• Anonym (Sorg.)

Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU

Hej, är en mamma som fått min dotter placerad i ett familjehem, väntar på besked om det skall vara fortsatt placering elelr ej,

Ville göra en tråd för oss mammor eller pappor, släktingar eller så som vill prata av sig,

Många barn därute lever i detta nu i en familj dom inte växt upp med,
    Många föräldrar fåt inte natta sina barn eller pussa på sina barn som förut...

Till oss som väntar besked från förvaltningsrätten eller kammarätten,
    till oss som överklagat, överklagar och vunnit elelr förlorat,
    Till oss som inte förstår varför barnen är borta,
    eller till oss som anser att soc gjort fel,
    till oss som kanske haft en orsak till att få barnen placerade/placerat men ändå sörjer och finner allt obegripligt.

Denna tråd är till oss...

Jag hoppas ni vill knyta an hit,,,,ja behöver folk därute,,kanske fler som känner sig ensamma?

• Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU
  • Anonym (väntar...)
    Anonym skrev 2012-01-30 02:13:03 följande:
    det är inte konstigt att antalet LVU ökar med tanke på att antalet anmälda fall av misshandel också ökar. De två hör liksom ihop.
    hur kommer det sig att det ökar?
  • Anonym
    Anonym (väntar...) skrev 2012-01-30 02:20:50 följande:
    hur kommer det sig att det ökar?
    Troligast pga av att fler barn blir misshandlade. Det går dock inte att säga helt säkert för mörkertalet är stort. 
  • Anonym (väntar...)
    Anonym skrev 2012-01-30 02:43:05 följande:
    Troligast pga av att fler barn blir misshandlade. Det går dock inte att säga helt säkert för mörkertalet är stort. 
    Det är inte troligt att fler blir misshandlade idag, det är snarare så att folk är livrädda för att göra fel så de gör hellre en amnälan en gång för mycket, dock i fel fall många gånger har jag sett. Även socialtjänsten verkar prioritera rätt konstigt i mina ögon...
  • Anonym (Vad?)
    Anonym (väntar...) skrev 2012-01-29 21:46:30 följande:
    tyvärr har du fel, och många andra i denna tråden också. Dessvärre antar jag att det spelar mindre roll vad jag säger för ni kommer ändå inte tro på mig...

Nu skrev jag inte att det verkligen ÄR så att föräldrarna brister utan att det BEDÖMS att de gör det. Vesäntlig skillnad för alla de som får orättvisa beslut. Det var ingen värdering från mig gentemot dig som förälder.
  • Anonym (Vad?)
    Anonym (Vad?) skrev 2012-01-30 08:42:16 följande:

Nu skrev jag inte att det verkligen ÄR så att föräldrarna brister utan att det BEDÖMS att de gör det. Vesäntlig skillnad för alla de som får orättvisa beslut. Det var ingen värdering från mig gentemot dig som förälder.

Vän av ordning korrigerar stavfel, väsentlig ska det vara. 

• Anonym (kanske)
    Anonym skrev 2012-01-30 02:43:05 följande:
    Om man går igenom de domar från kammarrätten som gäller LVU så visar det sig att knappt 2 av 10 handlar om faktisk misshandel.
  • Anonym (mamma till två)
    Anonym (kanske) skrev 2012-01-30 09:18:12 följande:
    Om man går igenom de domar från kammarrätten som gäller LVU så visar det sig att knappt 2 av 10 handlar om faktisk misshandel.
    De allra flesta insatser inom familjer både vad det gäller SoL eller LVU handlar till mesta dels om omsorgssvikt, på grund av att föräldrarna brister i sin förmåga att tillgodo se barnets behov. Föräldrar som dricker, tar droger, är psykiskt sjuka eller har kognitiva nedsättningar har helt enkelt inte förmågan att tillgodo se barnets behov.
  • Anonym (väntar...)
    Anonym (mamma till två) skrev 2012-01-30 09:51:21 följande:
    De allra flesta insatser inom familjer både vad det gäller SoL eller LVU handlar till mesta dels om omsorgssvikt, på grund av att föräldrarna brister i sin förmåga att tillgodo se barnets behov. Föräldrar som dricker, tar droger, är psykiskt sjuka eller har kognitiva nedsättningar har helt enkelt inte förmågan att tillgodo se barnets behov.
    Så hur får vi in dem som jag då tex som bara blivit av med ett och varken dricker, är psykiskt sjuk eller har några andra nedsättningar? Om nu LVU aldrig kan sättas felaktigt menar jag?
  • Anonym (väntar...)
    Anonym (Vad?) skrev 2012-01-30 08:42:16 följande:
    Tack för tydligheten! Många här på FL (som inte varit med om det själva såklart) går in och anser att det ÄR så, och vill inte lyssna på någon annan förklaring utan då vill föräldern ifråga endast skrämma folk och har ingen insikt...
    Förlåt för att även jag drog alla över en kam, man ser tyvärr lite rött efter ett tag i dessa trådar :/ 
Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU