• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • mamita64
    Odhos skrev 2011-04-14 17:05:17 följande:
    Jaha då hade den här tråden blivit omåttligt populär, eller ska jag säga omåttligt opopulär? Var det verkligen så konstigt att jag inte kände till böckerna? Jag frågade visserligen på jobbet idag, och de flesta råkade visst känna till att filmen var baserad på en bok.. Men man kan väl inte veta ALLT?

Detta var för övrigt mitt sista inlägg i den här tråden då det bara står att jag är obildad, dum i huvudet och troll sida upp och sida ner! Vi ses kanske i andra trådar!
    Vad tror du att alla Disneys filmer bygger på. Verkliga händelser?
    Den 12 / 4 föddes Loppan, mitt andra barnbarn
  • Darling1980

Tolkie är knappast dne som uppfann Alver som "mytisk varelse" men ja  Aler med det utseende som folk verkar se på dem idag.

Alver sågs ävl som en typ av vättar, älvor osv. Precis som troll och andra varlser funnits i våra berättelser från tiden då  människor bodde i skogen :P

"Alver eller alfer (fornisländska álfar, sing. álfr) är ett kollektiv övernaturliga väsen i nordisk mytologi."
    Tog fem sekunder att söka på wikipedia.

"vem uppfanna LEgolasalverna"- Typ...Tolkien.
    "vem uppfanna "Bloodelf nihtelf osv" - Kanske Blizzard, såvida inte nåt annat rollspel haft "idén" först.

Men alver som mytisk varelse är sprungen ur männsklighetens fantasi genom århundraden.

"Beroende på vilken beskrivning man fäster störst vikt vid, kan de anses vara allt från gudomliga väsen, jämbördiga asarna, till mindre naturandar med blott lokalt inflytande, oknytt."

Som vättar, tomtar och älvor.

Lycka till TS

• Denebola
    mamita64 skrev 2011-04-14 19:58:44 följande:
    Vad tror du att alla Disneys filmer bygger på. Verkliga händelser?
    Vänta, menar du att det inte finns pratande lejon som är kompisar med vårtsvin och surikater?

/raserad världsbild Drömmer 
  • lokisse
    Denebola skrev 2011-04-14 20:10:22 följande:
    Vänta, menar du att det inte finns pratande lejon som är kompisar med vårtsvin och surikater?

/raserad världsbild Drömmer 
    hakuna matat ta det inte sa hart
    Nej det tror jag inte!
  • M C

Orkar inte läsa igenom alla svar, ville bara komplementera lite.
    Tolken höll på över tio år med böckerna, han klurade stenhrt på språket och att storyn skulle hålla ihop. Jag har hört 30 år, men i skriven form "bara" tio.

Sen minns jag att Tolken var ett ämne på tiotusenkronorsfrågan när jag var ung. En tjej som var kanonduktig och vann hela tjottarrongen.

Man får leta länge för att hitta någon som inte vet att Tolkien skrev böckerna, så enkelt är det.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • vittra
    Yrrepyrr skrev 2011-04-14 19:40:00 följande:
    Alferna skudras i den poetiska Eddan som den tredje gruppen av gudomliga väsen: det finns asarvaneroch alfer De synas ha utgjort ett slags underordnade andeväsen och blandas lätt med dvärgarna - liksom de senare smider de alfer som bor i underjordden och under stenar gyllene klenoder åt de andra gudaväsendna. Bekanta fran den tyska sagan är nibelungarna (på skandinaviska tungomål niflungarna) och deras skatt smidd av konstskickliga dvärgar De har en framträdande plats i Richard Wagners operacykel Nibelungenringen. De sägs härstamma från alfen Ivalde, möjligen fader till bla Idun och Völund.
  • Denebola
    lokisse skrev 2011-04-14 20:28:22 följande:
    hakuna matat ta det inte sa hart
  • oki
    M C skrev 2011-04-14 21:00:55 följande:

Orkar inte läsa igenom alla svar, ville bara komplementera lite.
    Tolken höll på över tio år med böckerna, han klurade stenhrt på språket och att storyn skulle hålla ihop. Jag har hört 30 år, men i skriven form "bara" tio.

Sen minns jag att Tolken var ett ämne på tiotusenkronorsfrågan när jag var ung. En tjej som var kanonduktig och vann hela tjottarrongen.

Man får leta länge för att hitta någon som inte vet att Tolkien skrev böckerna, så enkelt är det.

inte så länge uppenbarligen.............
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?