Inlägg från: Anonym (kanske) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kanske)

Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU

Kliver in i klubben.

1an (6 år) - placerad sedan ett år tillbaka. Väntar på omprövning av LVU till förvaltningsrätten om 3 veckor.

2an (2 år) - Utredningen med förslag om LVU lämnas till nämnden i början av augusti.

Anklagad för: Jag vet inte. Socialen spinner loss på att jag har en asperger diagnos och säger att jag har svårigheter som jag inte har. Läser man utredningen från neuropsykiatriska så står det t.ex att en av mina styrkor är att lösa vardagliga problem och att jag är flexibel. soc skriver att jag är oförmögen till det.

dom skriver att jag har en empatistörning och är svagbegåvad fast utredningen från neuropsykiatriska säger att jag inte har någon empatistörning och att jag ligger över den övre gränszonen vad gäller intelligens.

• Anonym (kanske)
    Anonym skrev 2011-07-09 03:31:25 följande:
    Ha LVU på sina barn endast för att man har asperger kan väl inte va den enda anledningen!Har själv asperger, har 3 barn och ingen som helst kontakt med Soc mer än i jobbet ibland,jobbar som förskole lärare. Känneräven  många med den diagnosen som både har 1,2,3 och 4 barn och inte fått nåt LVU på barnen, som inte har något behov av Soc hjälp överhuvettagetSså att aneldningen skulle vara asperger är absurt!Nånstans så måste dom ha haft en misstanke,  en anledning till att ens påbörja utredning och nåt bevis på omsorgslöshet iom ett LVU
    när jag träffar nya människor beter jag mig märkligt. har svårt för ögonkontakt och pratar snabbt och otydligt. visar inget kroppsspråk. sen släpper det där när jag lärt känna folket. men soc tror att jag är helt oförmögen till de sakerna och målar upp det som jätteallvarligt
  • Anonym (kanske)
    smulpaj01 skrev 2011-07-09 15:00:12 följande:
    Oavsett hur DU beter dig nar du traffar nya manniskor sa behover det inte betyda att dina barn tar efter. Aven om man sager "barn gor inte som man sager utan som man sjalv gor" sa tror jag nog du ar formogen att lara dina barn trots dina egna problem?
    Ja det tror jag och psykiatrin också..
  • Anonym (kanske)
    Anonym (Lidis) skrev 2011-08-30 18:25:34 följande:
    .........
    Till imorgon: Föreslå kontaktfamilj!!!!! Motivera det med att du får chans att må bättre, ditt barn får ett större nätverk (mycket viktigt).

Har du någon kontakt på psykiatrin? Föreslå isåfall att ni snarast ska ha ett möte med den personen för att diskutera en rehabiliteringsplan.

I det långa loppet? Har du möjlighet att flytta till ett bättre område/stad? (Nämn inte det för soc för det kan ses som negativt för ditt barn)
    Hur gammal är barnet?
  • Anonym (kanske)

Fick detta meddelande på facebook idag så tänkte tipsa vidare då. :)

www.socialportal.se
    En nyöppnad sida för drabbade och intresserade. Kom in i forumet och sprid sen detta meddelande så fler kommer in.

• Anonym (kanske)
    Anonym skrev 2011-09-03 10:38:11 följande:
    Den sidan har funnits länge! Inte alls ny! Hurvida den är seriös eller inte för du själv efter att ha varit med ett tag bedöma!
    Vad känner du till om dem? Jag har aldrig hört om den förut och har länge varit negativa till alla sorters föreningar och dyl. eftersom det till stor del bara är folk som gapar om att soc är maktmissbrukande kidnappare. Men av språket att döma på den här sidan så verkar det ju lite mer seriöst än så.
  • Anonym (kanske)
    Anonym (vän) skrev 2011-11-11 15:39:31 följande:
    Fråga till er här;

Någon som hört någonting om Oasen i Aneby?
    Utredningshem/HVB/osv.

ALLT är av intresse!! 
    Dom är jättebra. Kan inte gå in på varför då folk kan känna igen. Men dom ser verkligen till barnets bästa, försöker hitta lösningar som passar familjen/villiga att diskutera olika lösningar.
  • Anonym (kanske)
    Anonym (hjäälp?!) skrev 2011-12-14 12:39:49 följande:
    Hej, jag har skrivit här förut, dock så var min dotter fortfarande lvuplacerad då.
    Nu har jag vunnit i rätten så hon är SoL placerad.. MEN jag får fortfarande inte ta hem henne över EN dag, och nu- 5 månader efter jag vunnit- så har jag fortfarande RESTRIKTIONER?!?!?!?!

(måste påpeka att jag vann i rätten då nämnden ansåg att jag inte gjort något fel i mitt föräldraskap, och att det var en felaktig placering, men med tanke på att hon då varit placerad såpass länge utan att få träffa mig så ansåg både jag och rätten att det var bäst att få tillbaka de band som vi en gång haft mellan oss, det barn som socialen tagit från oss)

Jag har sagt till familjehemmet att jag vill ha min dotter hos mig i min stad åtminstonde 1 dag per månad, samt 3 av de 4 umgängen jag har i deras hemstad- 15 mil ifrån mig.......

Min dotter är 2 år, känner igen mig samt hennes mormor, hon blir alltid jätte glad då vi kommer på umgängen, ler, skrattar, ska alltid kramas och pussas, och hon kallar mig för mamma.

Enligt familjehemmet och socialen så är hon otrygg, och är nedstämd i 2 dygn efter jag (alt jag OCH min mamma) farit där i från..
    Så jag kommer tydligen inte få ha henne hemma alls.

Socialens långsiktsplan är INTE att jag ska få hem henne, utan att vi inom ett år ska få ha henne över en helg.

Är det bara jag som tykcer att det är sjukt?!

Jag ska på möte med familjen och socialen om ca 1½ timma, kan någon snälla säga hur jag ska gå tillväga för att bevisa dom fel?

Har med mig domstolsbeslutet där det står att jag inte ska ha några restiktioner, och att jag ska få ta hem henne då jag vill... Mer än så har jag inte.
    Rent krasst. Ge socialtjänsten en planering som du har skrivit ihop själv.
    Säg att dom har att rätta sig efter den och om de inte gör de så har de inga lagliga rättigheter att hålla kvar din dotter utan måste då ansöka om ett nytt LVU. Ett nytt LVU är svårt att få igenom om det är som du säger, för det är bara att du uppvisar domen då.

Exempel på planering.
    Vecka 1. Familjehemmet och dottern kommer hem till dig 3 timmar.
    Vecka 2. Fam och dottern kommer till dig 4 timmar och de kan ta en promenad på en timme eller två.
    Vecka 3. Du och dottern själva i hemmet 3 timmar, 2 tillfällen i veckan.
    Vecka 4. Övernattning fredag-lördag.
    Vecka 5. Ett umgänge under veckan + övernattning hela helgen.
    Vecka 6. Flyttar till dig.. Familjehemmet kommer på besök första 3 dagarna och tonar sen ut sakta över en lång period.

Om dom inte går med på detta så anmäl till JO samt ta kontakt med socialtjänstens verksamhetschef och be om ett möte.  Om de inte tycker detta är en bra planering så kan du alltid kontra med att fråga hur kommunens planering gällande överflytt till familjehem ser ut. I många fall är den inte mer än 2-3 träffar och sedan 1 övernattning innan flytt.
  • Anonym (kanske)
    Anonym skrev 2012-01-30 02:43:05 följande:
    Troligast pga av att fler barn blir misshandlade. Det går dock inte att säga helt säkert för mörkertalet är stort. 
    Om man går igenom de domar från kammarrätten som gäller LVU så visar det sig att knappt 2 av 10 handlar om faktisk misshandel.
  • Anonym (kanske)
    Anonym (mamma till två) skrev 2012-01-30 14:14:50 följande:
    Gå och läs beslutet i era utredningspapper så får du ju veta vad just du brister i?
    Och hur menar du att man ska agera när det står formuleringar som t.ex att man inte har förmåga att älska sitt barn?
    Skulle jag kämpa, och överhuvudtaget gå på förhandlingar om jag inte älskade mitt barn?
    Jag vet mycket väl att man kan vrida och vända på den formuleringen till dödagar... Och det är JUST DÄR socialtjänsten gör FEL. Dom behöver vara tydligare! Det fungerar inte att vara så luddig. Ge konkreta exempel på vad som är fel och FRAMFÖR ALLT berätta hur man gör på ett bättre sätt. Om ingen berättar och ger oss bättre alternativ så kan vi omöjligt förändra oss.
  • Anonym (kanske)

Först beslutas att barn nr 1 ska omhändertas. 3 veckor senare avslås ansökan om LVU på barn nr 2 (med motiveringen att inga brister i hemmet har kunnat påvisas).

Ingen av barnen har uppvisat några skador. Samma utredning ligger till grund för båda barnens ansökningar. Dom har bara klippt och klistrat och bytt ut namnen. Hur kommer det sig att det ändå är skillnad?

• Anonym (kanske)
    Anonym (mamma till två) skrev 2012-01-30 23:00:31 följande:
    Vill och vill, du har ju rätt att få ta del av den, det finns alltid ett mål med hela utredningen om än det inte handlar om en hemflytt så finns en vårdplan! Du kan ju gå till receptionen och begära ut allt om dina barn eftersom du är vårdnadshavare.

Stötta varandra då i det som är väsentligt i stället för att bara kasta dynga på soc.
    Det finns faktiskt vissa regleringar som gör att om man bedömer att barnet har stort skyddsbehov så får föräldrarna inte tillgång till journaler, familjehemmets namn mm. Det används bland annat där soc misstänker att föräldrarna kan avvika med barnet.
    Läs lite om förstärkt familjehem t.ex.
  • Anonym (kanske)

Mer än 30% av de som fått barnen omhändertagna har sökt hjälp själva på socialkontoret. Min långtgående erfarenhet inom det här området gör att jag bedömer att ca 2 av 10 ärenden ligger inom den gränszon där man kan ifrågasätta riktigheten. Jättemånga av de här ärendena hade gått att lösa "snabbt" med rätt insatser.
    Största felet är egentligen att många socialkontor helt lämnar föräldrarna till sitt öde såfort det finns ett fastställt LVU. Föräldrarna söker upprepade gånger kontakt, men får minimalt eller ens något umgänge alls. Man får inte ta del av journaler. Socialstyrelsen och JO riktar kritik, men vad hjälper det? Socialkontoret begår samma misstag igen ett par veckor efter kritiken.

Det är så löjligt att påstå att man är insatt om man envetet bara ser till vad lagtexten säger och tror att det faktiskt fungerar..

Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU