Anonym (Lidis) skrev 2011-08-31 19:18:11 följande:
Mötet imorse...dom kom sent, jag var i god tid som vanligt. Den ansvariga handläggaren som jag misstänkt ha egna privata problem sa att jag måste ta ett privat samtal så du vet. Dom tänker nu ansöka om LVU på mitt barn...jag bad om att sätt oss i mamma barn placering, vad som helst....dom sa NEJ du får klara dig själv. Du är en bra mamma, men ditt barn måste vi sätta i säkerhet. Ja jag vet sa jag därför har jag försökt på alla vis att hitta lösningar som skyddat boende osv..försökt prata med er, ringde dig (namn) senast igår .och nu får jag upprepa allt igen för dig. Sa vad jag kontaktat mm...
Så jag undrar vad är bäst...att ringa efter chocken och säga ja sätt mitt barn i familjehem frivilligt...eller låta dom skicka in ansökan om Lvu? Blir ju familjehem ovasett. Jag sa kan ni svara på vad som gäller med ekonomin? blir ju av med allt...bostadsbidraget är högt. vet inte sa dom, ta reda på det....den ansvariga stack ut för att det ringde...kom in och sa jag måste hem nu...Hon har varit sjukskriven i månader jobbar någon dag då och då och JAG ser att hon är sjuk på nåt sätt.
Hon ringer inte dom hon sagt att hon sak göra som ser mig tex bvc, diakoner, gudmor mm dom som ser mitt barn och mig i verkliga livet.
Jag vill sammarbeta ju...och är det bästa då att sätta mitt barn frivilligt? men jag kan ju inte hamna på gatan som jag kommer göra. Dom tror ju att jag ska ordna en ny lägenhet..hur då? Jag sa jag trodde inte att man satte barn i familjehem hur som helst, men jag har tydligen haft fel..jag är ingen perfekt mamma men vem är det?
Jag tar mitt ansvar och det håller dom med om men mitt barn måste komma i säkerhet. pratade med jourmamman hon blev i chock.....hon sa jag vet att soc ERBJUDIT en annan mamma det du just föreslagit själv men den mamman sa NEJ.
Då tar man inte ansvar anser jag själv om man inte gör allt för sitt barn ovasett läget...
Jag är nu helt låst.....
Någon som vet skillnaden mellan frivillig och om det går igenom ett Lvu? vad händer med bostadsbidraget? Soc sa att du kommer ju ha umgänge så inte blir du av med det. Jo sa jag, för mitt barn kommer inte stå skriven på min adress även om jag är mamma.
Trodde aldrig detta...trodde inte det..fyyy....har en familjepedagog som jag ska träffa imorgon tyvärr har hon ingen makt, men håller inte med om att soc säger att hon tycker som dom i allt....familjepedagog valde jag själv att ansöka för att jag miste mitt barn och mitt andra barn sitt syskon och ville ha råd hur jag skulle som bäst finnas för mitt levande barn i sorgen...
Men OJ, jag är stum. Så bör det inte gå till. Det måste finnas orsaker till att de inte godkänner skyddat boende. Gå med på en familjehemsplacering är mitt råd. Prata med ditt ombud och se till att få klarhet i VARFÖR man anser att detta är bäst för barnet. Skriftligen och gå igenom detta med ett ombud.