• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • Ramborg

Vad var det nu igen de kallade sig, författarsällskapet där bl a Tolkien och CS Lewis var med? Brukade samlas över en pipa och ett glas och läsa sina senaste kapitel för varandra och diskutera. Snacka om att man hade velat vara en fluga på väggen där!

• lokisse
    Ramborg skrev 2011-04-14 10:52:36 följande:
    Vad var det nu igen de kallade sig, författarsällskapet där bl a Tolkien och CS Lewis var med? Brukade samlas över en pipa och ett glas och läsa sina senaste kapitel för varandra och diskutera. Snacka om att man hade velat vara en fluga på väggen där!
    jag gissar att det varit lätt suriarlistiskt efter som pipan allt för ofta lär ha varigt annat än tobak...
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse

Inklings

menar du nog?
    Nej det tror jag inte!
  • Åsa

Som flera nämnt har ju älvatron djupa rötter. Här i Sverige har vi ju medeltida balladen om Herr Olof och hans älvamöte till exempel. Därmed inte sagt att dessa alver/älvor hade dagens standardutseende med spetsiga öron etc lika lite som trollens utseende var standardiserat.

• Ekorrfamiljen
    HelenFr skrev 2011-04-14 10:31:25 följande:
    Har tyvärr inte den blekaste aning om vem som kom på älvor eller alver, men de har ju funnits i folksagor hur länge som helst så jag betvivlar starkt att du kommer att hitta en person eller bok där de första nämns...

Dock måste jag undra lite ni som anger Wikisidor som referenser, ni vet väl om att de kan vara helt åt helvete fel, eftersom man själv kan lägga in och ändra... Om jag hade varit ni hade jag försökt använda mig av lite mer trovärdiga källor som NE eller Encyclopedia Brittanica...
    *instämmer med allt du säger* Älvor/alver har ju funnits i folktron många hundra år, framförallt på Island skulle jag tro.

Kinas drakar skulle väl faktiskt kunna ha varit jätteödlor/varaner. Deras bett är dödligt giftiga och sägs bränna som eld. Kommodovaraner kallas ju fortfarande "dragons" på engelska.
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • ÄrlaPärla

Varför inte gå till ett bibliotek och låna en bok om alver? Som dottern läser själv? Eller tillsammans med dig.
    Förstår inte hur dottern ska glänsa med att vi på FL har gjort delar av hennes läxa. Skulle nog vara roligare att glänsa om man gjort jobbet själv. 

• Dorian Ertymexx
    Ljusna skrev 2011-04-14 10:48:30 följande:
    Ja, det var lite det jag ville illustrera, att dels har det vi kallar "fantasy" funnits lika länge som mänskligheten, i princip, och också att det ofta är svårt att skilja det skönlitterära från myten. Ex. Kung Arthur, där det finns teorier om att han faktiskt funntis, men naturligtvis inte i den tappning som senare nedtecknats.

Det var väl först i samband med boktryckarkonsten (klyschigt, jag vet ) som vi kan börja tala om en skönlitterär tradition som var spridd till mer än en handful människor i de högre stånden.

Tolkien kan väl till viss del betraktas som den moderna fantasyns far, framförallt inom genren "annan-värld-än-vår-egen", även om det även finns många både före och efter honom som varit av stor betydelse.
    Fast det ironiska är att han liksom menade vår värld ändå, på något skumt vis. Han ville ge England ett epos som Kalevala eller liknande. Rätt intressant det där.

Om man med modern fantasy menar alla de där evighetsserierna med ofta jänkiska författare så tycker jag nästan att Tolkien kunde förblivit konstnärsmässigt barnlös. Men jag kanske är orättvis, många verkar ju gilla den sortens fantasy... inte för att jag förstår varför. :P
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    astro skrev 2011-04-14 10:50:00 följande:
    Hur ser du på "Resan västerut"? Om du stött på den
    Beror på vad du menar? Menar du Tolkiens alvers färd västerut eller något helt annat? :)
  • Dorian Ertymexx
    Inklingarna. Var de inte alla katoliker där också? Tolkien var det; därav alla madonnalika kvinnor á la Galadriel i hans böcker; Galadriel är för övrigt en av de tuffaste karaktärerna i hans böcker, om man läser Silmarillion också - den damen är gaaaammal! Har ett vagt minne av att Lewis också var katolik? Eller så var de bara starkt kristna på olika vis kanske, för jag vet att Lewis liksom Tolkien hade många starka kristna paralleller i sina böcker.
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?