• Anonym (Sorg.)

Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU

Hej, är en mamma som fått min dotter placerad i ett familjehem, väntar på besked om det skall vara fortsatt placering elelr ej,

Ville göra en tråd för oss mammor eller pappor, släktingar eller så som vill prata av sig,

Många barn därute lever i detta nu i en familj dom inte växt upp med,
    Många föräldrar fåt inte natta sina barn eller pussa på sina barn som förut...

Till oss som väntar besked från förvaltningsrätten eller kammarätten,
    till oss som överklagat, överklagar och vunnit elelr förlorat,
    Till oss som inte förstår varför barnen är borta,
    eller till oss som anser att soc gjort fel,
    till oss som kanske haft en orsak till att få barnen placerade/placerat men ändå sörjer och finner allt obegripligt.

Denna tråd är till oss...

Jag hoppas ni vill knyta an hit,,,,ja behöver folk därute,,kanske fler som känner sig ensamma?

• Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU
  • Anonym (Vad?)
    Anonym (jjj) skrev 2011-08-30 22:48:41 följande:

föreslå att DOM hjälper dig med boende på annan ort långt bort!

Är det en bra ide? ni som är insatta?

Ja i ärenden där det är en tydlig hotbild ska man erbjuda skyddat boende..men det KAN finnas omständigheter kring personerna i ärendet som gör det svårt att erbjuda detta. Om man är orolig för att vistelseorten kan avslöjas o dyl kanske det inte är ett alternativ. Mycket svårt att spekulera om såhär när man inte har alla fakta. Om skyddat boende inte kan erbjudas till er bägge försöker man nog skydda barnet. Det är min tanke. I morgon tycker jag att du ska prata med dem om detta, finns det, vad ska uppfyllas för att få skyddat boende (i kommuner där det inte finns kan de köpa in platser hos andra kommuner), vad bör DU göra för att få detta erbjudande och vad kan DE göra för att hjälpa er.
  • Anonym (jjj)

själv skulle jag gärna bo i haparanda bara jag hade barnet hos mig....OM nu problemet ligger där?

• Anonym (Lidis)

Mötet imorse...dom kom sent, jag var i god tid som vanligt. Den ansvariga handläggaren som jag misstänkt ha egna privata problem sa att jag måste ta ett privat samtal så du vet. Dom tänker nu ansöka om LVU på mitt barn...jag bad om att sätt oss i mamma barn placering, vad som helst....dom sa NEJ du får klara dig själv. Du är en bra mamma, men ditt barn måste vi sätta i säkerhet. Ja jag vet sa jag därför har jag försökt på alla vis att hitta lösningar som skyddat boende osv..försökt prata med er, ringde dig  (namn) senast igår .och nu får jag upprepa allt igen för dig. Sa vad jag kontaktat mm...

Så jag undrar vad är bäst...att ringa efter chocken och säga ja sätt mitt barn i familjehem frivilligt...eller låta dom skicka in ansökan om Lvu? Blir ju familjehem ovasett. Jag sa kan ni svara på vad som gäller med ekonomin? blir ju av med allt...bostadsbidraget är högt. vet inte sa dom, ta reda på det....den ansvariga stack ut för att det ringde...kom in och sa jag måste hem nu...Hon har varit sjukskriven i månader jobbar någon dag då och då och JAG ser att hon är sjuk på nåt sätt.

Hon ringer inte dom hon sagt att hon sak göra som ser mig tex bvc, diakoner, gudmor mm dom som ser mitt barn och mig i verkliga livet.

Jag vill sammarbeta ju...och är det bästa då att sätta mitt barn frivilligt? men jag kan ju inte hamna på gatan som jag kommer göra. Dom tror ju att jag ska ordna en ny lägenhet..hur då? Jag sa jag trodde inte att man satte barn i familjehem hur som helst, men jag har tydligen haft fel..jag är ingen perfekt mamma men vem är det?
    Jag tar mitt ansvar och det håller dom med om men mitt barn måste komma i säkerhet. pratade med jourmamman hon blev i chock.....hon sa jag vet att soc ERBJUDIT en annan mamma det du just föreslagit själv men den mamman sa NEJ.

