• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • smultronhesten
    infragilis skrev 2011-04-13 22:24:38 följande:
    Människan som inte kände till Tolkien och Lerwis kallar någon annan ignorant! Skål
    Skål
  • Anova
    lokisse skrev 2011-04-13 22:22:49 följande:
    ja niebelungenlied
    Jag känner väl till historien.. Hur vet du att han växte upp med det? Tolkien är väl framför allt tillhörande England?
  • lokisse
    Anova skrev 2011-04-13 22:29:50 följande:
    Jag känner väl till historien.. Hur vet du att han växte upp med det? Tolkien är väl framför allt tillhörande England?
    det är tysk almänbildning och jag tror inte att det inte skulle ha tagits upp i ett hem med hemundervisning av den tyska mamman.
    Nej det tror jag inte!
  • Anova
    lokisse skrev 2011-04-13 22:32:58 följande:
    det är tysk almänbildning och jag tror inte att det inte skulle ha tagits upp i ett hem med hemundervisning av den tyska mamman.
    Hon var väl britt?
  • La Lola

Jag skrattar så tårarna rinner!
    Detta är hittils årets roligaste tråd! 

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Odhos skrev 2011-04-13 21:52:24 följande:
    Jag har inte blockat dig eller någon annan.
    Um...jo.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • musli

Tolkiens pappa var från Staffordshire, Handsworth om jag inte minns fel. Mamman var från Suffield väl???
    Ingen tysk där inte.....     Rolig tråd det här!!! 

Hanna 050511 & Elias 090910
  • lokisse
    Anova skrev 2011-04-13 22:35:45 följande:
    Hon var väl britt?
    japp det var hon!
    Nej det tror jag inte!
  • entity
    Anova skrev 2011-04-13 22:35:45 följande:
    Hon var väl britt?
    Jo, båda hans föräldrar var britter, han föddes dock i Sydafrika vill jag minnas men flyttade därifrån under småbarnstiden någon gång. Så du har helt rätt!
  • kaosfuralles

Enligt mina källor (mina rollspelande nördvänner=) stöter man tidigast på alver i den nordiska mytologin. Därifrån spred sig alverna till andra nordeuropeiska folk och då också till Storbritannien där de blandades med den keltiska mytologin.

Känns nu som att denna diskussionen inte är så intressant längre. Funderar inte längre på var alver kommer ifrån utan var och under vilken sten i Sverige man bott under som har fått en att helt missa att sagan om ringen är en bok. Att antyda att man skulle vara litteraturstuderande för att veta detta känns ju som ett mindre hån mot den utbildningen. Fruktansvärt komiskt.

Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?