Inlägg från: Anonym (Vad?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vad?)

Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU

Anonym (mamma) skrev 2011-07-07 20:42:08 följande:
    vet hur jobbigt är att ha sina barn familjehems placerade     jag har mina 2 barn placerade   lvu 
    man tänker dagligen på dom    jag har bara kontakt med dom har dom 1 gång i månaden hos mig men det är inte samma sak    jag blev ditsatt för misshandel av en kopis till mig för att jag va tvungen att dra min dotter i armen när hon va liten  annars så hade hon blivit påkörd av en bil o istället för att hjälpa mig satte den här vännen dit mig o dom valde att tro på henne

Menar du att dina två barn familjehemsplacerade enligt LVU för att du såg till att ditt barn inte blev påkört av en bil? Hur länge har denna placering pågått? När hände detta?
  • Anonym (Vad?)
    Anonym (Lidis) skrev 2011-08-30 21:18:02 följande:
    Ligger på som en galning , ringer om och om igen och jag är sjukskriven. Men gör saker ändå som att jag går på kurser osv för att jag vill göra saker. Har en bra grundutbildning. Men att bara flytta är inte en bra idé långt bort. Dom skulle ( tro mig ) se det som oansvarigt och det är inte lätta att bara "fixa" på en sekund.
    Jag har en diakon som har följt mig som kommer att ringa och prata med utredaren och det ger lite mer tror jag då hon följt mig under lång tid med barnen och varit med på förskolan och sett hur mitt barn blivit behandlat där av personalen.
    Så jag ligger verkligen i som en hök....Jag är ingen som brusar upp utan jag vill sammarbeta som sagt, men det finns även gränser för mig.
    Att jag nyligen blev misshandlad så svårt och inlagd medvetslös på sjukhus och var nära döden är till min nackedel ( hade redan lämnat mitt barn i jourhem då ) var påväg hem från en kurs. Tydligen är det mitt fel, jag utsätter mig för risker.

Vilken otroligt tragisk berättelse du har och jag har inga egentliga tips inför morgondagen annat än att jag önskar dig och ditt barn lycka till. Det soc går på är ju barnets bästa i centrum och med tanke på den hotbild du beskriver finns ju uppenbara faror för ditt barn och det kommer ju soc att gå på. Något som förbryllar mig är varför du inte erbjuds skyddat boende? Hallå kvinnojour tänker jag. Något som kommit på tal?
    Mina varmaste tankar till dig.
  • Anonym (Vad?)
    Anonym (jjj) skrev 2011-08-30 22:48:41 följande:

föreslå att DOM hjälper dig med boende på annan ort långt bort!

Är det en bra ide? ni som är insatta?

Ja i ärenden där det är en tydlig hotbild ska man erbjuda skyddat boende..men det KAN finnas omständigheter kring personerna i ärendet som gör det svårt att erbjuda detta. Om man är orolig för att vistelseorten kan avslöjas o dyl kanske det inte är ett alternativ. Mycket svårt att spekulera om såhär när man inte har alla fakta. Om skyddat boende inte kan erbjudas till er bägge försöker man nog skydda barnet. Det är min tanke. I morgon tycker jag att du ska prata med dem om detta, finns det, vad ska uppfyllas för att få skyddat boende (i kommuner där det inte finns kan de köpa in platser hos andra kommuner), vad bör DU göra för att få detta erbjudande och vad kan DE göra för att hjälpa er.
  • Anonym (Vad?)
    Anonym (Lidis) skrev 2011-08-31 19:18:11 följande:
    Mötet imorse...dom kom sent, jag var i god tid som vanligt. Den ansvariga handläggaren som jag misstänkt ha egna privata problem sa att jag måste ta ett privat samtal så du vet. Dom tänker nu ansöka om LVU på mitt barn...jag bad om att sätt oss i mamma barn placering, vad som helst....dom sa NEJ du får klara dig själv. Du är en bra mamma, men ditt barn måste vi sätta i säkerhet. Ja jag vet sa jag därför har jag försökt på alla vis att hitta lösningar som skyddat boende osv..försökt prata med er, ringde dig  (namn) senast igår .och nu får jag upprepa allt igen för dig. Sa vad jag kontaktat mm...