Då tar man inte ansvar anser jag själv om man inte gör allt för sitt barn ovasett läget...
    Jag är nu helt låst.....

Någon som vet skillnaden mellan frivillig och om det går igenom ett Lvu? vad händer med bostadsbidraget? Soc sa att du kommer ju ha umgänge så inte blir du av med det. Jo sa jag, för mitt barn kommer inte stå skriven på min adress även om jag är mamma.

Trodde aldrig detta...trodde inte det..fyyy....har en familjepedagog som jag ska träffa imorgon tyvärr har hon ingen makt, men håller inte med om att soc säger att hon tycker som dom i allt....familjepedagog valde jag själv att ansöka för att jag miste mitt barn och mitt andra barn sitt syskon och ville ha råd hur jag skulle som bäst finnas för mitt levande barn i sorgen...

• vinnis

bara skummat igenom lite när jag såg att TS skrev att vem som helst kan få sina barn omplacerade...Det är det sista dem gör...Jag vet många som levt med missbrukande/psykiskt sjuka föräldrar och inte en jävel gjorde något så...there you go...

• Anonym (jjj)

Jag sörjer med dig ts, men mest sörjer jag för ditt barn som vill komma hemtill mamma men som inte får.

Jag förstår ändå inte hela situationen, du blev överfallen av okända? män....?

Varför förföljer de dig ännu?

Där ligger tydligen problemet

• Anonym (Lisa)
    vinnis skrev 2011-08-31 19:24:25 följande:
    bara skummat igenom lite när jag såg att TS skrev att vem som helst kan få sina barn omplacerade...Det är det sista dem gör...Jag vet många som levt med missbrukande/psykiskt sjuka föräldrar och inte en jävel gjorde något så...there you go...
    det beror på vilken socarbetare man får! Ibland händer allt fel person o det barn som behöver hjälp glöms bort.. there you go^^
  • Anonym (Vad?)
    Anonym (Lidis) skrev 2011-08-31 19:18:11 följande:
    Mötet imorse...dom kom sent, jag var i god tid som vanligt. Den ansvariga handläggaren som jag misstänkt ha egna privata problem sa att jag måste ta ett privat samtal så du vet. Dom tänker nu ansöka om LVU på mitt barn...jag bad om att sätt oss i mamma barn placering, vad som helst....dom sa NEJ du får klara dig själv. Du är en bra mamma, men ditt barn måste vi sätta i säkerhet. Ja jag vet sa jag därför har jag försökt på alla vis att hitta lösningar som skyddat boende osv..försökt prata med er, ringde dig  (namn) senast igår .och nu får jag upprepa allt igen för dig. Sa vad jag kontaktat mm...

Så jag undrar vad är bäst...att ringa efter chocken och säga ja sätt mitt barn i familjehem frivilligt...eller låta dom skicka in ansökan om Lvu? Blir ju familjehem ovasett. Jag sa kan ni svara på vad som gäller med ekonomin? blir ju av med allt...bostadsbidraget är högt. vet inte sa dom, ta reda på det....den ansvariga stack ut för att det ringde...kom in och sa jag måste hem nu...Hon har varit sjukskriven i månader jobbar någon dag då och då och JAG ser att hon är sjuk på nåt sätt.

Hon ringer inte dom hon sagt att hon sak göra som ser mig tex bvc, diakoner, gudmor mm dom som ser mitt barn och mig i verkliga livet.

Jag vill sammarbeta ju...och är det bästa då att sätta mitt barn frivilligt? men jag kan ju inte hamna på gatan som jag kommer göra. Dom tror ju att jag ska ordna en ny lägenhet..hur då? Jag sa jag trodde inte att man satte barn i familjehem hur som helst, men jag har tydligen haft fel..jag är ingen perfekt mamma men vem är det?
    Jag tar mitt ansvar och det håller dom med om men mitt barn måste komma i säkerhet. pratade med jourmamman hon blev i chock.....hon sa jag vet att soc ERBJUDIT en annan mamma det du just föreslagit själv men den mamman sa NEJ.

Då tar man inte ansvar anser jag själv om man inte gör allt för sitt barn ovasett läget...
    Jag är nu helt låst.....

Någon som vet skillnaden mellan frivillig och om det går igenom ett Lvu? vad händer med bostadsbidraget? Soc sa att du kommer ju ha umgänge så inte blir du av med det. Jo sa jag, för mitt barn kommer inte stå skriven på min adress även om jag är mamma.

Trodde aldrig detta...trodde inte det..fyyy....har en familjepedagog som jag ska träffa imorgon tyvärr har hon ingen makt, men håller inte med om att soc säger att hon tycker som dom i allt....familjepedagog valde jag själv att ansöka för att jag miste mitt barn och mitt andra barn sitt syskon och ville ha råd hur jag skulle som bäst finnas för mitt levande barn i sorgen...

Men OJ, jag är stum. Så bör det inte gå till. Det måste finnas orsaker till att de inte godkänner skyddat boende. Gå med på en familjehemsplacering är mitt råd. Prata med ditt ombud och se till att få klarhet i VARFÖR man anser att detta är bäst för barnet. Skriftligen och gå igenom detta med ett ombud.
  • Anonym (inte alltid)

Sociala gör inte alltid ett bra jobb som vissa här tror, tyvärr. Min lillebror blev omplacerad med LVU pågrund av att mamma slog ut några dörrar i huset som skulle bort. Min bror var utplacerad i cirka två år, har dom gjort ett bra jobb? Nej verkligen inte, det dom gjorde har satt DJUPA spår i min brors liv och tryckt ner honom till max. Fruktansvärt att det finns människor som kan göra så mot  barn.

• Anonym (Vad?)
    Anonym (inte alltid) skrev 2011-09-02 13:28:24 följande:
    Sociala gör inte alltid ett bra jobb som vissa här tror, tyvärr. Min lillebror blev omplacerad med LVU pågrund av att mamma slog ut några dörrar i huset som skulle bort. Min bror var utplacerad i cirka två år, har dom gjort ett bra jobb? Nej verkligen inte, det dom gjorde har satt DJUPA spår i min brors liv och tryckt ner honom till max. Fruktansvärt att det finns människor som kan göra så mot  barn.

Ursäkta men det där håller INTE. ingen domstol hade gått på såna argument, inte så länge som två år. Dessutom är det inte soc som avgör huruvida ett barn omhändertas enligt LVU det är domstolen som gör det.
  • Anonym
    Anonym (Vad?) skrev 2011-09-02 14:07:27 följande:
    Ursäkta men det där håller INTE. ingen domstol hade gått på såna argument, inte så länge som två år. Dessutom är det inte soc som avgör huruvida ett barn omhändertas enligt LVU det är domstolen som gör det.
    Eller hur!
    Ibland undrar jag vad dessa människor som slänger sig med denna totalt osanna information vill att "vanligt folk" ska tro.....
    Tror dom verkligen att "vi vanliga" inte fattar något alls och att det går att tuta i oss vadsomhelst!
    Man drar liksom en rövarhistoria, snyftar lite,säger att man älskar sitt barn över allt annat på jorden och att man är en fullkomligt utomordentlig förälder som bara sådär utan anledning har fått sitt barn omhändertaget.
    Dom värsta historierna tycker jag ändå är dom som har fått ett lvu fastställt i kammarrätten, överklagats av föräldern, tagits upp i rätten igen efter 6 hela månader för att till slut ändå bli ett lvu igen...., alltså  fortsatt vård enligt lvu..
    Man har alltså som mamma/pappa haft 6 hela månader på sig att läsa igenom domen, ta den till sig o försöka förändra sin livs sistuation, sitt leverne eller söka hjälp med problemen man har som orsakat ett lvu!
Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU