• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • Taamlin

Alver, älvor och vättar är gamla fornnordiska väsen enligt vad jag vet som själv älskar fantasy och gammal folktro.
    Liksom troll, jättar och skogsrået har de sedan hamnat i fantasygenren.

Man kan nog inte säga att någon uppfann alverna, de är en del av vårt kulturarv.

Merry meet and blessed be!
  • figurehead
    Fidelis ad urnam skrev 2011-04-14 08:06:23 följande:
    Oavsett vilken felaktig information TS fick  början av tråden så är det väl ändå TS ansvar att kolla huruvida informationen stämmer eller inte.
    Om inte annat så kommer hennes dotter förhoppningsvis få lära sig detta av sin lärare när hon redovisar den felaktiga informationen och kan då lära sin mamma.

Att inte vara källkritisk visar också på att man inte är speciellt intelligent.
    Det hade varit ganska kul om TS barn hade skrivit att Blizzard uppfann Alverna och liksom bara raderat Tolkiens roll ur historian
    Rafael90 skrev 2011-04-14 00:41:09 följande:
    Såna här svar gör mig... illamående av rädsla för vad som egentligen hänt med mänsklighetens intelligens och allmänbildning. Finns det på ALLVAR folk som tror att Sagan om Ringen bara är en cool film som nån snubbe regisserade ur det blå? VEM i hela universum kan ha ungått att, om inte läsa iallafall känna till, JRR Tolkiens böcker som utgavs för 60 ÅR sedan?? Herregud... ObestämdKräks
    Amen!
    Gott weiss ich will kein engel sein
  • Taamlin
    Odhos skrev 2011-04-13 18:21:21 följande:
    Hej Veronika.

Kul att din dotter skriver om alver!

Det är ett vanligt missförstånd att Tolkien "kom på" alverna. Egentligen var det ett företag som heter Blizzard, som bla gjort dataspelet World Of Warcraft. Innan WoW kom fanns det ett gäng spel gjorda på 90-talet, och om jag inte minns fel var det i del 2 som alverna först dök upp:

en.wikipedia.org/wiki/Warcraft_II:_Tides_of_Darkness  som kom 1995

Sagan om Ringen och Tolkiens film kom först några år senare:

www.imdb.com/title/tt0120737/  alltså inte förrän 2001

Hoppas du blev lite klokare.
    Jag kan inte ta signaturen Odhos på allvar, tyvärr, synd att han lyckas göra er andra upprörda. Antingen är han genuint okunnig eller så är han enormt duktig på att dra upp debatt. Samma person hävdar ju i en annan tråd att korrekt stavning på "citron" är "sitron", att det heter "byta - böt - bytt" och att Word och Google är allvetande när det gäller rättstavning och särskrivning.... Stor eloge till Odhos, du vet minsann hur man får igång folk i diskussioner! Synd bara att så många verkar tro att du  menar allvar i det du säger.
  • Ljusna
    Binary skrev 2011-04-14 00:34:11 följande:
    Du är medveten om att J.R.R Tolkien skrev böckerna ett par årtionden INNAN färg TV kom va?
    Men Nej, det var inte blizzard, inte heller Tolkien. Hittade ett blogginlägg om just den här diskussionen:
    blog.zutgorak.se/2008/08/roleplaying-retards/

Dock på engelska
    Underbart blogginlägg!
  • Taamlin
    Odhos skrev 2011-04-13 21:27:41 följande:
    Pengar har knappast något med saken att göra. De flesta filmer som har varit dyra att göra har inte varit baserade på böcker. (vad jag vet)

Så nu är det plötsligt WT om man inte känner till alla böcker som skrivits de senaste 100 åren? Och såna som var ganska okända innan dom blev film? Tillåt mig le lite. Glad
    Gulle du....... MVG i svenska och engelska...? (Syftar på Besserwissertråden)
    Jag väljer nog att ignorera dig framöver. Du är inte bra för blodtrycket. Även om du skämtar i allt du säger.
  • Taamlin
    smultronhesten skrev 2011-04-13 21:38:48 följande:
    Jag vill inte nämna T-ordet, men det KAN vara så att någon sitter och har väldigt roligt åt oss som rättar honom nu... Jag hoppar i alla fall att det är så, och att herrn i fråga inte är så bakom som han ger sken av.
    Är helt på din linje... tror i själva verket personen i fråga har rätt så hög allmänbildning men väldigt elak humor....
  • tessum

Det kanske redan har blivit nämnt i tråden men i William Shakespeares En Midsommarnattsdröm så var det någon alv. Men han kanske inte var först.

1595-96

• Rakad Apa
    Hej Veronika.

Det är ett vanligt missförstånd att Tolkien "kom på" alverna. Egentligen var det ett företag som heter Blizzard, som bla gjort dataspelet World Of Warcraft. Innan WoW kom fanns det ett gäng spel gjorda på 90-talet, och om jag inte minns fel var det i del 2 som alverna först dök upp:

Hoppas du blev lite klokare
    Nej, detta stämmer knappast.
    Formerly known as Rakad Apa
  • knytis
    Hej Veronika.

Hoppas du blev lite klokare.
    ASGARV!!!!!!
  • knytis
    Odhos skrev 2011-04-13 20:49:10 följande:
    Men Sagan om Ringen var ju i princip okänt innan filmen kom. Vem läste en bok skriven innan första världskriget liksom? Hade inte filmen kommit hade många säkert inte vetat vem Tolkien var ens.

Fråga era vänner om dom vet att Sagan om Ringen är baserat på en bok så får ni se själva, det är nog inte alla som vet. Kanske om man är någon form av bokmal, men en modern människa nej Glad
    hihihihihi... jag dör
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?