• Anonym (Sorg.)

Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU

Hej, är en mamma som fått min dotter placerad i ett familjehem, väntar på besked om det skall vara fortsatt placering elelr ej,

Ville göra en tråd för oss mammor eller pappor, släktingar eller så som vill prata av sig,

Många barn därute lever i detta nu i en familj dom inte växt upp med,
    Många föräldrar fåt inte natta sina barn eller pussa på sina barn som förut...

Till oss som väntar besked från förvaltningsrätten eller kammarätten,
    till oss som överklagat, överklagar och vunnit elelr förlorat,
    Till oss som inte förstår varför barnen är borta,
    eller till oss som anser att soc gjort fel,
    till oss som kanske haft en orsak till att få barnen placerade/placerat men ändå sörjer och finner allt obegripligt.

Denna tråd är till oss...

Jag hoppas ni vill knyta an hit,,,,ja behöver folk därute,,kanske fler som känner sig ensamma?

• Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU
  • Anonym (väntar...)
    Anonym (mamma till två) skrev 2012-01-30 23:00:31 följande:
    Vill och vill, du har ju rätt att få ta del av den, det finns alltid ett mål med hela utredningen om än det inte handlar om en hemflytt så finns en vårdplan! Du kan ju gå till receptionen och begära ut allt om dina barn eftersom du är vårdnadshavare.

Stötta varandra då i det som är väsentligt i stället för att bara kasta dynga på soc.
    Du har inte läst vad jag skrivit överhuvudtaget va? Jag ger upp med dig, fortsätt lev på dina rosa moln o så hoppas jag för din skull att du aldrig behöver komma ner.
  • Anonym (väntar...)
    Till Anonym Lärare
    Ja, rent tekniskt gör de det, men de finns paragrafer för allt och de är tolkningsbara så att säga.
    Mina barn är 2, 4 och 7, den yngsta är LVU:ad. 
  • Anonym (kanske)
    Anonym (mamma till två) skrev 2012-01-30 23:00:31 följande:
    Vill och vill, du har ju rätt att få ta del av den, det finns alltid ett mål med hela utredningen om än det inte handlar om en hemflytt så finns en vårdplan! Du kan ju gå till receptionen och begära ut allt om dina barn eftersom du är vårdnadshavare.

Stötta varandra då i det som är väsentligt i stället för att bara kasta dynga på soc.
    Det finns faktiskt vissa regleringar som gör att om man bedömer att barnet har stort skyddsbehov så får föräldrarna inte tillgång till journaler, familjehemmets namn mm. Det används bland annat där soc misstänker att föräldrarna kan avvika med barnet.
    Läs lite om förstärkt familjehem t.ex.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (väntar...) skrev 2012-01-31 00:26:54 följande:
    Ja, rent tekniskt gör de det, men de finns paragrafer för allt och de är tolkningsbara så att säga.
    Anmäl kommunen i såfall, om de gör ett lagbrott.

Känns inte som att allt stämmer, men som sagt, vet ju inget om varför eller din bakgrund sådärför stänker jag inte heller gräva vidare. Allt är tragiskt, allt på sitt sätt. 
  • Anonym (väntar...)
    Anonym (Lärare) skrev 2012-01-31 01:04:32 följande:
    Anmäl kommunen i såfall, om de gör ett lagbrott.

Känns inte som att allt stämmer, men som sagt, vet ju inget om varför eller din bakgrund sådärför stänker jag inte heller gräva vidare. Allt är tragiskt, allt på sitt sätt. 
    Jag är livrädd för att anmäla, de har sagt att de ska ta de andra barnen om jag bråkar :/
  • Anonym (skeptisk)
    Anonym (väntar...) skrev 2012-01-31 00:26:54 följande:
    OKEJ om du inte vill säga exakt alla detaljer och sådant här men du måste komma med mer än så.. Det är jävligt stor skillnad på "skada" och "skada... Inte blir ens bart tagna av soc på grund av några blåmärken precis.

Med tanke på hur många barn som blir skadade varje år så lär ingen här förstå vem du är för att du nämner en sådan sak. Man tror ju att du inte nämner vad för skador för att det var så brutalt att folk skulle reagera.. och det nu var så stora skador att du inte ens kan med att nämna det så är det inte konstigt om socialen reagerade?

Hur kommer det sig att dom bara tog ett barn av dig men inte dom andra två? 
  • Anonym (väntar...)
    Anonym (skeptisk) skrev 2012-01-31 12:15:32 följande:
    OKEJ om du inte vill säga exakt alla detaljer och sådant här men du måste komma med mer än så.. Det är jävligt stor skillnad på "skada" och "skada... Inte blir ens bart tagna av soc på grund av några blåmärken precis.

Med tanke på hur många barn som blir skadade varje år så lär ingen här förstå vem du är för att du nämner en sådan sak. Man tror ju att du inte nämner vad för skador för att det var så brutalt att folk skulle reagera.. och det nu var så stora skador att du inte ens kan med att nämna det så är det inte konstigt om socialen reagerade?

Hur kommer det sig att dom bara tog ett barn av dig men inte dom andra två? 
    Jag har inte reagerat på att socialen reagerade, det är resten som är problemet.

Hur det kommer sig att de tog bara ett är en bra fråga, alla blev utredda och till de andra är vi bra föräldrar med ett bra hem och bra rutiner o allt som hör till...
  • Anonym (skeptisk)
    Anonym (väntar...) skrev 2012-01-31 13:00:52 följande:
    Jag har inte reagerat på att socialen reagerade, det är resten som är problemet.

Hur det kommer sig att de tog bara ett är en bra fråga, alla blev utredda och till de andra är vi bra föräldrar med ett bra hem och bra rutiner o allt som hör till...
    Okej. Men dom måste ha sagt till er varför bara ett barn blev förflyttat? Ni har väl knappast suttit där helt tysta och inte frågat något? Tycker det låter väldigt märkligt. Och om du inte tyckte det var fel av socialen att reagera vad är det då som blivit fel?
  • Anonym (väntar...)
    Anonym (skeptisk) skrev 2012-01-31 16:38:11 följande:
    Okej. Men dom måste ha sagt till er varför bara ett barn blev förflyttat? Ni har väl knappast suttit där helt tysta och inte frågat något? Tycker det låter väldigt märkligt. Och om du inte tyckte det var fel av socialen att reagera vad är det då som blivit fel?
    Vi hade inte samma handläggare för alla...
  • Rude Billy

Jag har iof inte barn som har fått lvu där emot har jag haft och har fortfarande en del vänner som har haft eller har lvu och det har dom fått pga alkohol-/drogmissbruk eller på annat sätt självskadat sig själv.
    Deras lvu har lett till vård på psyk eller behandlingshem.
    Föräldrarna till dessa har ofta inte kunnat göra så mycket utan enda alternativet hade varit att låsa in deras tonåringar i sitt rum och det vet ju alla att det inte fungerar.. När problemen blivit riktigt svåra så har de fått lvu efter antal turer i fyllehäcken, anmälningar och liknande.

I rule, you dont. Deal with it!!
Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU