• smulpaj01

Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU

Anonym skrev 2011-06-09 19:20:44 följande:
    Hej, jag är helt ny  i den här tråden, men jag tycker att ni borde läsa "anxiety by proxy" på nkmr.org
    Det är vad jag varit med om. kanske fler här som varit med om.
    Hittade inte ??
  • smulpaj01
    Anonym skrev 2011-06-09 22:57:35 följande:
    www.nkmr.org/artikel_lvu_barnmisshandel_i_lag...
    fast man måste skrolla ner, så det inte hamnar på munchaussen by proxy, helt olika saker nämligen ^^
    Jadu, det där beteendet är det nog många många föräldar som råkar ut för. Jag tror det är mer vanligt än ovanligt tyvärr.

Särskilt reagerade jag på detta citat:

"En av offrets släktingar säger exempelvis: "Om hon hade misskött barnen, hade jag anmält henne." I utredningen blir det: " Släktingen har funderat på att anmäla henne."

Precis såna formuleringar fanns det många av i den utredning socialtjänsten gjorde på mig och min familj.
    Tyvärr kan man inte ändra i utredningen då den är skriven, vilket gör att felaktiga formuleringar som denna är vad rätten får kännedom om.
    Det gör det "lätt" för soc att få igenom ett tvångsomhändertagande/LVU och socsekreteraren har "räddat" ännu ett barn och kan känna sig duktig. Vansinne!!!
  • smulpaj01

Sista anonym : Läs länken så kanske du förstår vad vi pratar om, litet tips bara

• smulpaj01
    mamman64 skrev 2011-06-16 21:37:18 följande:
    Självklart finns det anledningar till att barn blir placerade.
    Men vad jag upprörs av är att så många barn i Sverige som blivit placerade inte fått det bättre, utan kanske tom sämre mot innan pga familjer som inte alls kan tillgodose barnets behov av trygghet.
    Och där har de sociala myndigheterna ett stort ansvar till att så många barn och vuxna idag har fått men för livet med olika diagnoser.
    Sociala myndigheterna måste ha bättre kontroll av de familjer dom "anställer"!
     Otaliga berättelser finns genom åren men oxå på senare tid om hur barn blivit kränkta o misshandlade både psykiskt och fysiskt av familjehemmen.
    Det måste bli en lagändring så att en socialarbetare kan ställas till svars. Indirekt så behandlar de barnet lika illa som biologiska föräldern iom att de placerar barnet hos en familj som är olämplig och som kanske själva skulle behöva bli föremål för en utredning!
    Många barn hamnar i ett läge av "pest eller kolera" i samband med en placering-tyvärr!!
    Tackar sa mycket for denna text, just detta ligger mig namligen varmt om hjartat da jag har hjalpt sa manga barn  att fa atervanda till sitt familjehem, men med den HJALP dem behover, att komma ur askan i elden ar inte okej - for nagot barn!
  • smulpaj01
    mamman64 skrev 2011-06-16 21:37:18 följande:
    Självklart finns det anledningar till att barn blir placerade.
    Men vad jag upprörs av är att så många barn i Sverige som blivit placerade inte fått det bättre, utan kanske tom sämre mot innan pga familjer som inte alls kan tillgodose barnets behov av trygghet.
    Och där har de sociala myndigheterna ett stort ansvar till att så många barn och vuxna idag har fått men för livet med olika diagnoser.
    Sociala myndigheterna måste ha bättre kontroll av de familjer dom "anställer"!
     Otaliga berättelser finns genom åren men oxå på senare tid om hur barn blivit kränkta o misshandlade både psykiskt och fysiskt av familjehemmen.
    Det måste bli en lagändring så att en socialarbetare kan ställas till svars. Indirekt så behandlar de barnet lika illa som biologiska föräldern iom att de placerar barnet hos en familj som är olämplig och som kanske själva skulle behöva bli föremål för en utredning!
    Många barn hamnar i ett läge av "pest eller kolera" i samband med en placering-tyvärr!!
    Oj..... herregud........ jag som nastan trodde att jag var ensam om dessa tankar.

Sa sant det du skriver!!!
  • smulpaj01
    Anonym (kanske) skrev 2011-07-09 09:55:27 följande:
    när jag träffar nya människor beter jag mig märkligt. har svårt för ögonkontakt och pratar snabbt och otydligt. visar inget kroppsspråk. sen släpper det där när jag lärt känna folket. men soc tror att jag är helt oförmögen till de sakerna och målar upp det som jätteallvarligt
    Oavsett hur DU beter dig nar du traffar nya manniskor sa behover det inte betyda att dina barn tar efter. Aven om man sager "barn gor inte som man sager utan som man sjalv gor" sa tror jag nog du ar formogen att lara dina barn trots dina egna problem?
  • smulpaj01
    Anonym skrev 2011-07-11 11:55:53 följande:
    Total osanning!
    Klart det behövs bevis i domstolarna!
    Och det självklart åt båda hållen!
    Ehh.......... NEJ, soc behover inga bevis, det enda dem behover ar sin utredning som kan vara vinklad hur som helst. Inga bevis behovs for nagonting!!!
  • smulpaj01
    Anonym skrev 2011-07-11 16:25:47 följande:
    Jasså.... inte?
    Och hur går det till under förhandlingen i Rättsalen sen då menar du?
    Juristerna läser igenom Soc vinklade utredning och utan någon annans talan fastställer dom.... eller vad menar du?
    Utredningen kan vara hur vinklad den vill, den i sig är väl inget bevis på ev vanvård! 
    Finns så många konkreta bevis som läggs upp under en LVU förhandling som i sin tur då i så fall själfallet leder till ett LVU!
    Det gar till som du beskriver.........
  • smulpaj01
    Anonym skrev 2011-09-02 14:59:42 följande:
    Eller hur!
    Ibland undrar jag vad dessa människor som slänger sig med denna totalt osanna information vill att "vanligt folk" ska tro.....
    Tror dom verkligen att "vi vanliga" inte fattar något alls och att det går att tuta i oss vadsomhelst!
    Man drar liksom en rövarhistoria, snyftar lite,säger att man älskar sitt barn över allt annat på jorden och att man är en fullkomligt utomordentlig förälder som bara sådär utan anledning har fått sitt barn omhändertaget.
    Dom värsta historierna tycker jag ändå är dom som har fått ett lvu fastställt i kammarrätten, överklagats av föräldern, tagits upp i rätten igen efter 6 hela månader för att till slut ändå bli ett lvu igen...., alltså  fortsatt vård enligt lvu..
    Man har alltså som mamma/pappa haft 6 hela månader på sig att läsa igenom domen, ta den till sig o försöka förändra sin livs sistuation, sitt leverne eller söka hjälp med problemen man har som orsakat ett lvu!

Du är skrämmande naiv, eller så är du bara okunnig/oerfaren?!
Svar på tråden Tills oss som fått/lr har barnen placerade i familjehem med LVU