• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • Dorian Ertymexx
    entity skrev 2011-04-18 04:08:03 följande:
    Alvernas språk är ett hopkok av flera nordiska språk och influenser från dessa om jag inte missminner mig :) 
    Det har även gaeliska, finska och en del andra influenser vad jag minns.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • entity
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-18 04:13:46 följande:
    Det har även gaeliska, finska och en del andra influenser vad jag minns.
    Vad jag minns tror jag ditt minne inte sviker dig ;)

Nej men det stämmer. Inte bara alviskan utan även de andra språken i böckerna. Eowyn betyder väl hästvän om jag inte är helt ute och cyklar, det kan ha varit Eomer också, men iaf ..
  • Åsa
    Plutteli skrev 2011-04-15 18:30:40 följande:
    När näms Alver i "fantasy" form första gången? Älvor (manliga och kvinnliga) har jag läst massor om ifrån allehanda skrönor världen över och de har då funnits läääänge, men just alver har jag inte läst om i gamla berättelser...
    Där har vi ju ett terminologiproblem. Älvor, vittra, you name it finns ju sedan långliga tider; spelar det då roll om ordet "alver" varit mindre gängse? Och är inte detta en översättningsgrej. Engelska "elf" kan ju lika gärna översättas ex "alf" eller "älva"; säkert var det ett medvetet val från översättaren att välja "alver", som hade mindre svenska konnotationer, men det är ju inte fallet på engelska.

Hur översättarna klarar "fae" vete fåglarna. Det kan ju bli "alv" men är mycket vagare än så.
  • oOOo  oOOo
    Åsa skrev 2011-04-18 16:15:39 följande:
    Där har vi ju ett terminologiproblem. Älvor, vittra, you name it finns ju sedan långliga tider; spelar det då roll om ordet "alver" varit mindre gängse? Och är inte detta en översättningsgrej. Engelska "elf" kan ju lika gärna översättas ex "alf" eller "älva"; säkert var det ett medvetet val från översättaren att välja "alver", som hade mindre svenska konnotationer, men det är ju inte fallet på engelska.

Hur översättarna klarar "fae" vete fåglarna. Det kan ju bli "alv" men är mycket vagare än så.
    Sant, det som är lite intressant är att Tolkien var noga med svtavningen av drwarves istället för drwarfs som var korrekt på den tiden. Han hade egna ideer om just detta. Detta tog inte Ohlmarks upp i sin översättning dock.
  • Plutteli
    Åsa skrev 2011-04-18 16:15:39 följande:

Nåväl, alver och älvor har inte mycket gemensamt förutom namnet så jag vet inte var du vill komma nu?
  • Ekorrfamiljen
    Plutteli: Svartalver nämns redan i asaberättelsen. Den är väl inte fantasy precis, men så långt tillbaka finns alver iaf.
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Mixty
    Odhos skrev 2011-04-13 20:49:10 följande:
    Men Sagan om Ringen var ju i princip okänt innan filmen kom. Vem läste en bok skriven innan första världskriget liksom? Hade inte filmen kommit hade många säkert inte vetat vem Tolkien var ens.

Fråga era vänner om dom vet att Sagan om Ringen är baserat på en bok så får ni se själva, det är nog inte alla som vet. Kanske om man är någon form av bokmal, men en modern människa nej Glad
    Allvarligt??? Är du medveten om att det finns speciella sällskap som gjort till sitt livsverk att tyda och föra vidare Tolkiens alternativa värld? Folk i hela världen har läst hans böcker from 30-talet och fram tills idag...vi talar om miljontals människor!!! Tom min mamma har läst böckerna...fattar inte du hur totalt "IQ-fiskmås" du framställer dig?

Jag hoppas att det är som vissa här i tråden sagt, att du antagligen bara är ute efter att provocera...men om inte så hoppas jag att du är steril (eller kommer att göra ett litet ingrepp omgående) för dina gener behövs verkligen inte i världen!

Läs en bok och utvecklas!!!
  • Mixty
    Odhos skrev 2011-04-13 21:27:41 följande:
    Pengar har knappast något med saken att göra. De flesta filmer som har varit dyra att göra har inte varit baserade på böcker. (vad jag vet)

Så nu är det plötsligt WT om man inte känner till alla böcker som skrivits de senaste 100 åren? Och såna som var ganska okända innan dom blev film? Tillåt mig le lite. Glad
    Bara en liten parentes...de flesta, skulle uppskatta ca 60-70% av alla större filmer som görs baseras helt eller delvis på böcker! Bara så att du vet...
  • Mixty
    Anova skrev 2011-04-13 21:47:45 följande:
    Alver har som många redan sagt funnits länge inom folktron. Alver finns bland annat omskrivna i Snorres Edda (alltså en bok skven av Snorre Sturlasson).
    Just då det kommer till Tolkien sägs han ha inspererats av de nordiska sagorna, och hans sägs också inspereats av Richard Wagners operatetralogi Nibelungens ring (fyra operor med samma tema, Rehnguldet, Valkyrian, Siegfried och Ragnarök) som är aktuell ni i dagarna (Värmlandsoperan sätter upp alla fyra på en vecka).
    Nibelung är en otroligt gammal germansk myt som Wagner använt som inspiration till sina operor...inte skapat!

Snälla...måste folk bara vräka ur sig vad som helst utan att kollat sina källor?!? Inte konstigt att våra stackars barn inte har koll på vad som är vad när internet är fyllt av "förstå-sig-påare" med noll-koll som utger sig för att inneha fakta!

Skärpning!!! Kolla det ni skriver så slipper ni att verka lika korkade som Odhos! ;)
  • Plutteli
    Mixty skrev 2011-04-18 18:44:38 följande:
    Nibelung är en otroligt gammal germansk myt som Wagner använt som inspiration till sina operor...inte skapat!

Snälla...måste folk bara vräka ur sig vad som helst utan att kollat sina källor?!? Inte konstigt att våra stackars barn inte har koll på vad som är vad när internet är fyllt av "förstå-sig-påare" med noll-koll som utger sig för att inneha fakta!

Skärpning!!! Kolla det ni skriver så slipper ni att verka lika korkade som Odhos! ;)
    Du kan ju testa att börja med all läsa rätt själv.
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?