• Anonym (Sorg.)

Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU

Hej, är en mamma som fått min dotter placerad i ett familjehem, väntar på besked om det skall vara fortsatt placering elelr ej,

Ville göra en tråd för oss mammor eller pappor, släktingar eller så som vill prata av sig,

Många barn därute lever i detta nu i en familj dom inte växt upp med,
    Många föräldrar fåt inte natta sina barn eller pussa på sina barn som förut...

Till oss som väntar besked från förvaltningsrätten eller kammarätten,
    till oss som överklagat, överklagar och vunnit elelr förlorat,
    Till oss som inte förstår varför barnen är borta,
    eller till oss som anser att soc gjort fel,
    till oss som kanske haft en orsak till att få barnen placerade/placerat men ändå sörjer och finner allt obegripligt.

Denna tråd är till oss...

Jag hoppas ni vill knyta an hit,,,,ja behöver folk därute,,kanske fler som känner sig ensamma?

• Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU
  • Anonym (mamma till två)
    Anonym (väntar...) skrev 2012-01-30 13:30:00 följande:
    Så hur får vi in dem som jag då tex som bara blivit av med ett och varken dricker, är psykiskt sjuk eller har några andra nedsättningar? Om nu LVU aldrig kan sättas felaktigt menar jag?
    Gå och läs beslutet i era utredningspapper så får du ju veta vad just du brister i?
  • Anonym (kanske)
    Anonym (mamma till två) skrev 2012-01-30 14:14:50 följande:
    Gå och läs beslutet i era utredningspapper så får du ju veta vad just du brister i?
    Och hur menar du att man ska agera när det står formuleringar som t.ex att man inte har förmåga att älska sitt barn?
    Skulle jag kämpa, och överhuvudtaget gå på förhandlingar om jag inte älskade mitt barn?
    Jag vet mycket väl att man kan vrida och vända på den formuleringen till dödagar... Och det är JUST DÄR socialtjänsten gör FEL. Dom behöver vara tydligare! Det fungerar inte att vara så luddig. Ge konkreta exempel på vad som är fel och FRAMFÖR ALLT berätta hur man gör på ett bättre sätt. Om ingen berättar och ger oss bättre alternativ så kan vi omöjligt förändra oss.
    Anonym (kanske) skrev 2012-01-30 14:46:02 följande:
    Och hur menar du att man ska agera när det står formuleringar som t.ex att man inte har förmåga att älska sitt barn?
    Skulle jag kämpa, och överhuvudtaget gå på förhandlingar om jag inte älskade mitt barn?
    Jag vet mycket väl att man kan vrida och vända på den formuleringen till dödagar... Och det är JUST DÄR socialtjänsten gör FEL. Dom behöver vara tydligare! Det fungerar inte att vara så luddig. Ge konkreta exempel på vad som är fel och FRAMFÖR ALLT berätta hur man gör på ett bättre sätt. Om ingen berättar och ger oss bättre alternativ så kan vi omöjligt förändra oss.
    Fast eftersom utredningen är gjort på barnet ut efter varje enskilt barns behov och inte på föräldern så finns det i utredningen bland dom sista sidorna beskrivet vad som behöver ändras för att få barnets behov tillgodosedda så familjehemsvården kan upphöra. Och det finns inte en chans i världen att det endast är EN ENDA punkt som man brister på om barnet blir placerat och soc skulle aldrig formulera sig

Stina och Kurt älskar inte sitt barn.
    Därför ser vi ett behov av familjehem.

Be någon utomstående tolka vad soc har skrivit så kanske du/ni kan få hjälp att förstå vad bristerna ligger.
    Anonym (väntar...) skrev 2012-01-30 13:30:00 följande:
    Så hur får vi in dem som jag då tex som bara blivit av med ett och varken dricker, är psykiskt sjuk eller har några andra nedsättningar? Om nu LVU aldrig kan sättas felaktigt menar jag?
    troligen är det ju så att du inte har förmågan att se vart dina brister ligger.
  • Anonym (väntar...)
    Anonym (mamma till två) skrev 2012-01-30 15:06:42 följande:
    troligen är det ju så att du inte har förmågan att se vart dina brister ligger.
    Mina brister till ett av barnen men inte de andra? :) 

Soc påstår att vi har misshandlat ett av våra barn. och nej, vi har inte fått någon vårdplan och kommer heller inte få någon för att vi är alldeles för farliga för vårt barn. (Deras formulering) 
    Anonym (väntar...) skrev 2012-01-30 16:20:02 följande:
    Mina brister till ett av barnen men inte de andra? :) 

Soc påstår att vi har misshandlat ett av våra barn. och nej, vi har inte fått någon vårdplan och kommer heller inte få någon för att vi är alldeles för farliga för vårt barn. (Deras formulering) 
    Barn har olika behov. Och det kan finnas många aspekter till varför ett visst barn är placerat men inte det andra.  tex anknytning, olika pappor, största eller yngsta barnet osv

Det finns ALLTID en vårdplan och det finns alltid en utredning där det står formulerat vad bristerna är och hur det påverkar barnet.
  • Anonym (kanske)

Först beslutas att barn nr 1 ska omhändertas. 3 veckor senare avslås ansökan om LVU på barn nr 2 (med motiveringen att inga brister i hemmet har kunnat påvisas).

Ingen av barnen har uppvisat några skador. Samma utredning ligger till grund för båda barnens ansökningar. Dom har bara klippt och klistrat och bytt ut namnen. Hur kommer det sig att det ändå är skillnad?

• Anonym (väntar...)
    Anonym (mamma till två) skrev 2012-01-30 17:10:23 följande:
    Barn har olika behov. Och det kan finnas många aspekter till varför ett visst barn är placerat men inte det andra.  tex anknytning, olika pappor, största eller yngsta barnet osv

Det finns ALLTID en vårdplan och det finns alltid en utredning där det står formulerat vad bristerna är och hur det påverkar barnet.
    Det finns INTE en vårdplan!
  • Anonym (väntar...)
    Anonym (kanske) skrev 2012-01-30 17:38:04 följande:
    Först beslutas att barn nr 1 ska omhändertas. 3 veckor senare avslås ansökan om LVU på barn nr 2 (med motiveringen att inga brister i hemmet har kunnat påvisas).

Ingen av barnen har uppvisat några skador. Samma utredning ligger till grund för båda barnens ansökningar. Dom har bara klippt och klistrat och bytt ut namnen. Hur kommer det sig att det ändå är skillnad?
    Mycket bra fråga! Har detta hänt dig? :/
  • Anonym (Vad?)
    Anonym (väntar...) skrev 2012-01-30 13:32:25 följande:
    Tack för tydligheten! Många här på FL (som inte varit med om det själva såklart) går in och anser att det ÄR så, och vill inte lyssna på någon annan förklaring utan då vill föräldern ifråga endast skrämma folk och har ingen insikt...
    Förlåt för att även jag drog alla över en kam, man ser tyvärr lite rött efter ett tag i dessa trådar :/ 

Det är lätt hänt. Ursäkten godtagen och jag ber om ursäkt för om jag var otydlig från början.
Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU