Ljusna skrev 2011-04-14 10:48:30 följande:
Ja, det var lite det jag ville illustrera, att dels har det vi kallar "fantasy" funnits lika länge som mänskligheten, i princip, och också att det ofta är svårt att skilja det skönlitterära från myten. Ex. Kung Arthur, där det finns teorier om att han faktiskt funntis, men naturligtvis inte i den tappning som senare nedtecknats.
Det var väl först i samband med boktryckarkonsten (klyschigt, jag vet

) som vi kan börja tala om en skönlitterär tradition som var spridd till mer än en handful människor i de högre stånden.
Tolkien kan väl till viss del betraktas som den moderna fantasyns far, framförallt inom genren "annan-värld-än-vår-egen", även om det även finns många både före och efter honom som varit av stor betydelse.
Fast det ironiska är att han liksom menade vår värld ändå, på något skumt vis. Han ville ge England ett epos som Kalevala eller liknande. Rätt intressant det där.
Om man med modern fantasy menar alla de där evighetsserierna med ofta jänkiska författare så tycker jag nästan att Tolkien kunde förblivit konstnärsmässigt barnlös. Men jag kanske är orättvis, många verkar ju gilla den sortens fantasy... inte för att jag förstår varför. :P