• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • kolapapper
    hervor skrev 2011-04-13 21:20:02 följande:
    3 filmer för ca 3 miljarder dollar? Njae...

Många har inte LÄST böckerna, nej. Men de flesta känner till dem  

Om du tycker det är att "spela litteraturgeni" att förklara att de flesta över 5 år har hört talas om Tolkien - då är du verkligen WT. 
    jo man ska nog veta at tolien skrev böckerna långt långt innan filmerna gjordes, Tolkien själv hade ju varit död hur länge som helst när filmerna gjordes... lite svårt att skriva böckerna när man är död.
    Det är allmänbildning att känna till det. Punkt.
    Sen behöver man inte vara en bokmal som är lätt fanatisk och läst alla böcker han skrivit, inklusive den kraftigt förvirrande silmarillion...
    Böckerna är oerhört mycket mer detaljerade och betydligt djupare och bättre, filmerna är en skrapning på ytan av böckerna, men så bra en film nu kan bli på en så bra bok. Har man sen inte läst böckerna är jag övertygad om att man inte uppskattarfilmerna lika mycket, vem förstår att valarna inte är fiskar om man inte läst böckerna?

Att tro att filmerna kom först är att förolämpa herr Tolkien.
  • smultronhesten

Dessutom, "ganska okända" ?!? Vet du ens vad du pratar om? Det skulle inte förvåna mig om det är en av världens mest lästa böcker, även om det är fantasy.

• infragilis
    Denebola skrev 2011-04-13 21:30:44 följande:
    Fast om man tror att dessa böcker var "ganska okända" innan de filmatiserades är man antingen väldigt blind för omvärlden, eller på låtsas.
    WORD.
  • smultronhesten

Jag vill inte nämna T-ordet, men det KAN vara så att någon sitter och har väldigt roligt åt oss som rättar honom nu... Jag hoppar i alla fall att det är så, och att herrn i fråga inte är så bakom som han ger sken av.

• astro

Antagligen redan sagt av någon: Alver och fefolk förekommer redan i medeltidslitteraturen. Även i modern litteratur långt före Tolkien; se t ex olika varianter av Arthursagan (kung Arthurs mamma Igrayne var en fe).

• Elavela87
    Odhos skrev 2011-04-13 20:56:48 följande:
    Jag vet inte när boken är skriven, det var någon i tråden som sa att Tolkien skrev den innan första världskriget. Nog kan jag historia!
    vinterblomma skrev 2011-04-13 20:53:01 följande:
    Okänd innan filmen? Sa du OKÄND! Herre gud, jag hoppas verkligen att du gör dig dummare än du är för annars tycker jag riktigt synd om dig och den lilla inskränkta värld du verkar leva i.
    Ptja, det var ju först efter filmen som man såg det överallt. Jag såg då inga affischer, plastfigurer, leksaker, spel osv innan filmen kom. Så ja, boken var relativt okänd innan filmen.
    Förstår du innebörden av vad "merchandising" är? Klart man inte sätter igång stora projekt innan man vet att boken säljer! Och uppenbarligen läser inte dumt folk böcker tills filmen kommit ut. Först DÅ visar man intresse (om ens det) för vem som har skrivit boken och när.

Böcker är stimulans för hjärnan och uppenbarligen ligger dina hjärnhalvor och slumrar djupt....

Duh!
  • Odhos
    Elavela87 skrev 2011-04-13 21:41:43 följande:
    Förstår du innebörden av vad "merchandising" är? Klart man inte sätter igång stora projekt innan man vet att boken säljer! 
    Med andra ord var alltså boken ganska okänd innan filmen. Är det så konstigt att man inte gör massa research på något man inte är intresserad av?

Värst vad alla här blev smarta helt plötsligt och vet massa litteraturvetenskap.
  • Anova
    Veronika 75 skrev 2011-04-13 18:17:28 följande:
    Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?
    Alver har som många redan sagt funnits länge inom folktron. Alver finns bland annat omskrivna i Snorres Edda (alltså en bok skven av Snorre Sturlasson).
    Just då det kommer till Tolkien sägs han ha inspererats av de nordiska sagorna, och hans sägs också inspereats av Richard Wagners operatetralogi Nibelungens ring (fyra operor med samma tema, Rehnguldet, Valkyrian, Siegfried och Ragnarök) som är aktuell ni i dagarna (Värmlandsoperan sätter upp alla fyra på en vecka).
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?