• Anonym (Sorg.)

Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU

Hej, är en mamma som fått min dotter placerad i ett familjehem, väntar på besked om det skall vara fortsatt placering elelr ej,

Ville göra en tråd för oss mammor eller pappor, släktingar eller så som vill prata av sig,

Många barn därute lever i detta nu i en familj dom inte växt upp med,
    Många föräldrar fåt inte natta sina barn eller pussa på sina barn som förut...

Till oss som väntar besked från förvaltningsrätten eller kammarätten,
    till oss som överklagat, överklagar och vunnit elelr förlorat,
    Till oss som inte förstår varför barnen är borta,
    eller till oss som anser att soc gjort fel,
    till oss som kanske haft en orsak till att få barnen placerade/placerat men ändå sörjer och finner allt obegripligt.

Denna tråd är till oss...

Jag hoppas ni vill knyta an hit,,,,ja behöver folk därute,,kanske fler som känner sig ensamma?

• Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU
  • smulpaj01
    Anonym skrev 2011-09-02 14:59:42 följande:
    Eller hur!
    Ibland undrar jag vad dessa människor som slänger sig med denna totalt osanna information vill att "vanligt folk" ska tro.....
    Tror dom verkligen att "vi vanliga" inte fattar något alls och att det går att tuta i oss vadsomhelst!
    Man drar liksom en rövarhistoria, snyftar lite,säger att man älskar sitt barn över allt annat på jorden och att man är en fullkomligt utomordentlig förälder som bara sådär utan anledning har fått sitt barn omhändertaget.
    Dom värsta historierna tycker jag ändå är dom som har fått ett lvu fastställt i kammarrätten, överklagats av föräldern, tagits upp i rätten igen efter 6 hela månader för att till slut ändå bli ett lvu igen...., alltså  fortsatt vård enligt lvu..
    Man har alltså som mamma/pappa haft 6 hela månader på sig att läsa igenom domen, ta den till sig o försöka förändra sin livs sistuation, sitt leverne eller söka hjälp med problemen man har som orsakat ett lvu!

Du är skrämmande naiv, eller så är du bara okunnig/oerfaren?!
  • Anonym
    smulpaj01 skrev 2011-09-02 16:27:18 följande:
    Du är skrämmande naiv, eller så är du bara okunnig/oerfaren?!
    Inget av det faktisktSkrattande
    Utan bara klarsynt och relavant!Flört 
  • Anonym (Lidis)

Nu har jag pratat med en av utredarna i ons på telefon och sa att vänta med att skicka in ansökan om Lvu, ni måste förstå att jag fick en chock och känner mig lite lurad. Hon förstod. Jag sa att egentligen är ni skyldiga att ge mitt barn det bästa och jag har ju kommit med förslag som att sätta oss i mamma barn placering osv osv. mitt barns jourfamiljs mamma sa att det var föräldrar där soc hade erbjudit dom just det men sagt nej och dom barnen var på LVU...men jag kommer med förslaget själv och anses inte ens som en fara för mitt barn.
    Mitt barn ska bara vara där tills jag har fixat ny bostad och kommit tillrätta med medicin. Sa till utredaren att om ni ändå tänker sätta mitt barn i familjehem så vill jag göra det frivilligt. Jag vill inte kriga med er det är absolut det SÄMSTA för mitt barn...
    Jag vill sammarbeta men också få veta mina rättigheter och hur det ska gå för mig att hitta bostad om jag blir av med inkomsten så mitt barn inte blir kvar pga att jag inte hittar nytt. Men jag måste ta reda på allt ensam och det är inte lätt.

Fick höra att om man hade umgänge minst 30 dagar/året får man behålla bostadsbidraget.
    Jag vill ju ha mitt barn hos mig mycket och eftersom jag inte är en olämplig förälder så kommer jag nog kunna få det. Men jag måste ta reda på saker själv som vad som händer med barnbidrag, underhållsbidrag. får underhåll av fk pga att jag har egen vårdnad och fadern är inte med i bilden men han får en räkning hem. Om  familjehemmet ska ha underhållet, vill jag kunna ge det själv utan att blanda in mitt barns fader.

Men om mitt barn nu hamnar i familjehem så blir det frivilligt har jag bestämt och jag vill ha mycket umgänge...sovandes med mig osv och det vet jag att jag kommer att få. Vet också att mycket handlar om pengar att det är dyrare att ha oss båda tillsammans för dom drar ner i denna kommun på pengar. Men kan tycka att då är det ju inte riktigt för mitt barns bästa..

Imorgon kommer mitt barn hem till mig och ska sova här...jag längtar så :) På tisdag möte med soc.

• Anonym (inte alltid)

Jag vet hur det ligger till i alla fall. Jag har själv varit med på ett av mötena och där sitter dom som som ett par stumma höns utan mål i mun. Vem tror ni domstolen tror på? Socialas lögner eller föräldrarna? Socialas lögner såklart. Vi hade inte en chans mot dom. Tyvärr har jag bara fått erfarenhet av elaka människor på sociala, sådana som snackar skit, sprider lögner och attackerar alla i en familj, min familj.
    Min mamma kanske inte är perfekt, men hon har alltid gjort allt för oss, älskat oss och sett till att vi haft allt nödvändigt.
    Och så hemsk kan hon inte ha varit eftersom jag skulle inte för en sekund välja bort den familj jag vuxit upp i, jag har haft det kanonbra.

Påstår inte att alla är onda, men dom jag mött kan inte vara annat än onda så som dom har behandla oss. Jag är inte här för att sprida lögner om det är det ni tror, ni får tro vad ni vill egentligen, men detta är vad jag varit med om och jag ville bara att andra ska veta att alla blir inte väl behandlade.

• Anonym (kanske)

Fick detta meddelande på facebook idag så tänkte tipsa vidare då. :)

www.socialportal.se
    En nyöppnad sida för drabbade och intresserade. Kom in i forumet och sprid sen detta meddelande så fler kommer in.

• Anonym (inte alltid)

Okej, jag har pratat med mamma nu och jag hade missat en sak, det var för att mamma höll på med droger tydligen (vilket hon inte gjorde då och inte nu) proverna var rena men ändå fick dom inte tillbaka min bror. (ber om ursäkt)
    Hursomhelst har dom sociala gjort helt fel och behandlat oss illa.

• Anonym
    Anonym (kanske) skrev 2011-09-02 22:58:10 följande:
    Fick detta meddelande på facebook idag så tänkte tipsa vidare då. :)

www.socialportal.se
    En nyöppnad sida för drabbade och intresserade. Kom in i forumet och sprid sen detta meddelande så fler kommer in.
    Den sidan har funnits länge! Inte alls ny! Hurvida den är seriös eller inte för du själv efter att ha varit med ett tag bedöma!
  • Anonym (Vad?)
    Anonym (Lidis) skrev 2011-09-02 19:25:59 följande:

Nu har jag pratat med en av utredarna i ons på telefon och sa att vänta med att skicka in ansökan om Lvu, ni måste förstå att jag fick en chock och känner mig lite lurad. Hon förstod. Jag sa att egentligen är ni skyldiga att ge mitt barn det bästa och jag har ju kommit med förslag som att sätta oss i mamma barn placering osv osv. mitt barns jourfamiljs mamma sa att det var föräldrar där soc hade erbjudit dom just det men sagt nej och dom barnen var på LVU...men jag kommer med förslaget själv och anses inte ens som en fara för mitt barn.
    Mitt barn ska bara vara där tills jag har fixat ny bostad och kommit tillrätta med medicin. Sa till utredaren att om ni ändå tänker sätta mitt barn i familjehem så vill jag göra det frivilligt. Jag vill inte kriga med er det är absolut det SÄMSTA för mitt barn...
    Jag vill sammarbeta men också få veta mina rättigheter och hur det ska gå för mig att hitta bostad om jag blir av med inkomsten så mitt barn inte blir kvar pga att jag inte hittar nytt. Men jag måste ta reda på allt ensam och det är inte lätt.

Fick höra att om man hade umgänge minst 30 dagar/året får man behålla bostadsbidraget.
    Jag vill ju ha mitt barn hos mig mycket och eftersom jag inte är en olämplig förälder så kommer jag nog kunna få det. Men jag måste ta reda på saker själv som vad som händer med barnbidrag, underhållsbidrag. får underhåll av fk pga att jag har egen vårdnad och fadern är inte med i bilden men han får en räkning hem. Om  familjehemmet ska ha underhållet, vill jag kunna ge det själv utan att blanda in mitt barns fader.

Men om mitt barn nu hamnar i familjehem så blir det frivilligt har jag bestämt och jag vill ha mycket umgänge...sovandes med mig osv och det vet jag att jag kommer att få. Vet också att mycket handlar om pengar att det är dyrare att ha oss båda tillsammans för dom drar ner i denna kommun på pengar. Men kan tycka att då är det ju inte riktigt för mitt barns bästa..

Imorgon kommer mitt barn hem till mig och ska sova här...jag längtar så :) På tisdag möte med soc.

Jag tycker att det låter positivt. Lycka till nu med allt!
  • Anonym (kanske)
    Anonym skrev 2011-09-03 10:38:11 följande:
    Den sidan har funnits länge! Inte alls ny! Hurvida den är seriös eller inte för du själv efter att ha varit med ett tag bedöma!
    Vad känner du till om dem? Jag har aldrig hört om den förut och har länge varit negativa till alla sorters föreningar och dyl. eftersom det till stor del bara är folk som gapar om att soc är maktmissbrukande kidnappare. Men av språket att döma på den här sidan så verkar det ju lite mer seriöst än så.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym skrev 2011-09-02 18:58:15 följande:
    Inget av det faktisktSkrattande
    Utan bara klarsynt och relavant!Flört 
    Du är defenitivt INTE klarsynt och relevant utan precis som föregående säger : fruktansvärt okunnig och naiv.

ETT EXEMPEL
    Om det står i en dom :Föräldern ska över tid visa att den klarar av att ta hand om barnet - hur ska den visa det på 6 månader när den endast får träffa barnet 6 ggr?

Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU