• Anonym (Sorg.)

Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU

Hej, är en mamma som fått min dotter placerad i ett familjehem, väntar på besked om det skall vara fortsatt placering elelr ej,

Ville göra en tråd för oss mammor eller pappor, släktingar eller så som vill prata av sig,

Många barn därute lever i detta nu i en familj dom inte växt upp med,
    Många föräldrar fåt inte natta sina barn eller pussa på sina barn som förut...

Till oss som väntar besked från förvaltningsrätten eller kammarätten,
    till oss som överklagat, överklagar och vunnit elelr förlorat,
    Till oss som inte förstår varför barnen är borta,
    eller till oss som anser att soc gjort fel,
    till oss som kanske haft en orsak till att få barnen placerade/placerat men ändå sörjer och finner allt obegripligt.

Denna tråd är till oss...

Jag hoppas ni vill knyta an hit,,,,ja behöver folk därute,,kanske fler som känner sig ensamma?

• Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU
  • Anonym

me too..vilken inbjudan..?det är ett dåligt skämt.har inte "hört" ett knyst ang.lucia. min är på 5år.

• Anonym
    Anonym (min dotter) skrev 2011-12-13 05:32:09 följande:
    dom lurar mig om och om igen finns ingen utväg längre, ingen hjälp att få och dottern vill vara kvar hos mig .
    På vilket sett "lurar" dom dej?
  • Anonym (min dotter)

Det är inget dåligt skämt, andra föräldrar är inbjudna har jag hört då jag är vän med ett annat par som har sitt barn på samma dagis. han skulle kanske ta kort åt mig på dottern på lucia dagen på dagis. Han skulle även då kunna få träffa familje hems föräldrarna sa han. Så detta är inget skämt. Jag får aldrig något info om hur dottern har det på dagarna eller vad hon gör på dagis eller vad familjen har för slags rutiner på  veckorna. Att beskriva allt i minsta detalj är svårt här då många är så negativt inställda på Fl  har jag märkt. Ja bla att dom påstått att jag skulle vilja kidnappa min egen dotter, har inte kompetens till att göra något sådant överhuvud taget. Skulle aldrig göra så mot nån. Sedan har dom sagt ne massa annat skit men mycket att räkna upp här vad då skämt nä!

• Anonym (min dotter)

Sedan får inte mina föräldrar vara med på lill julafton hemma hos mig i år men det får dom nästa år sa soc tanten, dom gör som dom tycka å tänka vill ändrar och ljuger i umgänges schemat direkt i örat på en i telefonen säger hon att det ska stå i umgänges schemat att våra extra tider är tillsatta på shemat istället för att man ringer och bestämmer lite då och då när man ska ha extra gånger som är speciella tid punkter som kalas nyår, jul osv osv men det tog dog bort och påstår att det är i shemat, jag hade velat haft det som innan. Jag får inte ens träffa dottern tillsammans med mina föräldrar längre heller för mycket folk påstår dom, men va då för mycket folk det är väl mycket folk på lucia också, alltid en anledning till att bryta ner mig totalt.

• Anonym (min dotter)

Detta verkar inte vara en tråd som underhålls eller har jag fel? Var är ts som startade tråden tx?

• Anonym

tror du nog missförstod mig,nej,det är inte alls någe skämt.det dubeskriver ska du veta att du inte är ensam om,jag försökte få kontakt med fam.hem. igår via tel. de återkom inte ens. jao tack, lucia,sa du..

• Anonym (hjäälp?!)

Hej, jag har skrivit här förut, dock så var min dotter fortfarande lvuplacerad då.
    Nu har jag vunnit i rätten så hon är SoL placerad.. MEN jag får fortfarande inte ta hem henne över EN dag, och nu- 5 månader efter jag vunnit- så har jag fortfarande RESTRIKTIONER?!?!?!?!

(måste påpeka att jag vann i rätten då nämnden ansåg att jag inte gjort något fel i mitt föräldraskap, och att det var en felaktig placering, men med tanke på att hon då varit placerad såpass länge utan att få träffa mig så ansåg både jag och rätten att det var bäst att få tillbaka de band som vi en gång haft mellan oss, det barn som socialen tagit från oss)

Jag har sagt till familjehemmet att jag vill ha min dotter hos mig i min stad åtminstonde 1 dag per månad, samt 3 av de 4 umgängen jag har i deras hemstad- 15 mil ifrån mig.......

Min dotter är 2 år, känner igen mig samt hennes mormor, hon blir alltid jätte glad då vi kommer på umgängen, ler, skrattar, ska alltid kramas och pussas, och hon kallar mig för mamma.

Enligt familjehemmet och socialen så är hon otrygg, och är nedstämd i 2 dygn efter jag (alt jag OCH min mamma) farit där i från..
    Så jag kommer tydligen inte få ha henne hemma alls.

Socialens långsiktsplan är INTE att jag ska få hem henne, utan att vi inom ett år ska få ha henne över en helg.

Är det bara jag som tykcer att det är sjukt?!

Jag ska på möte med familjen och socialen om ca 1½ timma, kan någon snälla säga hur jag ska gå tillväga för att bevisa dom fel?

Har med mig domstolsbeslutet där det står att jag inte ska ha några restiktioner, och att jag ska få ta hem henne då jag vill... Mer än så har jag inte.

• Anonym (kanske)
    Anonym (hjäälp?!) skrev 2011-12-14 12:39:49 följande:
    Hej, jag har skrivit här förut, dock så var min dotter fortfarande lvuplacerad då.
    Nu har jag vunnit i rätten så hon är SoL placerad.. MEN jag får fortfarande inte ta hem henne över EN dag, och nu- 5 månader efter jag vunnit- så har jag fortfarande RESTRIKTIONER?!?!?!?!

(måste påpeka att jag vann i rätten då nämnden ansåg att jag inte gjort något fel i mitt föräldraskap, och att det var en felaktig placering, men med tanke på att hon då varit placerad såpass länge utan att få träffa mig så ansåg både jag och rätten att det var bäst att få tillbaka de band som vi en gång haft mellan oss, det barn som socialen tagit från oss)

Jag har sagt till familjehemmet att jag vill ha min dotter hos mig i min stad åtminstonde 1 dag per månad, samt 3 av de 4 umgängen jag har i deras hemstad- 15 mil ifrån mig.......

Min dotter är 2 år, känner igen mig samt hennes mormor, hon blir alltid jätte glad då vi kommer på umgängen, ler, skrattar, ska alltid kramas och pussas, och hon kallar mig för mamma.

Enligt familjehemmet och socialen så är hon otrygg, och är nedstämd i 2 dygn efter jag (alt jag OCH min mamma) farit där i från..

Socialens långsiktsplan är INTE att jag ska få hem henne, utan att vi inom ett år ska få ha henne över en helg.

Jag ska på möte med familjen och socialen om ca 1½ timma, kan någon snälla säga hur jag ska gå tillväga för att bevisa dom fel?

Har med mig domstolsbeslutet där det står att jag inte ska ha några restiktioner, och att jag ska få ta hem henne då jag vill... Mer än så har jag inte.
    Rent krasst. Ge socialtjänsten en planering som du har skrivit ihop själv.
    Säg att dom har att rätta sig efter den och om de inte gör de så har de inga lagliga rättigheter att hålla kvar din dotter utan måste då ansöka om ett nytt LVU. Ett nytt LVU är svårt att få igenom om det är som du säger, för det är bara att du uppvisar domen då.

Exempel på planering.
    Vecka 1. Familjehemmet och dottern kommer hem till dig 3 timmar.
    Vecka 2. Fam och dottern kommer till dig 4 timmar och de kan ta en promenad på en timme eller två.
    Vecka 3. Du och dottern själva i hemmet 3 timmar, 2 tillfällen i veckan.
    Vecka 4. Övernattning fredag-lördag.
    Vecka 5. Ett umgänge under veckan + övernattning hela helgen.
    Vecka 6. Flyttar till dig.. Familjehemmet kommer på besök första 3 dagarna och tonar sen ut sakta över en lång period.

Om dom inte går med på detta så anmäl till JO samt ta kontakt med socialtjänstens verksamhetschef och be om ett möte.  Om de inte tycker detta är en bra planering så kan du alltid kontra med att fråga hur kommunens planering gällande överflytt till familjehem ser ut. I många fall är den inte mer än 2-3 träffar och sedan 1 övernattning innan flytt.
  • Anonym (***)
    Anonym (kanske) skrev 2011-12-14 19:23:42 följande:
    Rent krasst. Ge socialtjänsten en planering som du har skrivit ihop själv.
    Säg att dom har att rätta sig efter den och om de inte gör de så har de inga lagliga rättigheter att hålla kvar din dotter utan måste då ansöka om ett nytt LVU. Ett nytt LVU är svårt att få igenom om det är som du säger, för det är bara att du uppvisar domen då.

Exempel på planering.
    Vecka 1. Familjehemmet och dottern kommer hem till dig 3 timmar.
    Vecka 2. Fam och dottern kommer till dig 4 timmar och de kan ta en promenad på en timme eller två.
    Vecka 3. Du och dottern själva i hemmet 3 timmar, 2 tillfällen i veckan.
    Vecka 4. Övernattning fredag-lördag.
    Vecka 5. Ett umgänge under veckan + övernattning hela helgen.
    Vecka 6. Flyttar till dig.. Familjehemmet kommer på besök första 3 dagarna och tonar sen ut sakta över en lång period.

Om dom inte går med på detta så anmäl till JO samt ta kontakt med socialtjänstens verksamhetschef och be om ett möte.  Om de inte tycker detta är en bra planering så kan du alltid kontra med att fråga hur kommunens planering gällande överflytt till familjehem ser ut. I många fall är den inte mer än 2-3 träffar och sedan 1 övernattning innan flytt.

Vilket jättebra inlägg. Jag har ingen erfarenhet av hemflytt, men jag måste ändå säga att jag tycker detta ser jättebra ut. (i mina ögon vill säga )

Jag tror dessutom på att man måste komma med egna förslag för att något ska hända. Jag har själv tjatat på soc för att få igenom saker. (även när mitt barn hade lvu, så lite kan jag angående detta   )
  • Anonym (lola)
    Anonym (hjäälp?!) skrev 2011-12-14 12:39:49 följande:

Det där är bara ett argument från soc sida att barnet är nedstämt efter umgänge med dig...KLART barnet är det! Barnet saknar DIG!!! Barn har känslor som alla andra. Men nu använder soc detta MOT dig.
Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU