Anonym (mamma till två) skrev 2012-01-27 22:59:09 följande:
Håller helt med. Finns så mycket mer som borde ändras för barnens skull, föräldrarätten skulle helt tas bort och man skulle enbart gå efter barnens bästa och dess behov, BBIC som det så fint heter men som i själva verket är FBIC. Tror det finns en stor anledning till varför många inte vill bli familjehem och det är just föräldrarätten. ALLA som får sina barn placerade har en anledning, har följt en utredning från början till slut och hade jag fått bestämma hade detta barn redan blivit placerad som 1åring men blev nu det i stället vid 7år på grund att man verkligen ger föräldrarna chanser 100 gånger om utan att tänka på konsekvenserna för barnen verken på lång eller kort sikt. Tex man kan ju räkna ut från arslet att detta barn jag följt hade mått bäst att bli placerat redan som liten. Det är så frustrerande att man inte ens vill sätta sig in i det hela för man blir så arg på att det får se ut så här idag.
Sen påstår alla föräldrar till dessa barn att det är obefogade grunder osv. Men tyvärr är ju insikten en stor sak som sviktar hos de som får barnen placerade. och jag kan säga på en gång ett den här processen tar inte 2 dagar att genomföra utan flera flera månader till som i "mitt" fall 6 jäkla år. Så inte är det bara någon som står på dörren helt obefogat och rövar bort ens ungar. Såvida det inte föreligger en livsfara för barnet görs alltid grundlig utredning på flera månader om barnet och detta görs oftast inte bara en gång utan flera eftersom föräldern skall få chans att bättra sig med diverse stödinsatser innan barnet placeras och är grunderna så starka att det anses som ända lösning för en gynnsam utveckling för barnet och föräldrarna inte samarbetar tar man till LVU som en sista utväg. och jag tycker att det är obotligt korkat att tro att staten skulle tjäna på att omhänderta barn, till vilken nytta liksom, tvärt om så är det svindyrt om man vet hur mycket tid och engaskemang soc lägger ner på dessa utredningar, på att hitta familjehem, ge stödinsatser osv.
Håller med om allt du skrivit.
Jobbar med barn och om ni bara visste vad vi anmäler och anmäler och anmäler. Och.., anmäler. *suck* Ibland det inga som helt tvivel om nått med problemet är, vårt lands lag, att ALLT som Socialtjänster gör är typ frivilligt för föräldrarna. Passar det inte dem, drar de vidare, startat om samma procedur på andra ställen.
Jag träffat barn dagligen som jag känner sånt ansvar för. Det är ofta kloka barn som får sina liv förstörda och VILKA kommer de att tacka när de är vuxna? Inte fan är det staten iaf. Jag har svårt att se dessa barn i ögonen varje dag, då de verkligen skriker om hjälp, hjälp till ett värdigt liv. Men vi vuxna sviker dem gång på gång.
Så JA, det tar sån tid innan det händer nått och ett LVU kommer då verkligen INTE i första hand, det vet jag med 100%-säkerhet!