• Anonym (Sorg.)

Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU

Hej, är en mamma som fått min dotter placerad i ett familjehem, väntar på besked om det skall vara fortsatt placering elelr ej,

Ville göra en tråd för oss mammor eller pappor, släktingar eller så som vill prata av sig,

Många barn därute lever i detta nu i en familj dom inte växt upp med,
    Många föräldrar fåt inte natta sina barn eller pussa på sina barn som förut...

Till oss som väntar besked från förvaltningsrätten eller kammarätten,
    till oss som överklagat, överklagar och vunnit elelr förlorat,
    Till oss som inte förstår varför barnen är borta,
    eller till oss som anser att soc gjort fel,
    till oss som kanske haft en orsak till att få barnen placerade/placerat men ändå sörjer och finner allt obegripligt.

Denna tråd är till oss...

Jag hoppas ni vill knyta an hit,,,,ja behöver folk därute,,kanske fler som känner sig ensamma?

• Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU
  • Anonym (Fam.hem)
    CassMo skrev 2015-01-25 10:31:11 följande:

Från några månader tillbaka har mina små bröder blivit placerade i ett familjhem då min mamma är så mycket psykiska problem och deras pappa är ännu värre. Det började med att dom både på ett behandlingshem "barnhem" tillsammans med våran mamma men hon fick ett utbrott och blev utslängd därifrån sen tog socialen beslutet om att hon skulle få tillbaka dom men jag och min syster fick sätta stop för pojkarnas skull... dom hade inte fått någon bra uppväxt hos henne och dom är våran största prioritering. Nu bor dom i en underbar familjhem som vi har mycket bra kontakt med. Just nu får vi bara träffa dom en gång i månaden vilket känns för lite men det underlättare att veta hur lyckliga dom är, nästa umgänge ska famijhemmet till och med komma hit med dom då det är en bit att åka och vi har inget körkort så det underlättare då vi inte behöver tänka på bus/tåg tider osv. Sen eventuellt umgänget efter det ska dom få komma och sova över en helg. Har kämpat otroligt mycket för att få behålla en sån bra kontakt med dom, dom är vårat liv och om det hade varit upp till mig och min sambo hade dom fått bott hos oss men socialen ansåg oss för unga.

Hur bra du än tycker om familjehemmet så tycker nästan alla barn att det är bättre att bo hemma. Tänk på det!

Hoppas er mamma får rätt hjälp så barnen får flytta hem!
  • Anonym (!)
    Anonym (Fam.hem) skrev 2015-01-25 10:39:03 följande:
    Hur bra du än tycker om familjehemmet så tycker nästan alla barn att det är bättre att bo hemma. Tänk på det!

Hoppas er mamma får rätt hjälp så barnen får flytta hem!
    Och nästan alla barn försvarar alltid sina föräldrar och skyller på sig själva när föräldrarna misshandlat dem till några månaders sjukhusvistelse! Tänk på det
  • Anonym1111111111

Hur ofta får man träffa ett lvu placerat barn? Jag har min syster's dotter och hon får inte komma hit under sportlovet hos mina föräldrar för att det kan vara en fara för henne men även så var hon här över jul och det ska väl inte göra en skillnad bara för att det är julafton? Då skulle det ju vara lika farligt på julafton? 

Så jag undrar hur det är med umgänget ang barn som har blivit lvu placerat, vi får ju naturligtvis åka till familjehemmet och besöka henne men det är ju minst 15 mil dit och det är lite tråkigt att gå på ett köpcenter som vi har gjort snart i 3 år.

Visst hon har varit här under andra lov osv men just detta så får hon inte, sedan så har det varit en sak med socialen att dom säger att min syster's dotter inte vill komma hit men även så har familjehems mamman varit med när dom tvp pratade och då så sa min syrra's dotter att hon ville komma hit och sedan så säger socialen att hon sa nej?

Hur är det med umgängen egentligen och hur ofta ska dom träffa varrandra osv?

