• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • ashera
    Lavish skrev 2011-04-13 20:59:01 följande:
    Dock trist om TS verkligen vidarebefodrade din "information" till sin dotter och hon kommer redovisa det i skolan imorgon. Å andra sidan lär sig väl både TS och hennes dotter en läxa om opålitliga källor på nätet... 
    Konstigt att inte ts reagerade på inlägget, kan det verkligen finnas TVÅ personer som inte har koll på böckerna?
  • hervor

Odhos:

Hade boken inte varit nämnvärt populär, hade den aldrig blivit film

Tolkien var JÄTTEkänd även tidigare och kan sägas vara den som lade grunden till den moderna fantasyn.
    ALLA jag känner, visste att filmerna var baserade på Tolkiens böcker när de gick och såg dem. Däremot hade inte alla läst böckerna (ca hälften hade kanske gjort det.) Men nog visste man.

Man behöver inte vara intresserad av litteratur. Men som sagt - vissa saker hör till allmänbildningen att veta.

Precis som jag inte är nämnvärt intresserad av spel, men jag vet ändå vad World of Warcraft är

När det gäller alver:

Moderna fantasyalver, kan sägas vara Tolkiens uppfinning. Han baserade dock (som tidigare nämnts) dessa figurer på liknande varelser i b la keltisk och nordisk mytologi.

• Denebola
    Odhos skrev 2011-04-13 21:02:03 följande:
    Jag försökte bara hjälpa till, var inte meningen att lura någon. Förhoppningsvis tittade TS tillbaka i tråden, hon hade trots allt rätt från början, det var Tolkien och ingen annan som kom på det här med alver Glad
    Riiight...
  • lokisse
    vinterblomma skrev 2011-04-13 21:01:06 följande:
    Tolkien skrev de flesta böckerna efter första världkriget. En hel del av hans upplevelser där ligger till grund för hans författarskap. Vet inte så här på rak arm hur många han skrivit men minst 7-8 st är det. Många fler än trioligin och Bilbo alltså.

Så för att var känd och tillhöra allmänbildningen måste det alltså finnas affischer och plastfigurer?
    *gråter och dunkar huvet i tangentbordet i förtvivlan över den allmänna dumheten*
    manga fler inte alla blev klara och inte alla är översatta och det finns även andra saker än romaner.
    Nej det tror jag inte!
  • Odhos
    ashera skrev 2011-04-13 21:07:47 följande:
    Konstigt att inte ts reagerade på inlägget, kan det verkligen finnas TVÅ personer som inte har koll på böckerna?
    Det är ju det jag försöker säga! Jag kan lova att det är MÅNGA som inte känner till böckerna. Känns lite pretto att folk försöker spela litteraturgenin här Glad
    hervor skrev 2011-04-13 21:07:49 följande:
    Odhos:

Fast det säger ju inte så mycket, finns säkert många okända böcker som blivit film.
  • ashera
    Odhos skrev 2011-04-13 21:10:56 följande:
    Det är ju det jag försöker säga! Jag kan lova att det är MÅNGA som inte känner till böckerna. Känns lite pretto att folk försöker spela litteraturgenin här Glad
    hervor skrev 2011-04-13 21:07:49 följande:
    Odhos:

Många? Jag vet bara en.
  • ashera
    ashera skrev 2011-04-13 21:11:59 följande:
    Många? Jag vet bara en.
    Och den personen finns i tråden
  • Odhos
    ashera skrev 2011-04-13 21:12:18 följande:
    Och den personen finns i tråden
    Efter den här smutskastningen är det kanske inte så konstigt att ingen vågar erkänna att de inte kände till böckerna? Är rätt säker på att några som skrivit i tråden här inte heller visste det.
  • Angela70

Filmen var ju mycket bättre än böckerna. Jag orkade bara läsa första kapitlet, för den var så jäkla dålig!

• Odhos
    Angela70 skrev 2011-04-13 21:13:56 följande:
    Filmen var ju mycket bättre än böckerna. Jag orkade bara läsa första kapitlet, för den var så jäkla dålig!
    Ja, film är klart mycket intressantare än någon gammal dammig bok skriven för 100 år sen.
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?