• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • Ljusna
    Stårscha skrev 2011-04-15 16:37:02 följande:
    Men stackars, stackars lille Robert...

*Skrattar så jag kissar på mig!*
    Och sedan gå ut i AFTONBLADET! *skakar på huvudet*
  • Stårscha
    Ljusna skrev 2011-04-15 16:41:52 följande:
    Och sedan gå ut i AFTONBLADET! *skakar på huvudet*
    Vad gör inte dagens ungdom för att få sina 15 minuter i rampljuset. Det är som om de inte förstår begreppet "förnedring".
    En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • lokisse
    Stårscha skrev 2011-04-15 16:44:55 följande:
    Vad gör inte dagens ungdom för att få sina 15 minuter i rampljuset. Det är som om de inte förstår begreppet "förnedring".
    han blev ju kränkt ju! fatta att dom talade om slutet... vad som hände med ringen och sa. jag själv var helt förtvivlad när varan historielärare sa att titanick sjönk... jag menar hallo alla hade kanse inte sett filmen ennu ju..
    Nej det tror jag inte!
  • Stårscha
    lokisse skrev 2011-04-15 16:47:44 följande:
    han blev ju kränkt ju! fatta att dom talade om slutet... vad som hände med ringen och sa. jag själv var helt förtvivlad när varan historielärare sa att titanick sjönk... jag menar hallo alla hade kanse inte sett filmen ennu ju..
    Men halledudanedå! *Klappar lilla gumman på huvudet*
    En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • Ljusna
    lokisse skrev 2011-04-15 16:47:44 följande:
    Kära nån, snälla säg att det var ett väldigt bra ironiskt inlägg!
  • Krokimodell

"Slutet på Sagan om Ringen-trilogin avslöjas i det nationella provet som genomförs på fredag." Om artikeln alltså publicerats innan provet, hur kunde Robert och Aftonbladet känna till frågan? Sådant bör ju vara hemligt.

• lokisse
    Ljusna skrev 2011-04-15 16:50:16 följande:
    Kära nån, snälla säg att det var ett väldigt bra ironiskt inlägg!
    jag säger inget utan min advokat
    Nej det tror jag inte!
  • Ljusna
    lokisse skrev 2011-04-15 16:53:47 följande:
    jag säger inget utan min advokat
  • slemtorsk i din bralla

men det kan väl inte på allvar finnas någon över 15 som på fullaste allvar tror att alver "uppfanns" av Tolkien ELLER dataspelsskapare????? På allvar??

Isf måste jag ju säga att jag förstår de politiker som skrivit i DN senaste tiden om att svenska skolan förstör våra ungdomar... uppenbarligen lyckades då även 70- 80- och 90-talets skola med det också...

Herregud..snälla säg att ni driver med mig ni som skrivit att ni tror att alver är ett 1900-tals påhitt???

• slemtorsk i din bralla
    Krokimodell skrev 2011-04-15 16:52:49 följande:
    "Slutet på Sagan om Ringen-trilogin avslöjas i det nationella provet som genomförs på fredag." Om artikeln alltså publicerats innan provet, hur kunde Robert och Aftonbladet känna till frågan? Sådant bör ju vara hemligt.
    nja.. man får ett kompendie 1-2 veckor före provet för att läsa in sig på diskussionsfrågor. Det handlar om flera olika delar av nationella provet och en är muntlig och då får man ett gäng texter man ska läsa igenom och ha som underlag, troligtvis är det ett sådant kompendium
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?