• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • kolapapper
    Anova skrev 2011-04-13 22:05:56 följande:
    Självklart. Det bygger ju på nordiska sagor.. Men Wagners operor sattes ofta upp under första delen av 1900-talet. Och det var då Tolkien skrev sina böcker.
    tack, lite inteligent prat smög sig in, skönt, mänskligheten har en chans igen :D
  • lykantrophona

Alverna kommer ursprunligen från nordisk mytologi och folktro. Dessa övernaturliga varelser bodde i alvheim. Tolkien var mycket inspirerad av nordisk mytologi. De flesta andra författare har spunnit vidare på Tolkiens tolkning av alverna, så att deras gamla ursprung knappt går att se...

• lokisse
    Anova skrev 2011-04-13 22:05:56 följande:
    Självklart. Det bygger ju på nordiska sagor.. Men Wagners operor sattes ofta upp under första delen av 1900-talet. Och det var då Tolkien skrev sina böcker.
    japp och du far inte glöma att tolkin var tysk och till vis del är upvuxen med sigfrid
    Nej det tror jag inte!
  • Cloudy
    Odhos skrev 2011-04-13 21:52:24 följande:
    Men oj, bara för att jag inte har pluggat litteraturvetenskap så är jag ett troll?

Jag har inte blockat dig eller någon annan.
    Jag har sett de trådar du startat, det krävs inte mycket för att lägga ihop 1+1.

Och jo, det har du.
  • Denebola
    Odhos skrev 2011-04-13 21:52:24 följande:
    Men oj, bara för att jag inte har pluggat litteraturvetenskap så är jag ett troll?

Jag har inte blockat dig eller någon annan.
    Man behöver inte ha läst litteraturvetenskap för att ha hört talas om Tolkien eller Sagan om ringen. Det tillhör allmänbildningen.
  • Anova
    lokisse skrev 2011-04-13 22:12:45 följande:
    japp och du far inte glöma att tolkin var tysk och till vis del är upvuxen med sigfrid
    Menar du historien om Siegfried?
  • lokisse
    Anova skrev 2011-04-13 22:20:39 följande:
    Menar du historien om Siegfried?
    ja niebelungenlied
    Nej det tror jag inte!
  • Odhos
    Cloudy skrev 2011-04-13 22:13:17 följande:
    Jag har sett de trådar du startat, det krävs inte mycket för att lägga ihop 1+1.

Och jo, det har du.
    Jaha, om du har missat något så är det inte jag som har startat tråden. Jag har startat 2 trådar på detta forum, och ingen av dom är oseriös. Har du lite svårt med matematik eller misstar du mig med någon annan?

Och NEJ jag har inte blockat någon. Jag vet inte ens hur man gör. Du verkar lite förvirrad om jag ska vara ärlig.

Ursäkta för off-topic, jag blir bara lite förargad över otrevliga och ignoranta människor.
  • infragilis
    Odhos skrev 2011-04-13 22:23:05 följande:
    Jaha, om du har missat något så är det inte jag som har startat tråden. Jag har startat 2 trådar på detta forum, och ingen av dom är oseriös. Har du lite svårt med matematik eller misstar du mig med någon annan?

Och NEJ jag har inte blockat någon. Jag vet inte ens hur man gör. Du verkar lite förvirrad om jag ska vara ärlig.

Ursäkta för off-topic, jag blir bara lite förargad över otrevliga och ignoranta människor.
    Människan som inte kände till Tolkien och Lerwis kallar någon annan ignorant! Skål
  • infragilis
    infragilis skrev 2011-04-13 22:24:38 följande:
    Människan som inte kände till Tolkien och Lerwis kallar någon annan ignorant! Skål
    *Lewis, duh.
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?