• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • lokisse
    Anova skrev 2011-04-13 22:35:45 följande:
    Hon var väl britt?
    du har rätt.
    jag blandar ihop mig.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    entity skrev 2011-04-13 22:40:18 följande:
    Jo, båda hans föräldrar var britter, han föddes dock i Sydafrika vill jag minnas men flyttade därifrån under småbarnstiden någon gång. Så du har helt rätt!
    japp!
    Nej det tror jag inte!
  • entity

Jag fattar ändå inte hur man kan ha missat det *S* förlåt, men det var rejält kul! Årets bästa tror jag!

..både tolkien och CS Lewis hör ju till allmänbildningen att iaf hört talas om kan jag tycka, hur kan man ha missat något liknande tänker jag,

Men som sagt, det handlar väl om vad man har för intresse! Jag kan ingenting öht om dataspel ;) Och jag föredrar böckerna före filmerna!

• entity
    lokisse skrev 2011-04-13 22:42:13 följande:
    japp!
    Glad
  • PrincessOfIce

Eh? läst igenom hela tråden.. Vilken lustig sörja ni skapat!

Till att börja med så hette han John Ronald Reuel Tolkien  Alltså JRR Tollkien..
    Han föddes 3 Januari år 1892 i Bloemfontein, Oranjefristaten..  Det är det nederländska namnet för Blomfontän och är en stad i Sydafrika..

Bilbo publicerades år 1937 och Sagan om Ringenböckerna kom ut 1954 och 1955..

Ta och läs på lite.. Så jäkla svårt är det inte att googla samt att ibland kommer det intressanta dokumentärer på tv.. Såg en om Tolkien för några månader sen....

http://sv.wikipedia.org/wiki/J.R.R._Tolkien

• Lavish
    PrincessOfIce skrev 2011-04-13 22:48:04 följande:
    Eh? läst igenom hela tråden.. Vilken lustig sörja ni skapat!

Till att börja med så hette han John Ronald Reuel Tolkien  Alltså JRR Tollkien..
    Han föddes 3 Januari år 1892 i Bloemfontein, Oranjefristaten..  Det är det nederländska namnet för Blomfontän och är en stad i Sydafrika..

Bilbo publicerades år 1937 och Sagan om Ringenböckerna kom ut 1954 och 1955..

Ta och läs på lite.. Så jäkla svårt är det inte att googla samt att ibland kommer det intressanta dokumentärer på tv.. Såg en om Tolkien för några månader sen....

sv.wikipedia.org/wiki/J.R.R._Tolkien
    Jag har varit i Bloemfontein, rekommenderas! 
  • kaosfuralles
    entity skrev 2011-04-13 22:42:39 följande:

Jag fattar ändå inte hur man kan ha missat det *S* förlåt, men det var rejält kul! Årets bästa tror jag!

..både tolkien och CS Lewis hör ju till allmänbildningen att iaf hört talas om kan jag tycka, hur kan man ha missat något liknande tänker jag,

Men som sagt, det handlar väl om vad man har för intresse! Jag kan ingenting öht om dataspel ;) Och jag föredrar böckerna före filmerna!

Men du vet väl att det finns ett spel som heter Super Mario Bros (TV-spel och inte dator jag vet) och det är ju typ på samma nivå... Vet du inte det får vi vända och börja göra oss roliga på din bekostnad istället!=)
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?