• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • Lissy81
    vinterblomma skrev 2011-04-13 21:01:06 följande:
    Så för att var känd och tillhöra allmänbildningen måste det alltså finnas affischer och plastfigurer?
    *gråter och dunkar huvet i tangentbordet i förtvivlan över den allmänna dumheten*
  • hervor
    Odhos skrev 2011-04-13 21:10:56 följande:
    Det är ju det jag försöker säga! Jag kan lova att det är MÅNGA som inte känner till böckerna. Känns lite pretto att folk försöker spela litteraturgenin här Glad
    hervor skrev 2011-04-13 21:07:49 följande:
    Odhos:

Hade boken inte varit nämnvärt populär, hade den aldrig blivit film

Fast det säger ju inte så mycket, finns säkert många okända böcker som blivit film.
    3 filmer för ca 3 miljarder dollar? Njae...

Många har inte LÄST böckerna, nej. Men de flesta känner till dem  

Om du tycker det är att "spela litteraturgeni" att förklara att de flesta över 5 år har hört talas om Tolkien - då är du verkligen WT. 
  • Floria
    ashera skrev 2011-04-13 21:07:47 följande:
    Konstigt att inte ts reagerade på inlägget, kan det verkligen finnas TVÅ personer som inte har koll på böckerna?
    Bra sagt syster, skulle bara läsa igenom tråden innan jag yttrade mig, men så var du och någon til lredan där

Om ts nu vidarebefordrade denna info till sin dotter, som valt att skriva om fantasy och de dessutom funderar kring om Tolkien var först - så verkar det helt osannolikt att de tror att Tolkiens värld damp ner på jorden i samband med att filmerna spelades in... Hoppas verkligen att poletten ramlat ner, annars vore det för sorgligt.
  • hervor

Jag har några få kompisar som i princip avskyr fantasy. Inte alls deras grej.

ALLA känner till Tolkien. En av dem försökte t om läsa böckerna. Pallade typ 50 sidor

Oftast är det så att kan man inte nämna någon annan fantasyförfattare, kan man i alla fall nämna Tolkien. (Och numera även J K Rowling). 

• Floria
    Angela70 skrev 2011-04-13 21:13:56 följande:
    Filmen var ju mycket bättre än böckerna. Jag orkade bara läsa första kapitlet, för den var så jäkla dålig!
    Menar du sagan om ringen triologin så är den rätt känd för att det tar ett tag innan historien riktigt kommer igång, och det är många som gått bet på den på grund av de första kapitlen. Men jag lovar, det är värt det att fortsätta.

Nu blir jag sugen på att läsa om dem igen.
  • Odhos
    hervor skrev 2011-04-13 21:20:02 följande:
    3 filmer för ca 3 miljarder dollar? Njae...

Många har inte LÄST böckerna, nej. Men de flesta känner till dem  

Om du tycker det är att "spela litteraturgeni" att förklara att de flesta över 5 år har hört talas om Tolkien - då är du verkligen WT. 
    Pengar har knappast något med saken att göra. De flesta filmer som har varit dyra att göra har inte varit baserade på böcker. (vad jag vet)

Så nu är det plötsligt WT om man inte känner till alla böcker som skrivits de senaste 100 åren? Och såna som var ganska okända innan dom blev film? Tillåt mig le lite. Glad
  • Denebola
    Odhos skrev 2011-04-13 21:27:41 följande:
    Pengar har knappast något med saken att göra. De flesta filmer som har varit dyra att göra har inte varit baserade på böcker. (vad jag vet)

Så nu är det plötsligt WT om man inte känner till alla böcker som skrivits de senaste 100 åren? Och såna som var ganska okända innan dom blev film? Tillåt mig le lite. Glad
    Fast om man tror att dessa böcker var "ganska okända" innan de filmatiserades är man antingen väldigt blind för omvärlden, eller på låtsas.
  • Cocco
    Odhos skrev 2011-04-13 18:21:21 följande:
    Hej Veronika.

Kul att din dotter skriver om alver!

Det är ett vanligt missförstånd att Tolkien "kom på" alverna. Egentligen var det ett företag som heter Blizzard, som bla gjort dataspelet World Of Warcraft. Innan WoW kom fanns det ett gäng spel gjorda på 90-talet, och om jag inte minns fel var det i del 2 som alverna först dök upp:

en.wikipedia.org/wiki/Warcraft_II:_Tides_of_Darkness  som kom 1995

Sagan om Ringen och Tolkiens film kom först några år senare:

www.imdb.com/title/tt0120737/  alltså inte förrän 2001

Hoppas du blev lite klokare.
    ROFL
  • smultronhesten
    Odhos skrev 2011-04-13 21:27:41 följande:

Fast att känna till Sagan om Ringen-trilogin och J.R.R Tolkien är ALLMÄNBILDNING. Man borde inte få gå ut grundskolan utan att ha fått undervisning kring det (Undervisning innebär ju dock inte att det fastnar, tydligen).

Jag definierar WT-människor lite utifrån just brist på allmänbildning. Så...

Gällande böcker som det gjorts film på lär det finnas en och annan wikipedia-artikel med listor kring detta. Googla det!
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?