• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • Plutteli
    Ekorrfamiljen skrev 2011-04-18 18:24:20 följande:
    Plutteli: Svartalver nämns redan i asaberättelsen. Den är väl inte fantasy precis, men så långt tillbaka finns alver iaf.
    Ok, men svartalver och tolkiens (fantasyns) alver är heller inte speciellt lika förutom till namnet.
    Hur som, när det kommer till alverna kan man lugnt säga att det är ett enda ormbo av olika trådar till höger och vänster och det kommer nog aldrig att gå att få reda på vem som var "först".
  • oki
    Mixty skrev 2011-04-18 18:36:52 följande:
    Bara en liten parentes...de flesta, skulle uppskatta ca 60-70% av alla större filmer som görs baseras helt eller delvis på böcker! Bara så att du vet...
    .......eller som i Sagan om ringens fall där Tolkien baserade sina böcker på en verklig händelse Drömmer
  • Åsa
    Plutteli skrev 2011-04-18 17:33:12 följande:
    Nåväl, alver och älvor har inte mycket gemensamt förutom namnet så jag vet inte var du vill komma nu?
    I fantasy, ja, i "riktig" folklore är gränserna betydligt mer flytande, om ens existerande. Samma typ av väsen kan beskivas som vittra, som alf, älva, rentav som troll, beroende på tid och plats. På engelska finns "elf" utan uppdelning i alver/älvor och så fae som kan vara det mesta i övernaturlig väg, inklusive alver/älvor. Det hade varit en språkligt korrekt översättning med "älvor" men översättaren drog förmodligen, riktigt, slutsatsen att det hade gett fel associationer på svenska och valde "alver".
  • Åsa

forts Pluteli: Idag förefaller väl valet mer självklart då "alver" blivit så inarbetat i svensk fantasy, men jag gissar att (Tolkien)/Ohlmarks mer eller mindre etablerade dagens fantasydefinition av ordet.

• Mixty
    Plutteli skrev 2011-04-18 19:53:26 följande:
    Du kan ju testa att börja med all läsa rätt själv.
    Vad jag vet är inte nordisk och germansk samma sak? Eller har jag missat nåt???
  • Mixty
    oki skrev 2011-04-18 21:35:20 följande:
    .......eller som i Sagan om ringens fall där Tolkien baserade sina böcker på en verklig händelse Drömmer
    Precis... ;)
  • Plutteli
    Mixty skrev 2011-04-19 02:32:11 följande:
    Vad jag vet är inte nordisk och germansk samma sak? Eller har jag missat nåt???
    Det du missade var att personen du citerade faktiskt inte sa att ohlsmark (var det va?) hade "skapat" operorna i fråga från tomma intet. Hon skrev att tolkien hade inspirerats av operorna och att ohlsmark hade skrivit dem. Att sedan ohlsmark i sin tur också inspirerats av annat när han skrev dem hörde inte dit, så ditt påhopp där var totalt onödigt vilket du förstått om du läst vad som faktiskt stod.
  • oOOo  oOOo
    Plutteli skrev 2011-04-19 10:33:26 följande:
    Det du missade var att personen du citerade faktiskt inte sa att ohlsmark (var det va?) hade "skapat" operorna i fråga från tomma intet. Hon skrev att tolkien hade inspirerats av operorna och att ohlsmark hade skrivit dem. Att sedan ohlsmark i sin tur också inspirerats av annat när han skrev dem hörde inte dit, så ditt påhopp där var totalt onödigt vilket du förstått om du läst vad som faktiskt stod.
    Ohlsmark översatte Tolkien till svenska i den första översättningen. Hans översättning har kritiserats på senare tid då han inte följde orignalet så väl. Det var han som hittade på att skriva alver istället för alfer. Fick fel på pronomen och annat som gav rena faktafel.

Wagner skrev opera.
  • Plutteli
    Åsa skrev 2011-04-18 22:48:51 följande:
    I fantasy, ja, i "riktig" folklore är gränserna betydligt mer flytande, om ens existerande. Samma typ av väsen kan beskivas som vittra, som alf, älva, rentav som troll, beroende på tid och plats. På engelska finns "elf" utan uppdelning i alver/älvor och så fae som kan vara det mesta i övernaturlig väg, inklusive alver/älvor. Det hade varit en språkligt korrekt översättning med "älvor" men översättaren drog förmodligen, riktigt, slutsatsen att det hade gett fel associationer på svenska och valde "alver".
    Ja, och nu handlar TS om vem som var först med alverna inom bokgengren Fantasy.

Sen har väll jag kanske en skev bild av vissa väsen men för mig kan iaf följande "väsen" beskrivas som följande:
    Vittra: De där fågelliknande sakerna som finns i bla Astrid Lindgrens värld.
    "Elf"/Alf: En version av tomtar, finns i flera versioner tex tomtens medhjälpare. Kan vara både snälla och elaka beroende på sort. I sverige är hustomten den vanligaste omskrivna.
    Älvor (på engelska "fairy"): Pyttesmå människoliknande varelser med vingar. I svenska mytologin de som ser ut som dimma.
    Troll: Finns i olika storlekar, ofta docks tora, fula och rejält rika. Vanligen elaka.
    Skogsrå: En kvinna som var vacker på ena sidan och ful på den andra som lockade män ut i skogen så de försvann. (vanligen genom att omvandla dem till träd). Kan jämföras med grekisk/romersk mytologi med sirener.

Sen kan det ju finnas berättelser jag missat där de blandas ihop mer fritt, men av allt jag läst så är det dessa versioner som är de mer allmänna oavsett tidsålder.
  • Plutteli
    oOOo oOOo skrev 2011-04-19 10:38:42 följande:
    Ohlsmark översatte Tolkien till svenska i den första översättningen. Hans översättning har kritiserats på senare tid då han inte följde orignalet så väl. Det var han som hittade på att skriva alver istället för alfer. Fick fel på pronomen och annat som gav rena faktafel.

Wagner skrev opera.
    Ah tack! blandar ihop namnen för närvarande och orkade inte gå tillbaka och kolla vem som gjort vad :)
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?