• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • Esther M
    lokisse skrev 2011-04-14 13:41:25 följande:
    problemet är att jag inte ser nagon skilnad. jag vet vad som star och antar att det handlar om stavning när nagon skriver samma sak med en liten lustig gubbe...
    Jag vet. Men för mig kan det bli ganska stor skillnad.
  • Lindha74
    Odhos skrev 2011-04-13 20:49:10 följande:
    Men Sagan om Ringen var ju i princip okänt innan filmen kom. Vem läste en bok skriven innan första världskriget liksom? Hade inte filmen kommit hade många säkert inte vetat vem Tolkien var ens.

Fråga era vänner om dom vet att Sagan om Ringen är baserat på en bok så får ni se själva, det är nog inte alla som vet. Kanske om man är någon form av bokmal, men en modern människa nej Glad
    Sagan om Ringen okänd innan filmerna kom? Skulle inte tro det... Jag kan lova dig att 95% av alla över 25 vet att det är Tolkien som har skrivit trilogin och att det inte är något film-manus vi pratar om... Dessutom är det så att väldigt många filmer är baserade på böcker. Har man inte lärt sig läsa och uppskatta böcker så har man verkligen missat något! Visst är film och spel jättekul men att läsa en bra bok... finns inte mycket som slår det!
  • lokisse
    Esther M skrev 2011-04-14 13:43:38 följande:
    Jag vet. Men för mig kan det bli ganska stor skillnad.
    det förstar jag.
    jag trötnar bara i bland pa det hela (i allafall när det handlar om saker där man tydligt ser vad jag menar) att det kan bli hysteriskt roligt eller väldigt svart att första är jag oksa medveten om{#emotions_dlg.flower}
    *slänger in en blommfan sa du ser att jag inte är arg*
    Nej det tror jag inte!
  • Esther M
    lokisse skrev 2011-04-14 13:50:30 följande:
    det förstar jag.
    jag trötnar bara i bland pa det hela (i allafall när det handlar om saker där man tydligt ser vad jag menar) att det kan bli hysteriskt roligt eller väldigt svart att första är jag oksa medveten om{#emotions_dlg.flower}
    *slänger in en blommfan sa du ser att jag inte är arg*
    Jag ville varken göra dig arg eller vara tjatig, så här får du ett hjärta Hjärta
  • Kathis
    Odhos skrev 2011-04-13 18:24:55 följande:
    Nja det var älvor i mytologin, lika varandra ja, men inte samma. Blizzard kanske har fått inspiration därifrån dock.
    Nej. I fornordiska mytologin talar man om ALVER.
  • Kathis
    Odhos skrev 2011-04-13 20:49:10 följande:
    Men Sagan om Ringen var ju i princip okänt innan filmen kom. Vem läste en bok skriven innan första världskriget liksom? Hade inte filmen kommit hade många säkert inte vetat vem Tolkien var ens.

Fråga era vänner om dom vet att Sagan om Ringen är baserat på en bok så får ni se själva, det är nog inte alla som vet. Kanske om man är någon form av bokmal, men en modern människa nej Glad
    Sagan om Ringen var i allra högsta grad känd innan filmen kom.
  • Kathis
    Odhos skrev 2011-04-13 21:02:03 följande:
    Jag försökte bara hjälpa till, var inte meningen att lura någon. Förhoppningsvis tittade TS tillbaka i tråden, hon hade trots allt rätt från början, det var Tolkien och ingen annan som kom på det här med alver Glad
    Nej, det var inte Tolkien som kom på det där med alverna. Alver har funnits länga inom den fornordiska mytologin.
  • lokisse
    Esther M skrev 2011-04-14 13:58:33 följande:
    Jag ville varken göra dig arg eller vara tjatig, så här får du ett hjärta Hjärta
    en steliserad form av fikonblad
    Nej det tror jag inte!
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?