• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • Mornie Alantie
    Odhos skrev 2011-04-13 20:49:10 följande:
    Men Sagan om Ringen var ju i princip okänt innan filmen kom. Vem läste en bok skriven innan första världskriget liksom? Hade inte filmen kommit hade många säkert inte vetat vem Tolkien var ens.

Fråga era vänner om dom vet att Sagan om Ringen är baserat på en bok så får ni se själva, det är nog inte alla som vet. Kanske om man är någon form av bokmal, men en modern människa nej Glad
    1) Boken kom ca 1955. Det är 40 år efter första världskriget.

2) Jag är 100% säker på att alla mina vänner och bekanta både känner till boken och har läst den.

3) Jag hoppas att du är ett troll.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Odhos
    En Åsa skrev 2011-04-13 20:54:18 följande:
    Å herregud, jag säger det igen: Allmänbildning! Jag tänkte det redan när du skrev ditt första inlägg men jag måste fråga: Du driver med oss eller hur??? Ingen vuxen människa kan väl ändå tro att första världskriget var efter 50-talet??
    Jag vet inte när boken är skriven, det var någon i tråden som sa att Tolkien skrev den innan första världskriget. Nog kan jag historia!
    vinterblomma skrev 2011-04-13 20:53:01 följande:
    Okänd innan filmen? Sa du OKÄND! Herre gud, jag hoppas verkligen att du gör dig dummare än du är för annars tycker jag riktigt synd om dig och den lilla inskränkta värld du verkar leva i.
    Ptja, det var ju först efter filmen som man såg det överallt. Jag såg då inga affischer, plastfigurer, leksaker, spel osv innan filmen kom. Så ja, boken var relativt okänd innan filmen.
  • Lavish
    Odhos skrev 2011-04-13 20:51:36 följande:
    Tror ingen här blir "provocerad" av denna diskussion. Varför skulle någon bli det?

Jag har redan förklarat i språktråden, läs den innan du kastar ur dig falska anklagelser (som dessutom strider mot regelverket).
    med tanke på att du trollar så är det inte så provocerande längre nej.
  • Dimitra
    Odhos skrev 2011-04-13 20:56:48 följande:
    Jag såg då inga affischer, plastfigurer, leksaker, spel osv innan filmen kom. Så ja, boken var relativt okänd innan filmen.
    Du är för go du
    The Dimitra universe.
  • Mylla
    Odhos skrev 2011-04-13 18:21:21 följande:
    Hej Veronika.

Kul att din dotter skriver om alver!

Det är ett vanligt missförstånd att Tolkien "kom på" alverna. Egentligen var det ett företag som heter Blizzard, som bla gjort dataspelet World Of Warcraft. Innan WoW kom fanns det ett gäng spel gjorda på 90-talet, och om jag inte minns fel var det i del 2 som alverna först dök upp:

en.wikipedia.org/wiki/Warcraft_II:_Tides_of_Darkness  som kom 1995

Sagan om Ringen och Tolkiens film kom först några år senare:

www.imdb.com/title/tt0120737/  alltså inte förrän 2001

Hoppas du blev lite klokare.
    Taskmört, tänker du inte på det stackars barnet som blir utskrattat av sina kamrater? De andra ungarna lär ju ha ett hum om detta.
  • hervor
    Odhos skrev 2011-04-13 20:49:10 följande:
    Men Sagan om Ringen var ju i princip okänt innan filmen kom. Vem läste en bok skriven innan första världskriget liksom? Hade inte filmen kommit hade många säkert inte vetat vem Tolkien var ens.

Fråga era vänner om dom vet att Sagan om Ringen är baserat på en bok så får ni se själva, det är nog inte alla som vet. Kanske om man är någon form av bokmal, men en modern människa nej Glad
    HAHA!

Yeah right

Antingen så trollar du, eller så är du extremt obildad. 
  • Lavish
    Lavish skrev 2011-04-13 20:57:40 följande:
    med tanke på att du trollar så är det inte så provocerande längre nej.
    Dock trist om TS verkligen vidarebefodrade din "information" till sin dotter och hon kommer redovisa det i skolan imorgon. Å andra sidan lär sig väl både TS och hennes dotter en läxa om opålitliga källor på nätet... 
  • vinterblomma
    Odhos skrev 2011-04-13 20:56:48 följande:
    Jag vet inte när boken är skriven, det var någon i tråden som sa att Tolkien skrev den innan första världskriget. Nog kan jag historia!
    vinterblomma skrev 2011-04-13 20:53:01 följande:
    Okänd innan filmen? Sa du OKÄND! Herre gud, jag hoppas verkligen att du gör dig dummare än du är för annars tycker jag riktigt synd om dig och den lilla inskränkta värld du verkar leva i.
    Ptja, det var ju först efter filmen som man såg det överallt. Jag såg då inga affischer, plastfigurer, leksaker, spel osv innan filmen kom. Så ja, boken var relativt okänd innan filmen.
    Tolkien skrev de flesta böckerna efter första världkriget. En hel del av hans upplevelser där ligger till grund för hans författarskap. Vet inte så här på rak arm hur många han skrivit men minst 7-8 st är det. Många fler än trioligin och Bilbo alltså.

Så för att var känd och tillhöra allmänbildningen måste det alltså finnas affischer och plastfigurer?
    *gråter och dunkar huvet i tangentbordet i förtvivlan över den allmänna dumheten*
  • Odhos
    Mylla skrev 2011-04-13 20:58:34 följande:
    Taskmört, tänker du inte på det stackars barnet som blir utskrattat av sina kamrater? De andra ungarna lär ju ha ett hum om detta.
    Jag försökte bara hjälpa till, var inte meningen att lura någon. Förhoppningsvis tittade TS tillbaka i tråden, hon hade trots allt rätt från början, det var Tolkien och ingen annan som kom på det här med alver Glad
  • En Åsa
    Lavish skrev 2011-04-13 20:59:01 följande:
    Dock trist om TS verkligen vidarebefodrade din "information" till sin dotter och hon kommer redovisa det i skolan imorgon. Å andra sidan lär sig väl både TS och hennes dotter en läxa om opålitliga källor på nätet... 
    och kanske skaffar sig lite allmänbildning hon också. Eftersom det finns en risk att hon faktiskt gick på det som skrevs så visste ju inte hon heller att det var böcker från början...
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?