Så jag undrar vad är bäst...att ringa efter chocken och säga ja sätt mitt barn i familjehem frivilligt...eller låta dom skicka in ansökan om Lvu? Blir ju familjehem ovasett. Jag sa kan ni svara på vad som gäller med ekonomin? blir ju av med allt...bostadsbidraget är högt. vet inte sa dom, ta reda på det....den ansvariga stack ut för att det ringde...kom in och sa jag måste hem nu...Hon har varit sjukskriven i månader jobbar någon dag då och då och JAG ser att hon är sjuk på nåt sätt.

Hon ringer inte dom hon sagt att hon sak göra som ser mig tex bvc, diakoner, gudmor mm dom som ser mitt barn och mig i verkliga livet.

Jag vill sammarbeta ju...och är det bästa då att sätta mitt barn frivilligt? men jag kan ju inte hamna på gatan som jag kommer göra. Dom tror ju att jag ska ordna en ny lägenhet..hur då? Jag sa jag trodde inte att man satte barn i familjehem hur som helst, men jag har tydligen haft fel..jag är ingen perfekt mamma men vem är det?
    Jag tar mitt ansvar och det håller dom med om men mitt barn måste komma i säkerhet. pratade med jourmamman hon blev i chock.....hon sa jag vet att soc ERBJUDIT en annan mamma det du just föreslagit själv men den mamman sa NEJ.

Då tar man inte ansvar anser jag själv om man inte gör allt för sitt barn ovasett läget...
    Jag är nu helt låst.....

Någon som vet skillnaden mellan frivillig och om det går igenom ett Lvu? vad händer med bostadsbidraget? Soc sa att du kommer ju ha umgänge så inte blir du av med det. Jo sa jag, för mitt barn kommer inte stå skriven på min adress även om jag är mamma.

Trodde aldrig detta...trodde inte det..fyyy....har en familjepedagog som jag ska träffa imorgon tyvärr har hon ingen makt, men håller inte med om att soc säger att hon tycker som dom i allt....familjepedagog valde jag själv att ansöka för att jag miste mitt barn och mitt andra barn sitt syskon och ville ha råd hur jag skulle som bäst finnas för mitt levande barn i sorgen...

Men OJ, jag är stum. Så bör det inte gå till. Det måste finnas orsaker till att de inte godkänner skyddat boende. Gå med på en familjehemsplacering är mitt råd. Prata med ditt ombud och se till att få klarhet i VARFÖR man anser att detta är bäst för barnet. Skriftligen och gå igenom detta med ett ombud.
  • Anonym (Vad?)
    Anonym (inte alltid) skrev 2011-09-02 13:28:24 följande:
    Sociala gör inte alltid ett bra jobb som vissa här tror, tyvärr. Min lillebror blev omplacerad med LVU pågrund av att mamma slog ut några dörrar i huset som skulle bort. Min bror var utplacerad i cirka två år, har dom gjort ett bra jobb? Nej verkligen inte, det dom gjorde har satt DJUPA spår i min brors liv och tryckt ner honom till max. Fruktansvärt att det finns människor som kan göra så mot  barn.

Ursäkta men det där håller INTE. ingen domstol hade gått på såna argument, inte så länge som två år. Dessutom är det inte soc som avgör huruvida ett barn omhändertas enligt LVU det är domstolen som gör det.
  • Anonym (Vad?)
    Anonym (Lidis) skrev 2011-09-02 19:25:59 följande:

Nu har jag pratat med en av utredarna i ons på telefon och sa att vänta med att skicka in ansökan om Lvu, ni måste förstå att jag fick en chock och känner mig lite lurad. Hon förstod. Jag sa att egentligen är ni skyldiga att ge mitt barn det bästa och jag har ju kommit med förslag som att sätta oss i mamma barn placering osv osv. mitt barns jourfamiljs mamma sa att det var föräldrar där soc hade erbjudit dom just det men sagt nej och dom barnen var på LVU...men jag kommer med förslaget själv och anses inte ens som en fara för mitt barn.
    Mitt barn ska bara vara där tills jag har fixat ny bostad och kommit tillrätta med medicin. Sa till utredaren att om ni ändå tänker sätta mitt barn i familjehem så vill jag göra det frivilligt. Jag vill inte kriga med er det är absolut det SÄMSTA för mitt barn...
    Jag vill sammarbeta men också få veta mina rättigheter och hur det ska gå för mig att hitta bostad om jag blir av med inkomsten så mitt barn inte blir kvar pga att jag inte hittar nytt. Men jag måste ta reda på allt ensam och det är inte lätt.