• Anonym (Tveksam)

Jag har funderat i många år på att bli familjehem för att kunna hjälpa barn som far illa. Men jag blir rädd när jag läser såna här trådar, jag vill hjälpa barn som far illa, inte hjälpa till att splittra fungerande familjer.

Vad anser ni som råkat ut för felaktiga omhändertaganden. Tycker ni familjehem är helt fel eller behövs dom?

• Dr Mupp
    Anonym (Tveksam) skrev 2015-01-26 22:45:38 följande:

Jag har funderat i många år på att bli familjehem för att kunna hjälpa barn som far illa. Men jag blir rädd när jag läser såna här trådar, jag vill hjälpa barn som far illa, inte hjälpa till att splittra fungerande familjer.

Vad anser ni som råkat ut för felaktiga omhändertaganden. Tycker ni familjehem är helt fel eller behövs dom?

Det är få om nån förälder som skulle erkänna att de brister i sitt föräldraskap. Hade de insett det så hade LVU inte behövts. Familjhem splittrar inte fungerande familjer, de finns där för barn som far illa hos sina föräldrar eller som har förlorat sina föräldrar. 

Däremot bör man vara medveten om att blir man familjehem till ett barn så får man dess föräldrar "på köpet". Och det är föräldrar med varierande grad av problem och insikt. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Fam.hem)
    Anonym (Tveksam) skrev 2015-01-26 22:45:38 följande:

Det finns för många familjehem vilket gör att soc hellre placerar barn än ger dom hjälp i sin hemmiljö.

Jag vet att jag kommer få skit för detta av folk som anser att det är brist på familjehem, men jag VET att jag har rätt!
  • Dr Mupp
    Anonym (Fam.hem) skrev 2015-01-27 11:36:47 följande:
    Det finns för många familjehem vilket gör att soc hellre placerar barn än ger dom hjälp i sin hemmiljö.

Jag vet att jag kommer få skit för detta av folk som anser att det är brist på familjehem, men jag VET att jag har rätt!
    Nån källa på att det finns för många familjehem. Och varför skulle soc välja det dyrare alternativet om det billigare fungerade. Saken är den att många gånger så kan man inte stötta i hemmet. Är liksom svårt om föräldrarna super eller misshandlar eller så. Ska de ha en soctant hos sig 24-timmar om dygnet?
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Fam.hem) skrev 2015-01-27 11:36:47 följande:
    Det finns för få familjehem också därför barn får stanna för länge hos jourfamiljer eller flytta mellan olika jourfamiljer eller institutioner.
    Väldigt många av de som får sina barn omhändertagna har gått i särskola eller har stora psykiska funktionshinder så för att deras barn skulle kunna bo kvar i det biologiska hemmet skulle det krävas hjälp och stöd 24 timmar per dygn.
  • vivan12

Idag är det en vedertagen princip inom socialtjänsten att underlätta för placerade barn att behhålla kontakten med sina föräldrar syskon och övriga nätverk. Det är också en viktig del i familjehemmens uppdrag att samarbeta med föräldrarna och hjälpa barnen i kontakten med sina anhöriga. Detta är inskrivet i socialtjänastlagen.

• Anonym (En mor)

Familjehem kan vara helt fel lösning. Ifall man vill stöda en familj i kris är det bättre att stödpersonen flyttar in till familjen. Med kris menar jag en uttröttad familj där inget våld rller missbruk förekommer. Soc tar barn ibland för att det finns inga paragrafer utom deras egna åsikter som de följer. De kan välja att ignorera hela läkarkåren om de vill och anklaga föräldrarna för något de inte gjort. Trots att de motbevisas så får de som de vill. Maktmissbruk är vanligt när de inte behöver ta konsekvenserna av sina beslut. Man ger inte en socialarbetare sparken för att de gör dåliga / livshotande beslut. Familjehem ska verka för att barnen ska kunna komma hem till sina föräldrar inte för att slita sönder en familj.

Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU