• Anonym (Sorg.)

Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU

Hej, är en mamma som fått min dotter placerad i ett familjehem, väntar på besked om det skall vara fortsatt placering elelr ej,

Ville göra en tråd för oss mammor eller pappor, släktingar eller så som vill prata av sig,

Många barn därute lever i detta nu i en familj dom inte växt upp med,
    Många föräldrar fåt inte natta sina barn eller pussa på sina barn som förut...

Till oss som väntar besked från förvaltningsrätten eller kammarätten,
    till oss som överklagat, överklagar och vunnit elelr förlorat,
    Till oss som inte förstår varför barnen är borta,
    eller till oss som anser att soc gjort fel,
    till oss som kanske haft en orsak till att få barnen placerade/placerat men ändå sörjer och finner allt obegripligt.

Denna tråd är till oss...

Jag hoppas ni vill knyta an hit,,,,ja behöver folk därute,,kanske fler som känner sig ensamma?

• Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU
  • Anonym (väntar...)

Att tro att det går till som det ska är definitivt inte att vara insatt^^ o att sedan fint skylla det på föräldrar med noll självinsikt är ju bara löjligt, tror du inte det finns socialsekreterare med noll självinsikt också? Nyss utgångna och livrädda för att göra fel? Hellre då skydda lite för mycket enligt dem. Att erbjuda stöd? Nja, inget jag har sett något av iaf!

Anonym skrev 2012-09-04 21:26:52 följande:

Fast nu är det inte soc som beslutar om omhändertagande av barn och den som är det minsta lilla insatt vet att det krävs en hel del för att ett barn ska omhändertas. Det är svårt att få igenom ett omhändertagande och det är många människor inblandade i ett sådant beslut. Att sedan många som får sina barn omhändertagna lever i förnekelse och inte vill ta till sig att de inte klarar att ta hand om sina barn tillhör sakens natur. Hade de insett sina brister och tagit emot hjälp hade en del omhändertaganden kunnat undvikas.

• Anonym
    Anonym (väntar...) skrev 2012-09-05 14:31:37 följande:
    Att tro att det går till som det ska är definitivt inte att vara insatt^^ o att sedan fint skylla det på föräldrar med noll självinsikt är ju bara löjligt, tror du inte det finns socialsekreterare med noll självinsikt också? Nyss utgångna och livrädda för att göra fel? Hellre då skydda lite för mycket enligt dem. Att erbjuda stöd? Nja, inget jag har sett något av iaf!

Nyss utexaminerade socialsekreterare ansvar inte för utredningar kring utsatta barn och eventuella omhändertaganden. De kan möjligtvis vara involverade, men det är alltid någon med erfarenhet som är ansvarig och allt som skrivs i utredningen diskuteras med flera på enheten. Sen är det inte soc som tar beslut om omhändertaganden och de som tror att de som beslutar köper soc's utredning rakt av har aldrig varit med när ett sådant beslut har tagits. Allt ifrågsätts och alla andra möjligheter ska vara utredda. Ibland måste akuta omhändertaganden göras och då kanske man inte hinner gå igenom allt i förväg, men då gör man det ordentligt kort därefter i så fall och skulle det visa sig att beslutet var förhastat återförenas barnet direkt med föräldrarna.       

• Anonym (väntar...)

Vet att jag inte kan övertyga dig, men du har tyvärr fel...

• Anonym (***)

Kan man väcka denna tråd till liv kanske?

• Anonym (väntar...)

Javisst, varför inte

• Anonym (Erfaren)
    Anonym (kanske) skrev 2012-09-05 06:44:21 följande:
    Mer än 30% av de som fått barnen omhändertagna har sökt hjälp själva på socialkontoret. Min långtgående erfarenhet inom det här området gör att jag bedömer att ca 2 av 10 ärenden ligger inom den gränszon där man kan ifrågasätta riktigheten. Jättemånga av de här ärendena hade gått att lösa "snabbt" med rätt insatser.
    Största felet är egentligen att många socialkontor helt lämnar föräldrarna till sitt öde såfort det finns ett fastställt LVU. Föräldrarna söker upprepade gånger kontakt, men får minimalt eller ens något umgänge alls. Man får inte ta del av journaler. Socialstyrelsen och JO riktar kritik, men vad hjälper det? Socialkontoret begår samma misstag igen ett par veckor efter kritiken.