Fick höra att om man hade umgänge minst 30 dagar/året får man behålla bostadsbidraget.
    Jag vill ju ha mitt barn hos mig mycket och eftersom jag inte är en olämplig förälder så kommer jag nog kunna få det. Men jag måste ta reda på saker själv som vad som händer med barnbidrag, underhållsbidrag. får underhåll av fk pga att jag har egen vårdnad och fadern är inte med i bilden men han får en räkning hem. Om  familjehemmet ska ha underhållet, vill jag kunna ge det själv utan att blanda in mitt barns fader.

Men om mitt barn nu hamnar i familjehem så blir det frivilligt har jag bestämt och jag vill ha mycket umgänge...sovandes med mig osv och det vet jag att jag kommer att få. Vet också att mycket handlar om pengar att det är dyrare att ha oss båda tillsammans för dom drar ner i denna kommun på pengar. Men kan tycka att då är det ju inte riktigt för mitt barns bästa..

Imorgon kommer mitt barn hem till mig och ska sova här...jag längtar så :) På tisdag möte med soc.

Jag tycker att det låter positivt. Lycka till nu med allt!
  • Anonym (Vad?)
    Anonym (väntar...) skrev 2012-01-29 13:45:38 följande:
    Jasså det säger du? Så vad ska jag göra för att få någon att lyssna då? Jag har sammarbetat hela vägen och inte satt mig emot NÅGOT! Så ja, jag vet att de inte ska kunna begära LVU, ändå har de gjort det och lyckats. Hur kan det komma sig?

Då bedöms bristerna vara så omfattande att de frivilliga insatserna inte leder till något bättre för barnen. Man måste försöka med frivilliga insatser innan man kan få igenom ett LVU, helt riktigt. Säg att en familj går med på frivilliga insatser. Under denna tid tycker soc inte att det blir bättre för barnen, det bedöms fortfarande finnas påtagliga risker för barnen. DÅ kan socialtjänsten ansöka om LVU. Men det är oerhört svårt att få igenom.
  • Anonym (Vad?)
    Anonym (väntar...) skrev 2012-01-29 21:46:30 följande:
    tyvärr har du fel, och många andra i denna tråden också. Dessvärre antar jag att det spelar mindre roll vad jag säger för ni kommer ändå inte tro på mig...

Nu skrev jag inte att det verkligen ÄR så att föräldrarna brister utan att det BEDÖMS att de gör det. Vesäntlig skillnad för alla de som får orättvisa beslut. Det var ingen värdering från mig gentemot dig som förälder.
  • Anonym (Vad?)
    Anonym (Vad?) skrev 2012-01-30 08:42:16 följande:

Nu skrev jag inte att det verkligen ÄR så att föräldrarna brister utan att det BEDÖMS att de gör det. Vesäntlig skillnad för alla de som får orättvisa beslut. Det var ingen värdering från mig gentemot dig som förälder.

Vän av ordning korrigerar stavfel, väsentlig ska det vara. 

• Anonym (Vad?)
    Anonym (väntar...) skrev 2012-01-30 13:32:25 följande:
    Tack för tydligheten! Många här på FL (som inte varit med om det själva såklart) går in och anser att det ÄR så, och vill inte lyssna på någon annan förklaring utan då vill föräldern ifråga endast skrämma folk och har ingen insikt...
    Förlåt för att även jag drog alla över en kam, man ser tyvärr lite rött efter ett tag i dessa trådar :/ 

Det är lätt hänt. Ursäkten godtagen och jag ber om ursäkt för om jag var otydlig från början.
Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU