• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • EmmaOh

Jag hoppas verkligen att TS hittar tillbaka till tråden innan dotterns arbete ska lämnas in...

• oOOo  oOOo
    Lestatmard skrev 2011-04-15 12:47:41 följande:

Odhos Seriöst du!

Alverna har funnits i Fornnordisk mytologi sen sedn 1300år tillbaka.

Sagan om ringen eller Härskarringen, i nyöversättning Ringarnas herre (originaltitel The Lord of the Rings), är en fantasyroman av J.R.R. Tolkien. Den utgavs på engelska för första gången 19541955 uppdelad i tre volymer med titlarna The Fellowship of the Ring, The Two Towers och The Return of the King.

J.R.R. Tolkien utveckalde alverna tillden syn vi har dem idag med språk och kultur.
    Blizzard skapde en digital bild av alverna I Warcraft 1, men dess för innan Fanns de med i

Neverwinter Nights (1991) 

Warcraft: Orcs & Humans  (1994) 

Frågan är om det inte är än mer pinsamt att efter 378 inlägg i en tråd som denna tro att ovanstående skulle vara något nytt Obestämd
  • Juli2010
    Imortaelis skrev 2011-04-14 21:31:55 följande:
    Juli2010 skrev 2011-04-14 19:14:51 följande:
    Jag dör. Uppfann Blizzard dvärgar och troll också då?
    Eh dah? Det är väl klart. Herregud människa vad trodde du? Oskyldig
    Lindha74 skrev 2011-04-14 21:38:31 följande:
    Självklart ;)
    Phew, då kan jag med gott samvete spela WoW istället för att läsa böcker. Yay, Blizzard, ni har verkligen bidragit till min allmänbildning. Oskyldig
  • slemtorsk i din bralla
    oOOo oOOo skrev 2011-04-15 13:00:35 följande:
    Frågan är om det inte är än mer pinsamt att efter 378 inlägg i en tråd som denna tro att ovanstående skulle vara något nytt Obestämd
    kanske om man inte orkat läsa allt jävla dravel som lätt uppstår på FL utan man svarar på frågan som TS ställer punkt slut... eller nåt... jag vet inte
  • Teyla Emmagan
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-15 11:01:38 följande:
    Ja, men du är inte över tusen bast. :P
    Jo, jag använder bra rynkcréme:P
  • Dorian Ertymexx
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-15 13:43:10 följande:
    Jo, jag använder bra rynkcréme:P
    Jag hoppas du menar ANTIrynkkräm, för annars vill jag inte veta hur du ser ut. ;)
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Pentagram
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-15 14:33:12 följande:
    Jag hoppas du menar ANTIrynkkräm, för annars vill jag inte veta hur du ser ut. ;)
    Hon har säkert alviskt påbrå...
  • Ljusna
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-15 14:33:12 följande:
  • Dorian Ertymexx
    Pentagram skrev 2011-04-15 14:36:08 följande:
    Nej, hon är en halv-wraith. Såsom Hon med det långa störiga nicket.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Pentagram skrev 2011-04-15 14:36:08 följande:
    Halvalv.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?