Det är så löjligt att påstå att man är insatt om man envetet bara ser till vad lagtexten säger och tror att det faktiskt fungerar..
    Helt sant. Jag ser det hela tiden - Alla människor bär rosa glasögon och tror att man följer lagen. Det kan upplevas som ett hån för oss som varit med i verkligheten, men jag har överseende - Jag bar också de där rosa brillorna och trodde på Sverige, tills jag drabbades själv.
    Efter socialtjänstens behandling, konstateras mina barn lika svårt traumatiserade som krigsskadade flykting barn. Tack soc.

Varför de satte lvu? För att både jag och barnen berättade om våld från pappan, som jag separerat ifrån. Soc tyckte han var fantastisk och barnen skulle få komma hem när jag o han hade samarbete och barnen kändes sig trygga med honom.
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym skrev 2012-09-05 15:13:26 följande:
    Nyss utexaminerade socialsekreterare ansvar inte för utredningar kring utsatta barn och eventuella omhändertaganden. De kan möjligtvis vara involverade, men det är alltid någon med erfarenhet som är ansvarig och allt som skrivs i utredningen diskuteras med flera på enheten. Sen är det inte soc som tar beslut om omhändertaganden och de som tror att de som beslutar köper soc's utredning rakt av har aldrig varit med när ett sådant beslut har tagits. Allt ifrågsätts och alla andra möjligheter ska vara utredda. Ibland måste akuta omhändertaganden göras och då kanske man inte hinner gå igenom allt i förväg, men då gör man det ordentligt kort därefter i så fall och skulle det visa sig att beslutet var förhastat återförenas barnet direkt med föräldrarna.       

Du har tyvärr helt fel. Det är inte alls ovanligt att alldeles färska, barnlösa 24-åringar får göra utredningar och det verkar som om vissa av dem tror att ju fler fel de hittar (på) desto duktigare är de.

Övrigt har du också helt fel i. De ytterst, ytterst få gånger som soc ERKÄNNER att de gjort ett felaktigt tagande av ett barn, får föräldern ett fortsatt helvete när den försöker få hem det.  Men främst gäller att soc aldrig gör fel. Aldrig någonsin.
  • Anonym (väntar...)
    Anonym (Erfaren) skrev 2013-05-17 12:53:28 följande:
    Du har tyvärr helt fel. Det är inte alls ovanligt att alldeles färska, barnlösa 24-åringar får göra utredningar och det verkar som om vissa av dem tror att ju fler fel de hittar (på) desto duktigare är de. Övrigt har du också helt fel i. De ytterst, ytterst få gånger som soc ERKÄNNER att de gjort ett felaktigt tagande av ett barn, får föräldern ett fortsatt helvete när den försöker få hem det.  Men främst gäller att soc aldrig gör fel. Aldrig någonsin.

Du har så rätt men vi får inte glömma berätta att vi vet att det finns bra socialsekreterare på några ställen, annars är vi bara människor utan självinsikt
  • Anonym (***)
    Anonym (väntar...) skrev 2013-05-17 19:30:00 följande:

Du har så rätt men vi får inte glömma berätta att vi vet att det finns bra socialsekreterare på några ställen, annars är vi bara människor utan självinsikt

Har man fått ett barn placerat så har man ALDRIG självinsikt tydligen..... Drömmer
  • Anonym (väntar...)
    Anonym (***) skrev 2013-05-19 14:35:10 följande:
    Har man fått ett barn placerat så har man ALDRIG självinsikt tydligen.....

Nej precis så är det
Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU