• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • Plutteli
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-16 19:25:20 följande:
    Inte nödvändigtvis. Som sagt, Tolkiens alver har mer gemensamt med de keltiska sidhe än med fornnordiska alfer. Annat än namnet då.
    Nu tänkte jag iof Tolkiens böcker i stort och inte specifikt alverna, men ja, när det kommer till den biten håller jag med dig :)
  • Dorian Ertymexx
    Plutteli skrev 2011-04-17 11:51:03 följande:
    Nu tänkte jag iof Tolkiens böcker i stort och inte specifikt alverna, men ja, när det kommer till den biten håller jag med dig :)
    Tolkien var mer inspirerad av finska fornmyter än av nordiska (nej, det är inte samma sak). Namnet Gandalf kommer från just finska fornmyter (kan ha varit Kalevala kanske?), och besitts av en dvärg om jag förstått det hela rätt.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Mornie Alantie
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-17 14:16:09 följande:
    Tolkien var mer inspirerad av finska fornmyter än av nordiska (nej, det är inte samma sak). Namnet Gandalf kommer från just finska fornmyter (kan ha varit Kalevala kanske?), och besitts av en dvärg om jag förstått det hela rätt.
    Å andra sidan kommer namnen på ett antal av dvärgarna i The Hobbit mer eller mindre direkt från Völuspa.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Dorian Ertymexx
    Mornie Alantie skrev 2011-04-17 14:59:30 följande:
    Å andra sidan kommer namnen på ett antal av dvärgarna i The Hobbit mer eller mindre direkt från Völuspa.
    Där ser man. Visste jag inte.
  • Mornie Alantie
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-17 18:58:25 följande:
    Där ser man. Visste jag inte.
    Och jag visste inte att Gandalf var finskt. Man kanske kan anta att herr Tolkien var ganska väl bevandrad i många mytologier.

Här är några dvärgnamn från Völuspa:

Durin (en av de första dvärgarna, mycket kraftfull)
    Dvalinn
    Bívörr
    Bávörr
    Bömburr
    Nóri
    Þráinn
    Þorinn
    Þrór
    Fíli
    Kíli
    Fundinn

Nu när jag kollade upp det igen hittade jag dessutom dvärgen Gandálfr. Betydelsen är inte säker men en tolkning är "elf of sorcery".
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • JonteS
    signiw skrev 2011-04-16 19:07:25 följande:
    Var tvungen att regga mig på familjeliv enbart för att svara i denna tråden (Its going viral!!!).

Odhos! Din ignorans kommer bli legendarisk!
    WORD

Med tanke på hur snabbt denna länk nu sprider sig kommer herr Odhos snart att vara internetkändis. 2100+ har redan delat (och häcklat) på facebook tex. 
  • Plutteli
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-17 14:16:09 följande:
    Tolkien gjorde ju ett hopkok från väldigt många mytologier, men tex alvernas språk vet jag ska vara fornnordiskt inspirerat. Sen har vi ju helt uppenbara saker som tex Midgård ;)
    Dock kan vi nog alla enas om att Blizzard (skaparna bakom WOW) verkligen INTE var först med alver ;)
  • jenjen01

Ouch...... Det här MÅSTE JU VA ETT SKÄMT.
    Mina grabbar visste vem Tolkien var i 4-års-åldern.

Får jag dessutom tillägga att de i dag( 8 och 9 år) mer än gärna spelar WoW, men inte fan (Sorry.... En femma till svärburken där) skulle de nånsin i sitt liv tro att det som händer där är UPPFUNNET av WoW.
    Lika lite som de skulle tro att att arga fåglar (angry birds) "uppfanns" vid app-tillfället i telefonen.

Intellektuellt fattar jag att det måste vara en provokation, men jag störs ändå av tanken på den stackars mamman, och den staaaaackars lilla stackars tjej, som potentiellt stod framför hela sin klass och stammande redovisade att World of Warcraft UPPFANN ALVEN.
    Mitt enda råd till dig som skrev inlägget måste tyvärr bli att källkolla..... Det är ju lika enkelt att googla begreppet alver som att fråga på en tråd.

....Och som det visar sig är det inte alla knivar som är särskilt skarpa i den lådan. Av de som svarar alltså.
    Så JA.
    Du BORDE skämmas, Odhos.

Med vänlig hälsning
    "vi som utan att anstränga oss åtminstone vet det mest basala i livet, men ändå kan spela Angry Birds utan att få en psykos".
    Tjing tjing

• Dorian Ertymexx
    Mornie Alantie skrev 2011-04-17 19:10:36 följande:
    Och jag visste inte att Gandalf var finskt. Man kanske kan anta att herr Tolkien var ganska väl bevandrad i många mytologier.

Här är några dvärgnamn från Völuspa:

Durin (en av de första dvärgarna, mycket kraftfull)
    Dvalinn
    Bívörr
    Bávörr
    Bömburr
    Nóri
    Þráinn
    Þorinn
    Þrór
    Fíli
    Kíli
    Fundinn

Nu när jag kollade upp det igen hittade jag dessutom dvärgen Gandálfr. Betydelsen är inte säker men en tolkning är "elf of sorcery".
    Det kanske var därifrån Gandalf kom då. Jag minns inte allt jag lärt mig perfekt, så jag kan ha felat i minnet där. Men ja, det var en dvärgmagiker, så mycket minns jag.
  • entity
    Plutteli skrev 2011-04-17 19:55:51 följande:
    Tolkien gjorde ju ett hopkok från väldigt många mytologier, men tex alvernas språk vet jag ska vara fornnordiskt inspirerat. Sen har vi ju helt uppenbara saker som tex Midgård ;)
    Dock kan vi nog alla enas om att Blizzard (skaparna bakom WOW) verkligen INTE var först med alver ;)
    Alvernas språk är ett hopkok av flera nordiska språk och influenser från dessa om jag inte missminner mig :) 
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?