjukt att man i Sverige måste kunna bevisa sin oskyldighet, när det annars så fint heter "oskyldig tills motsatsen är bevisad.

Och till er som så gärna vill missförstå, jag menar inte att ett barn behöver dö innan någon gör något! 
  • Anonym (Fy f*n)
    Anonym (Lisa) skrev 2011-07-07 12:00:17 följande:
    nu förstod jag - tack, de var en bra idé! :) Men kan man göra så trots att utredningar är klara?
    Man kan alltid göra komplement.. Eller så begär du omprövning och då lämnar in papper och sådant som inte har kommit med!

Begär att SoL upphör då måste dem göra en omprövning.

Är utredningen klar?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Fy f*n) skrev 2011-07-07 14:11:11 följande:
    Man kan alltid göra komplement.. Eller så begär du omprövning och då lämnar in papper och sådant som inte har kommit med!

Begär att SoL upphör då måste dem göra en omprövning.

Är utredningen klar?
    på de minsta är den klar - på de äldre ska den vara klar 27 juli. De äldre är inte ens SoL, bara "frivilligt".
  • LisenB
    jeppsson skrev 2011-07-07 02:20:04 följande:
    Så vissa av barnen är enligt SOL och vissa ska upp i Rätten ang LVU?
    Det va en konstig fördelning!
    Varför är det så olika behandling av syskon från samma familj
    Hela SoL bygger på frivillighet, så föräldrar kan godtycka till en insats för familjen eller barnet.

Ett LVUomhändetagande kan ske av två skäl. Det ena är i förenklat tal om barnet skadar sig självt (tex missbruk eller prostution, vilket inte är så ovanligt som folkt tror bland unga tonårstjejer)
    Den andra är om barnnet inte har en trygg uppfostran eller får det den behöver.

Ni pratar om vad som är fel på er? Det är inte er socialen kollar på utan alltid utifrån barnets bästa, ur samhällets normer (tex rena kläder och drägliga familjeförhållanden)
  • Trött mamma01
    Anonym (Lisa) skrev 2011-07-07 13:42:48 följande:
    nej, de håller varann om ryggen och ord står mot ord. Och vad är en "barnmisshandlare" mot en myndighet?!
    Det är sjukt att man i Sverige måste kunna bevisa sin oskyldighet, när det annars så fint heter "oskyldig tills motsatsen är bevisad.

Och till er som så gärna vill missförstå, jag menar inte att ett barn behöver dö innan någon gör något! 
    Och mig hittade de egentligen inget fel på utan att min dotter hade varit mobbad några år och ibland när hon var i  för dåligt skick psykiskt lät jag henne vara hemma. Därför ansåg de att jag ej uppfyllde föräldraransvaret och såg till att hon dagligen ska gå till skolan. Därför ville de ha ett LVU. Det är pinsamt att läsa utredningen. Både min advokat och dotterns säger att det finns inget som tyder på att hon far illa hos mig utan att de verkar mer ha något emot mig samt att det är ett skolproblem och då ska man int6e ta barnet från mamman.

Soc ringde tom och skällde på dotterns advokat eftersom hon valde att stå på min dotters och min sida

Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU